Egy gigantikus csokorba szedtük az összes játékot és stúdiót, amit a Microsoft 68 milliárd dollárért cserébe az Activision Blizzarddal együtt megvásárolt.

2023.10.16. – 2023. október 13-án végbement a játéktörténelem legnagyobb akvizíciója: a Microsoft szűröstül-bőröstül bekebelezte az Activision Blizzard King hármast. A Microsoft már eddig is messze kiemelkedett az összes konzolgyártó közül a belsős stúdióinak számával, a nagybevásárlást követően azonban olyan nagyra duzzadt, hogy azt belátható időn belül sem a Nintendo, sem pedig a Sony nem fogja beérni.

Persze jól tudjuk, hogy a mennyiség közel sem egyenlő a minőséggel, ugyanakkor a Microsoft az Activisionön és a Blizzardon keresztül olyan nagynevű címekhez férhet hozzá, melyekkel értő kezek alatt a legminimálisabbra csökkentheti a konkurenciákhoz képest egyértelműen észlelhető nívóbeli hiányosságait. Ezek a kezek pedig szintén adottak lesznek a számára, hiszen nem csak játékokat, hanem egyúttal tapasztalt stúdiókat is felvásároltak.

A 20 hónapon át tartó jogi hercehurca alatt azonban a legtöbben csak a legnagyobb gigászokra fókuszáltak, mint amilyen a Call of Duty vagy a Diablo, de az Activision Blizzard tarsolyában – már a korábban általuk akvirált játékipari szereplők révén – más gigajátékok is lapulnak. Ebben a cikkben ezeket gyűjtöttem egy szép nagy csokorba – némi magyarázóval ellátva őket, melyek segíthetnek teljesebb képet adni az üzlet valódi nagyságáról, illetve a Microsoft, úgy az Xbox előtt adódó lehetőségekről.

FELVÁSÁROLT STÚDIÓK:

  • Blizzard Entertainment (+ Austin, Albany, Cork, Boston, Shanghai, Seoul, Taipei, Sydney)
  • Infinity Ward (+IW Mexico, IW Austin, IW Poland)
  • Sledgehammer Games (+SG Toronto, SG Melbourne, SG Guildford)
  • Treyarch
  • Beenox (+Beenox Montreal)
  • High Moon Studios
  • Demonware (+Demonware Shanghai, Demonware Canada, Demonware Vancouver)
  • Digital Legends Entertainment
  • Raven Software
  • Solid Slate Studios
  • Toys For Bob
  • Treyarch
  • King
  • Digital Legends Entertainment

ACTIVISION BLIZZARD JÁTÉKOK

  • Blur – egy nem kifejezetten rossz, de sikertelen versenyjáték, amit valószínűleg a Microsoft sem fog erőltetni a Forza mellett.
  • Call of Duty – az Activision legjövedelmezőbb játéksorozata, plusz a különösen népszerű battle royale mellékvágány, a Warzone.
  • Crash Bandicoot – a Vivendi Universal 2008-as felvásárlásával került az Activisionhöz az eredetileg PS-en indult platformer, aminek mindenféle spin offja is van, mint például a Crash Team Racing Nitro-Fueled (Mario Kart-klón), a Crash Bandicoot: On the Run! (endless runner), vagy a Crash Team Rumble (Smash Bros.-klón)
  • Diablo – a Blizzard egyik legkultikusabb játéksorozata, aminek hosszú várakozás után épp 2023-ban jelent meg a legújabb része + a mobilos Diablo Immortal
  • DJ Hero – a zenei ritmusjátékok, illetve a Hero-sorozat elektronikai zenekedvelőkre szabott felvonása.
  • Gabriel Knight – legendás Sierra kalandjáték-sorozat, amely 1999 óta nem kapott új epizódot. Ugyancsak a VU-val együtt szerezte meg az Activision
  • Geometry Wars – eredetileg a Project Gotham Racing egyik minijátéka volt, később azonban önálló etapot kapott a shoot’em up. Érdekesség, hogy az első kiadója a Microsoft volt, később a VU üzlet részeként került az Activisionhöz
  • Guitar Hero – a legendás zenei játékot valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, ami a RedOctane felvásárlásával vált Activision címmé. Remélhetőleg a Microsoft újra elhozza a műfaj reneszánszát.
  • Gun – tulajdonképpen egy proto-Red Dead Redemption, szabadon bejárható nyílt western korszakban.
  • Hearthstone – a Blizzard máig népszerű WarCraft világán alapuló kártyajátéka
  • Heroes of the Storm – a Blizzard League of Legendsre adott válasza. Közel sem olyan népszerű, mint a nagy rivális, de PC-n máig sokan játsszák
  • Heavy Gear – egy asztali szerepjátékkal indult mechás sci-fi, ami 1997-ben és 1999-ben két játékot is megélt. Azóta sajnos csak egy animációs sorozat készült belőle, de az Armored Core sikerét látván van esély a feltámadásra.
  • Heretic – a Raven egyik mágikus Doom-klónja (pontosan mint a Hexen-széria, kb. ugyanaz), ami 1997-ben került a fejlesztőkkel együtt az Activision birtokába. 1998-ban jelent meg az utolsó része.
  • Interstate ’76 – egy nagyon magasan tartott autós akciójáték, ami eredetileg 1997-ben jelent meg. Két folytatása is volt: Interstate ’82, illetve a Vigilante 8, mindegyik a járműves harcról szólt
  • King’s Quest – a Sierra legendás fantasy kalandjátéka, ami 1998-ban hosszú időre véget ért. Miután az Activision megvette a Vivendit, 2015-ben rebootolták a szériát, de kifejezetten gyatra eladásokat produkált
  • Laura Bow Mystery – a Sierra, úgy pedig Roberta Williams egyik remek kalandjáték-sorozata, ami 1989-től, 1993-ig futott. aligha valószínű, hogy valaha is feltámasztják.
  • The Lost Vikings – a Blizzard egyik első játékainak egyike, amiben három kicsi vikinggel kellett kalandoznunk. A karakterek a stúdió több játékában is feltűntek, de a történetük sosem kapott folytatást. Ez valószínűleg így is marad.
  • Overwatch – a Blizzard hero shootere, aminek második felvonása 2022-ben indult. Ezt valószínűleg sokáig támogatni fogják még, sőt, elképzelhető, hogy sok Game Pass/Xbox bónusz tartalom is születni fog.
  • Phantasmagoria – a Sierra és Vivendi point & click horrorjátéka, ami a 90-es években igen nagy felháborodást keltett. Érdekes volna a visszatérése, de ez szinte biztosan nem fog megtörténni.
  • Pitfall – David Crane 1982-es platformere, amit 2004-ben megpróbáltak újra köztudatba emelni egy új résszel, de a lesújtó kritikák hamar elásták.
  • Police Quest – ugyancsak egy Sierra-Vivendi-féle 80-as évekbeli kalandjáték, ami a rendőri munkáról szólt.
  • Prototype – 2009-ben indult nyílt világú szuperhősös játék, ami 2012-ben a második felvonással leköszönt. Bár voltak benne izgalmas részek, és összességében szórakoztató volt, de hamar eltűnt a süllyesztőben. Ha a Microsoft riválist szeretne a PS Spider-Man ellenében indítani, akkor ennél jobb alapanyagot keresve sem találna.
  • Quest for Glory – a Sierra-Vivendi öt rész után 1998-ban véget ért akció-kalandjáték-sorozata
  • Singularity – a Raven 2010-ben megjelent FPS akciójátéka, ami bár egyáltalán nem volt rossz, sőt, de a különösen rossz eladások miatt sosem folytatták. Jó esély van a rehabilitására.
  • Ski Resort Tycoon – mindössze két etapot megélt, 2000 és 2001 között futott menedzserjáték, rossz eladásokkal, és nem túl kiemelkedő kritikákkal.
  • Skylanders – az Activision Blizzard karakterei köré felépített figura-gyűjtögetős akció-kalandjáték, mint amilyen a Nintendo Amiibo. A játszható karaktereket valódi figurák formájában kellett megvenni, majd egy dokkoló segítségével ültethettük őket a játékba.
  • Soldier of Fortune – a Raven legendás FPS-e, ami korában ultra-élethű csonkolással és sebzésmodellel sokkolta a játékosokat. 2002-ben korát megelőző grafikával kápráztató SoF 2-vel látszólag véget ért a sorozat, mígnem 2007-ben feltámasztották, de olyan rossz kritikákat kapott, hogy azóta sem nyúltak hozzá. Talán majd most.
  • Space Quest – egy kifejezetten hosszú életű, még a 80-as években indult kalandjáték-sorozat,
  • Spryo – az aranyos lila sárkányt talán senkinek sem kell bemutatni, aki először 1998-ban bukkant fel még az első PlayStation-konzolon. Azóta csak a 2010-es évek elején ment szünetre, hogy aztán megújult formában térjen vissza 2018-ban. Az Activision őt is a Vivendivel együtt kaparintotta meg, a Microsoft pedig szinte biztosan ki fogja használni az adódó lehetőséget.
  • StarCraft – a Blizzard másik nagy RTS-sorozata a WarCraft mellett. A recept tulajdonképpen teljesen ugyanaz, csak a fantasy-t sci-fivel fűszerezték meg. A második rész 2010-ben jelent meg, de a Blizzard félelmetesen sokáig frissen tartotta – mind az egyjátékos, mind pedig a többjátékos részét.
  • SWAT – korában a Rainbow Six méltó ellenfelének tartották az eredetileg Police Quest részenénk megszületett, majd önálló életre kelt taktikai FPS-t. Az Activision 2008-ban szerezte meg, de érdemben semmit sem tudott vele kezdeni.
  • Tony Hawk’s Pro Skater – mivel a legendás deszkás játék jogai fölött az Activision bábáskodik, ez is a Microsoft-Xbox kosarában kötött ki. Nemrég egy remake-et is megélt az kultikus első két epizód, és valószínűleg még lesz szerencsénk további részekhez – lehet, hogy a konzolok közül már csak Xboxon.
  • WarCraft – a Blizzard és a világ egyik legjobb RTS-sorozata, ámbár már 20 éve nem kapott „valódi” folytatást. Bár a történetét tovább szőtték a WoW-ban, de a StarCrafttal ellentétben a műfajában méltatlanul magára hagyták. Talán a Microsoftnál meghallgattatásra találnak a rajongók imái.
  • World of Warcraft – a WarCraft 3: The Frozen Throne történetének kvázi folytatása, a legrégebb óta aktívan futó és máig új tartalmakkal frissülő mmorpgje.
  • Zork – ennek a fantasy-nak a jogai még 1986-ban, az Infocom felvásárlásával kerültek az Activisionhöz, ami bár még feljogosíthatná őket a folytatásokra, erre 41 éve nem került sor.  Ez vélhetőleg a továbbiakban is így marad.

KING MOBILJÁTÉKOK

  • Bubble Saga
  • Bubble Witch Saga
  • Hoop de Loop Saga
  • Candy Crush Saga
  • Pyramid Solitaire Saga
  • Pet Rescue Saga
  • Papa Pear Saga
  • Farm Heroes Saga
  • Pepper Panic Saga
  • Bubble Witch 2 Saga
  • Diamond Digger Saga
  • Candy Crush Soda Saga
  • AlphaBetty Saga
  • Scrubby Dubby Saga
  • Paradise Bay
  • Blossom Blast Saga
  • Candy Crush Jelly Saga
  • Farm Heroes Super Saga
  • Shuffle Cats
  • Bubble Witch 3 Saga
  • Legend of Solgard
  • Diamond Diaries Saga
  • Candy Crush Friends Saga
  • Pet Rescue Puzzle Saga
  • Knighthood – Epic RPG Knights
  • Rebel Riders

Érdekesség, hogy több helyütt látni véltem feltüntetve a True Crime-sorozatot is, de el kell szomorítsak mindenkit: a Microsoftnak ezen a címen aligha lesz saját GTA-ja, ugyanis az Activision a True Crime: Hong Kong lelövésével – pontosabban eladásával (ebből lett a nagyszerű Sleeping Dogs a Square Enixnél) magára hagyta a 2002-ben indult szériát. 2014-ben aztán teljesen lemondtak a jogairól is, ami így nem kerülhetett a Microsoft bűvkörébe.

Valami hasonló áll a Sekiro: Shadow Die Twice-ra is, amit bár nyugaton az Activision adott ki, de a játék jogaival valójában nem ő, hanem a From Software rendelkezik. Ez egy nagyon ritka példák egyike, amikor a fejlesztő és a kiadó speciális megállapodást köt: a From a Japán kiadásért és a fejlesztésért felelt, és a jogokat is megtartották maguknak, míg az Activision a nyugati marketinget és a kiadást-terjesztést intézte.

A fenti címekből viszont már jól körvonalazódhat, hogy a Microsoft mely játékokra fogja helyezni a hangsúlyt, illetve potenciálisan mely klasszikusok feltámasztása lehet közvetlen érdeke, amelyekkel vonzóbbá teheti az Xboxot. Mivel azonban az Activision Blizzard + King eddig is maximális fordulatszámon ontotta magából a játékokat, valószínűleg néhány meglévő Microsoft-családba tartozó stúdió tehermentesítheti a frissen érkező csapatokat, esetleg a régi sorozatokat más csapatokra bízhatják.

Akárhogyan is, addig, amíg sikerül mindent is kiaknáznia a Microsoftnak, irdatlan mennyiségű víz fog lefolyni a Dunán. Egy játék fejlesztése egyre több időt vesz igénybe, az Activisionnél pedig minden bizonnyal már több évre előre be vannak készítve, vagy már el is vannak kezdve bizonyos projektek, melyek a leleplezéshez csak a megfelelő alkalomra várnak. Így hiába lennének érdekes vagy izgalmas tervei a redmondi szakiknak, azok megvalósulására lehet, hogy nem ebben a konzolgenerációban kerül majd sor.

Mindenesetre igen izgalmas időszaknak nézünk elébe, ami a játékosok számára kifejezetten kedvező versengést hozhat. A Sony ugyanis belekényelmesedett a piacvezető helyzetébe (2023-ban több kiegészítőt adtak ki a PS5-höz, mint saját gyártású játékot), de ha a feleknek hajtania kell a játékosok kegyeiért, annak általában kult-klasszikus kiválóságok az eredményei. Ujj keresztbe!

Ezt is érdemes elolvasnod:

6 legendás játék, aminek a remake-jéért a lelkünket is eladnánk | 2.

×