Nagy leépítéseket jelentett be a PS vezére: nem csak egy csomó embertől köszönnek el, hanem tervezett új játékoktól, sőt egy európai fejlesztő stúdiótól is.

Gábor János

2024.02.27. – A Sony Interactive Entertainment (SIE) óriási létszámcsökkentést jelentett be, ami a vállalattal leszerződött stúdiók mellett belsős PlayStation Studios csapatokat is érint. A gyászos változásokról Hermen Hulst igazgató számolt be a SIE blogján. Szerinte a meghozott döntések „rendkívül nehezek, de szükségszerűek voltak”, és arra jutottak, hogy leépítés lesz a Marvel’s Spider-Man játékokat és például a Marvel’s Wolverine-t fejlesztő Insomniac Games-nél és a The Last of Us franchise-t gondozó Naughty Dognál. Európában a Horizon játékokat készítő Guerrilla Gamesnél és Firesprite-nél lesznek további elbocsátások, a londoni PlayStation Studios meg egy az egyben bezár.

A brutális leépítés mintegy 900 embert érint, vagyis a Sony a világszerte neki dolgozó emberek kb. 8 százalékát rúgja ki.

„A PlayStation 5 a negyedik évében jár, és olyan szakaszba értünk, amikor hátrébb kell lépnünk, és meg kell vizsgálnunk, hogy mire van szüksége az üzletágunknak” – magyarázkodik Hulst a blogbejegyzésben. „Az iparágunk folyamatos és alapvető változásokon ment keresztül, amelyek hatással vannak arra, hogy mindannyian hogyan készítünk és játszunk játékokat. Ahhoz, hogy a PlayStation Studios által ismert, magával ragadó, elbeszélésközpontú történeteket az általunk kitűzött minőségi színvonalon nyújthassuk, működésünk újraértékelésére van szükség.”

Dől a lé, mégse elég

A PlayStation Studios vezetője arról ír, hogy a jövőben a közösségi, online élmények nyújtása és fenntartása mellett az lesz a legfontosabb feladat, hogy a játékaik további eszközökön, például PC-n és mobilon is bevezetésre kerüljenek, és ezek a munkák „más megközelítést és más erőforrásokat igényelnek”. Hulst érdekes módon megjegyzi, hogy „a növekedés önmagában nem ambíció”, ami így azt akarja jelenteni: nem a bevételek fokozása és a bővülés áll a kirúgások hátterében, ami némileg ellentmond annak, amit itt vezettünk le. Mint írtuk, a PlayStation bevétele rekord magasságokba szökött az ünnepek alatt, 9,76 milliárd dollárral, de a Sonynak mégis fáj a feje, mert szerintük túl drágán működik a cég (értsd: túl sok embert fizetnek), ezért a legutóbbi üzleti negyedévben „mindössze” 582 millió dolláros működési nyereséggel kellett beérniük.

Szegénykék.

„A PlayStation Studios elkötelezett amellett, hogy folyamatosan megtalálja a közös munka módjait; együttműködve és egyesítve erőfeszítéseinket, hogy olyan játékokat tudjunk készíteni, amelyek a gaming határait feszegetik, és azt nyújtják, amit elvársz tőlünk” – folytatja a PS vezér. „Átnéztük a stúdiónkat és a portfóliónkat, értékeltük a fejlesztés különböző fázisaiban lévő projekteket, és úgy döntöttünk, hogy néhány projekt nem fog továbblépni.” Azért korrekten hozzáteszi: „a döntés, hogy leállítjuk a munkát ezeken a projekteken, nem a csapattagok tehetségét vagy szenvedélyét tükrözi”.

Nem mondta meg, mely játékokat törlik

Hulst anélkül, hogy konkrétan elárulná, mely PS Studiosnál futó projektek állnak le végleg, sajnálkozva közli: néha nagyszerű ötletekből sem lesznek nagyszerű játékok. Előfordul, hogy egy projektet a legjobb szándékkal indítanak el, de aztán a piacon vagy az iparágban bekövetkező változások megkövetelik a terv átalakítását, vagy kukázását. Néhány meg nem nevezett címmel most ezt történik, ami egy csomó tehetséges ember távozásával is együtt jár. Arról, hogy a változások milyen projekteket érintenek – esetleg kútba esnek-e olyan már ismertté vált címek is, mint a Wolverine – alighanem még fogunk hallani a következő időszakban. Ha konkrétan kiderül, persze visszatérünk a Sony kirúgásai nyomán keletkező hullámokra. Bizarr, de azzal kell szembesülni, hogy a konzolos cégek vetélkedése még olyan vállalatokat is fájdalmas döntésekre kényszerít, amelyeknél amúgy jól fut a szekér.

A PS talán tanult a konzolháborúk korábbi, vérzivataros éveiből:

A konzolháború rövid története – Ki nyert és hol tartunk most?

×