A világ egyik legdrágább seggének krónikája, ami a Microsoftnak nem csak nagyon sok pénzébe, hanem a Halo fejlesztőcsapatába is került.


Bódi Dániel

2024.01.31. – Mai árfolyamon matekozva körülbelül 259 millió forintjába és egy patinás stúdiójába került a Microsoftnak a Halo 2 PC-s kiadása, aminek már legyártott és a boltoknak kiküldött lemezeit a megjelenés előtti napokban mind egy szálig vissza kellett rendelnie.

Az ok egészen parádés:

mint kiderült, az egyik vicces Bungie fejlesztő elrejtett egy képet a játék fájljaiban a meztelen seggéről, az ESRB korhatár-besorolással foglalkozó szervezet pedig kiszúrta a seggfotót. Vissza is jeleztek nyomban Redmondba, hogy vagy csinálnak valamit a messzemenőkig, sohasem látott mértékű obszcenitással még mielőtt a boltok polcaira kerülne a termék, vagy ellenkező esetben egy vastag bírsággal kell számolniuk.

A Microsoft vezetése pedig úgy kalkulált, hogy csak jobban jönnek ki a helyzetből, ha visszahívják a már legyártott dobozokat, melyeken hiába a 17+ / M for Mature szerepelt eleve (nálunk 16+-nak felelne meg), ami így is, úgy is megfelel a szabályzásnak, de részleges meztelenségre figyelmeztető matricákkal ki kellett azt egészítenie. Ez került akkor több mint 500.000 dollárba, mai árfolyamon 735.000 dollárba, azaz 259 millió forintba. Ez így leírva soknak tűnik ugyan, de a Halo 2 költségvetésében lazán eltűnne, ami 2004-ben 120 millió dollárra rúgott – fejlesztés plusz marketing.

A legeslegviccesebb viszont az, hogy a fejlesztő mezítelen popójáról lőtt képpel egy átlagos játékos egészen biztosan nem, de még egy avatott modder is csak minimális eséllyel találkozhatott volna.

Nem úgy, mint a Microsoft akkori CEO-ja, Steve Ballmer, aki face to face, élőben, premier plán szemezhetett a legendás és ultradrága hátsó fertállyal, amivel eredetileg csak őt akarták jól megszívatni, mikor meglátogatta a Bungie stúdióját. A poént a vezető programozó, Charlie Gough eszelte ki, aki végig csak Ballmer betoppanására várt, míg egy másik kollégája egy fényképezőgéppel a kezében állt a szoba átellenes sarkában, hogy megörökíthesse a történelmi villantást. A csíny sikerrel zárult, mindenki nevetett is nagyokat.

Aztán a poén valahogy elkezdett terjedni: a Bungie-en belül valaki nagyüzemi nyomtatásba kezdett, a seggfotó így a Microsoft épületének egészen váratlan helyein is felbukkant kiragasztva. A vicc még mindig ütött, még mindig nevet mindenki. Charlie Gough segge aztán annyira meta lett, hogy a fejlesztők poénból berakták a Halo 2-be is…

… ami amúgy eléggé adja magát.

A Halo 2 PC-s portja 3 évvel a konzolos megjelenést követően készült el kifejezetten az akkoriban új operációs rendszert népszerűsítendő Windows Vistához. Ezért a Bungie nagyon nem szerette volna elaprózni, mindenféle PC-specifikus újdonsággal készültek – de a sztori szempontjából egy fontos csak: a pályaszerkesztő. A szerkesztő a Bungie saját Guerilla motorhoz használt belsős 3D-s fájlformátumával működött, ami hogy, hogy nem véletlenül a .ASS kiterjesztésre lett keresztelve.

Persze, hogy adta magát az újabb vicc: fogták a legendás Ballmer-riogató popófotót, majd hozzárendelték egy hibaüzenethez. Ha a 3D-s objektumok – elég speciális körülmények között történő – beolvasása valamilyen problémába ütközött a fejlesztés alatt, akkor a szerencsétlen environment artistként szorgoskodó kollégák Charlie Gough sápadt félholdját kapták jutalmul, mint .ASS ERROR! Így ni:

Aztán annyira fejlesztettek, hogy mint rossz sebész a rongyot, véletlenül benne hagyták az ominózus képpel ellátott hibaüzenetet a lemezre nyomott kész verzióban. Ki tudja, hogyan és miként, de az ESRB-nél kiszúrták a kifogásolt segget, amivel csak egy probléma volt: a részleges meztelenkedést bizony külön fel kell tüntetni a dobozon, nehogy egy óvatlan játékos váratlanul szívbajt kapjon.

A Microsoft ezután azonnal visszarendelte a Halo 2 lemezeit, nekiállt a címkézésnek, közben törölték a képet is, így a későbbi nyomatokra már a javított verzió került.

Ekkor 2007. májusában járunk: hó elejéről a hónap végére halasztották a PC-s Halo 2 kiadását, mellyel párhuzamosan már csőre töltve várta az Xbox 360-as megjelenését a Halo 3 is. Ebben a feszült helyzetben, de megfeszített munkában a Bungie-tól még ha akarták volna sem küldhették el a „felelős” mókamestereket, ezért – állítólag – a Microsoft a saját háza táján büntetett = rúgott ki pár embert, aki összefüggésbe volt hozható a PC-re szánt Halo 2-vel.

Nem valószínű, hogy ez volt a Bungie és a Microsoft közötti addig virágzó üzleti kapcsolat legszebb időszaka, és bár az összefüggések máig nem tisztázottak, néhány hónappal később, 2007. október 5-én bejelentették a különválást. Az addig PC-re, de főleg Xboxra fejlesztő csapat még letudott két már előre lezsírozott melót: ez lett a Halo ODST és a Reach, aztán 3 évig függetlenként működtek. Ez az Activision Blizzarddal 2010-ben kötött 10 éves megállapodásig tartott, amit nem egészen 9 év után felbontottak, majd újfent 3 év múltán 2022-ben a Sony vásárolta fel őket 3,6 milliárd dollár fejében. Szóval határozottan megállapíthatjuk, hogy elég drága egy segg volt.

Ezt is olvasd el:

Psszt, hé, te! – Érdekel a 9 legeslegmenőbb titok és utalás a GTA V-ből?

×