Miközben az Xbox egyre jobban teljesít, a PlayStation számai nagyon nem úgy alakulnak, ahogyan azt a Sony előzetesen remélte.

A Sony a napokban tette közzé a legfrissebb negyedéves beszámolóját, ami kifejezetten aggasztó eredményeket mutat. A legújabb, immár második éves konzolcsaládjuk ugyanis közel sem váltotta be a hozzá fűzött eladási reményeket, sőt, más területeken, a játékszolgáltatásokban is egyre rosszabbul alakulnak a számok.

Persze lehet mondani, hogy a PS5-öt nem lehet kapni sem, legalábbis a boltokban nehezen találni egy eladásra váró darabot, mivel a globális chiphiány miatt a vállalat egyszerűen nem tud elegendő mennyiséget gyártani. A valóság ezzel szemben az, hogy mostanra mindenkinek jutott a konzolból, aki szeretett volna, sőt, a Sony-nál leadott rendeléseket is pár hetes-hónapos átfutással ugyan, de képesek teljesíteni.

A gyér eladások mögött valójában nem a gyártási nehézségek állnak, hanem a konzolgeneráció-váltás kvázi elmaradása. A japán vállalat legnagyobb húzócímei ugyanis még mindig megjelennek az el-elmúlni nem akaró PS4-re is, és a PS5-ös verziók sem térnek el olyan drámai mértékben tőlük, hogy egy mezei játékos is rohanjon a boltba kicsengetni az egyébként egyre dráguló új konzol árát. Amint érkeznek a nagyobb volumenű PS5-exkluzívok, a hardveres eladások várhatóan meg fognak majd ugrani.

Addig viszont óriási lemaradásban lesz a PS5 még a PS4-hez képest is.

TweakTown gallery image 1 / 2

Kép: TweakTown

 

Az újabb generációs játékgép(ek)ből ugyanis a bő két év alatt összesen 25 millió darabot szórtak szét világszerte, ami bár soknak tűnhet, de ez pontosan 4,4 milliós mínusz a PS4 ugyanennyi idő alatt elért eladásaitól (pedig akkor még azon sem voltak igazán system seller exkluzívok). A vállalat azonban közölte, hogy a 2023 márciusában véget érő jelenlegi pénzügyi évben mintegy 18 millió PS5 konzolt szeretne értékesíteni, sőt, a 2023 áprilisában kezdődő következő pénzügyi évben 23 millió játékgépet szórna ki, amivel már megelőznék az előző generációs masinát.

Egy másik nagy probléma a szolgáltatásokat, kiváltképp a PlayStation Plus-modellt érinti. A Sony hiába újította meg a Game Pass mintájára a szolgáltatását, az már sorban a harmadik negyedévben csökkenő előfizetői tendenciát mutat. Méghozzá nem is keveset: a PS+ előfizetők száma 47,3 millióról 45,4 millióra csökkent csak ebben a negyedévben. Ami viszont érdekes, hogy hiába a fizető játékosok elvándorlása, a maradók egyre több pénzt költenek, ami azt jelentheti, hogy egyre többen váltanak a PS+ drágább, igen masszív játékkínálattal kecsegtető csomagjaira.

Sajnos azonban ez még nem ok az örömre. Havi bontásban egyre kevesebben indítják el a PS-t, amit a PS Network aktív felhasználói számának visszaesése mutat. A PSN a PS-en játékokat játszó vagy szolgáltatásokat használó egyedi fiókok becsült összlétszáma, ami egy évvel ezelőtt még 104 millió főt számlált, az előző negyedévben már 103 milliót, most pedig 102 millió valóban aktív játékosról beszélhetünk.

Emellett azt is megtudtuk, hogy a PS-játékosok egyre kevésbé választják a játékok lemezes kiadását.

Kép: VGC

A Sony a negyedévben 62,5 millió fizikai példányt adott el, ami bár az előző negyedév 47,2 milliójához képest szép, de közel 20 százalékos csökkenés a tavalyi év azonos időszakához képest. Mindeközben a digitális értékesítés 1%-kal megnőtt – most már a teljes játékeladások 63%-a digitális úton történik.

Maga a játékszegmens bevétele ugyanakkor 4,4 milliárd dollárról 4,9 milliárd dollárra – 645,4 milliárd jenről 720,7 milliárd jenre nőtt (12%-os növekedést jelent az előző évhez képest), míg az üzemi eredmény (EBIT) 560 millió dollárról 285 millió dollárra esett vissza. A Sony szerint a drámai visszaesésnek elsősorban a különböző akvizíciós költségek, illetve a megnövekedett dollárköltségek az okozói.

„A Sony két fő pillérének, a játékoknak és a képérzékelőknek a teljesítménye rossz volt, amit a gyenge jen elfedett” – mondta Hideki Yasuda, a Toyo Securities elemzője a Bloombergnek. „A PlayStation szoftvereladások továbbra is gyengék voltak, és a PlayStation Plus előfizetők még mindig csökkenő száma aggasztó.”

A VGC ugyanakkor megjegyzi, hogy a játékos bevételek növekedése leginkább a PS5 árának megemelésének köszönhető.

Hogy az eladások a következő időszakban pontosan miként fognak változni PS-fronton, azt megjósolni is lehetetlen, hiszen amíg a Sony gépei és szolgálatásai romló számokat jeleznek, addig az Xbox és a Game Pass egyre csak szárnyal. A verseny is egyre kiélezettebb lesz, hiszen a Microsoft hamarosan teljesen bekebelezheti az Activision Blizzard játékóriást, amitől ugyan nem tűnnek el a kiadó címei a konkurens konzolról, de a Game Passt óriási előnybe hozhatja a PS+-szal szemben. Emellett egyre nívósabb alkotások kerülnek a szolgáltatásba, míg a Series-család ára – egyelőre – változatlan.

Ugyanakkor a Sony-t sem kell félteni, hiszen egy csomó exkluzívval készülnek 2023-ban is, amivel bőven hozhatják a fent jelzett eladásokat. Érkezik például az Insomiac Games újabb Pókember-játéka, amiben a Tom Hardy-féle Venom filmekkel igen nagy népszerűségre szert tevő Venom is bemutatkozik, de jön még a Forspoken, és van esély a Silent Hill 2 Remake megjelenésére is – ami előbb PS5-ön lesz elérhető a konzolok között. Emellett nem érdemes megfeledkezni a PS VR2-ről sem, ami szintén 2023-ban hozhatja el a casual next-gen virtuális valóság-élményt.

Nem lejátszott kör tehát a generáció, ennek a versengésnek pedig a játékosok a legnagyobb nyertesei. Az ilyen konkurálás ugyanis általában az játékosok kegyeiért zajlik, azaz egyre-másra kell a vállalatoknak előállniuk olyan ötletekkel, játékokkal, szolgáltatásokkal vagy bármilyen extrákkal, melyektől a mérleg nyelvének számukra kedvező elbillenését remélik. Szóval körbe kell udvarolniuk a játékosokat, amit mi nyilván kitörő örömmel fogadunk.

via – VGC, The Verge, TweakTown, Bloomberg

EZT IS ÉRDEMES ELOLVASNOD:

Na ne már! – Hamarosan megdrágulnak az Xboxok és a Game Pass

 

×