De nem a konzolok közötti erőviszonyok alakulása az egyetlen meglepő dolog szeptemberben: a játékeladások is érdekesen alakultak.

2023.10.23. – A meglepően rossz augusztusi hónap után szeptember lehetett volna az Xbox nagy áttörése, de úgy tűnik, hogy a Starfielddel sem kellenek jobban a Series-konzolok.

Nagy kár, hiszen kifejezetten remek masinákról van szó, de nem utolsó szempont az sem, hogy az Xboxon baromi olcsó a játék – lásd. a fent említett több szempontból is jelentőségteljes konzolexkluzívot, amely a (max.) 4790 forintos Game Pass kínálatában landolt a megjelenésének első napján, vagy mint a Ubisoft játékszolgáltatását, amelyben az összes teljes árú és kisebb nagyobb címük megjelenik, és PC mellett csak Xboxon érhető el. De a Game Pass Ultimate-be épített EA Play-ről sem szabad megfeledkezni, ahogyan a hamarosan a játékkínálat részét képező Activision Blizzard játékokat is érdemes hangsúlyozni.

Ezzel szemben PlayStationön egyre drágábbak a játékok: egy újabb megjelenésű címért lassan 30.000 forintot kell kicsengetni, és még a PS+ játékszolgáltatása is alaposan feljebb tornázta a havi költségeket az elmúlt hónapokban, ami azért is érthetetlen, mert a Sony saját gyártású játékai csak jó sokára kerülnek a kínálatába. De nem lehet elvitatni, hogy egy csomó minden mással próbálja maradásra, vagy előfizetésre bírni a játékosokat: például már filmeket is nézhetünk PS+-szal, hamarosan pedig már a PS5-játékokat is streamelhetjük a felhőn át…. PS5-re.

A PS5 számára azonban óriási ütőkártyának bizonyult az október 20-án megjelent, és különösen jól sikerült Spider-Man 2, de bizonyára az új modellek érkezését előkészítő akciók is sokat segítettek a konzoleladások növelésében. Amire egyébként különösen büszke lehet a Sony:

2022. azonos időszakához képest 2023. szeptemberében 175%-kal több PS5-öt adtak el Európában.

A PlayStation 5 ezzel az öreg kontinens legnépszerűbb játékkonzoljának bizonyult, ami nem csak az Xboxot, hanem a hosszas menetelés után gyengülő, de közel sem erőtlen Nintendo Switchet is toronymagasan előzi. A Gamesindustry szerint a térségben sajnos az Xbox húzta a legrövidebbet, aminek a Starfield ellenében is tovább csökkentek az eladásai 35%-kal ’22 szeptemberéhez képest, míg a hamarosan leköszönő Switchből 28%-kal kevesebb talált gazdára, mint egy évvel korábban.

A mért piacokon – köztük is Magyarországgal – összesen 416.000 játékkonzolt értékesítettek, melyek nagyobb része PlayStation 5 volt.

Még érdekesebbek a régiónkénti eltérések. A Gamesindustry statisztikáiban nincs benne a német és a brit piac: utóbbi azonban bizonyosan sokat változtatott volna az összképen, hisz a Metro adatai alapján Angliában 136%-kal ugrottak meg az Xbox Series gépek eladásai a Starfield megjelenésekor – és bár a PS5 továbbra is domináns szereplő maradt, a növekedése az angolszász területen lassabb, összesen 24%-os volt.

A játékeladások kissé anomáliának tűnhetnek, ugyanis hiába az Xbox aggasztó gyengülése, a Starfield szeptember 2. legjobban fogyó videojátéka lett. Valószínűleg a legtöbben, akik megvásárolták a Bethesda legújabb szerepjátékát a PC-s tábort erősítik, amit a SteamDB játékra vonatkozó kiemelkedő statisztikái is alátámaszthatnak. De még ennél is meglepőbb a The Crew Motorfest sikere, ami beelőzte a Mortal Kombat 1-et is, valószínűleg nagyban köszönhetően az ingyenes időszakoknak. A GTA V, a red Dead Redemption 2 és a Hogwarts Legacy listás helyén nem lepődünk meg, a 9. Titanfall 2 azonban magasra emelheti a szemöldököket, ami szeptemberben egy rövid másodvirágzás erejére mint egy főnixmadár támadt fel hamvaiból.

Digitális és fizikai játékeladások 2023. szeptemberében

(Ausztria, Belgium, Bulgária, Horvátország, Ciprus, Csehország, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Görögország, Magyarország, Izland, Írország, Olaszország, Luxembourg, Málta, Hollandia, Norvégia, Lengelország, Portugália, Románia, Oroszország, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Svédország, Svájc, Törökország, Ukrajna, Egyesült Királyság):

1 EA Sports FC 24 (EA)
2 Starfield (Microsoft)
3 NBA 2K24 (2K Games)
4 The Crew Motorfest (Ubisoft)
5 Mortal Kombat 1 (Warner Bros)
6 Payday 3 (Plaion)
7 Grand Theft Auto 5 (Rockstar)
8 Red Dead Redemption 2 (Rockstar)
9 Titanfall 2 (EA)
10 Hogwarts Legacy (Warner Bros)

 

Angliában egyébként szinte ugyanezek a játékok a legkelendőbbek, csak más sorrendben – kivéve az első két helyezettet: a futballnemzet szigetországban is az EA Sports FC 24 dominált, melyet a Starfield követett. AÚgy tűnik azonban, hogy a Titanfall 2 odaát nem volt annyira népszerű, mint máshol Európában, amit a Minecraft váltott a brit top10-ben.

Konklúzió

Míg a Microsoft minden erejével az Activision Blizzard sikeres felvásárlásával volt elfoglalva, a Sony kihasználta az alkalmat a fejlődésre. A PS5 félelmetes módon dominálja a piacot szerte a világon, ami a világ legköltségesebb platformjához képest igencsak meglepő – pláne, hogy eddig igen kevés exkluzív érhető el rajta. 2023-ban például több kiegészítő kütyü jelent meg a konzolhoz, mint exkluzív játék maga – igaz, ez is csak a növelhette a játékosok szimpátiáját, ellenben az Xbox-szal, amely mellé egyelőre nem sok mindent tudunk a polcra tenni.

A Nintendo Switch népszerűsége bár ugyancsak megcsappant, de 2023-ban is olyan remek játékokkal sikerült megtölteni, melyekkel még sokáig – a Switch utódjának megjelenéséig biztosan – az érdeklődés középpontjában tarthatják. És itt volna az Xbox sikerének is a kulcsa, amelyre úgy tűnik az Xbox vezetése nem bukkant rá: a „Game Passba jó lesz” címek helyett kiemelkedő játékokat kellene készíteni, melyekkel el lehet adni a gépet. Mint a Spider-Man 2, amely csak október végén jelent meg, mégis, már szeptemberben a konzoleladási lista élére repítette a PS5-öt.

Jelenleg az Xboxnak van a legtöbb saját belsős fejlesztőcsapata, mégis, ők bírják a legkevésbé kiemelni a konzolt, amin hiába olcsó a játék, ha PS-en jobban esik hálóhintázni New Yorkban.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Az elmúlt évek 26 legjobb magyar játéka, amit mindenkinek ismernie KELL

 

×