Már egy éve húzódik az Epic Games és az Apple közötti gigászi konfliktus, aminek most tett a végére egy óriási és történelmi pontot Yvonne Gonzalez-Rogers bírónő.

2020-ban Tim Sweeney és úgy Epic Games megelégelte az Apple fejlesztőkön nyerészkedő, őket sok esetben kizsákmányoló App Store-os szabálytatát, és úgy döntöttek, hogy a platformot megkerülve engedélyezik az alkalmazáson belüli vásárlásokat a Fortnite-ban.

Messziről lehetett sejteni, hogy mindennek techipar-történelmi jelentősége lesz, hiszen az Apple azonnal letiltotta a játékot a platformjairól és felfüggesztette az Epic fejlesztői profilját, majd azzal fenyegetőztek, hogy az összes Unreal Engine-t használó alkalmazással így fognak eljárni. Tim Sweeney ezen felbuzdulva szabadságharcos módján azonnal beperelte az almás vállalatot, amit sokan Dávid és Góliát párharcához is hasonlítottak, igaz mindkét vállalat súlyos dollármilliókon, dollármilliárdokon csücsül.

A bíróság egészen alapos volt az ügy kivizsgálásakor, számos titokként őrzött iparágon belüli dolog napvilágra került – mind a Sony, mind a Microsoft háza tájáról -, a meghozott ítéletek pedig ésszerűek és igazságosak voltak. Most pedig, egy évnyi csatározást követően pont került az ügy végére, Yvonne Gonzalez-Rogers kimondta a végső döntést.

A harcot az Apple, a háborút az Epic nyerte

Az ítéletről mindkét fél teljesen másként nyilatkozik. Az Apple óriási győzelemről beszél, míg az Epic Games hivatalos retorikája szerint vesztettek – de természetesen egyik sem teljesen igaz.

A bírónő kimondta, hogy az Epic megsértette az Apple szabályzatát, amiért 3,5 millió dollár kártérítést kell fizetniük a cupertinoi techóriásnak, ami valamivel több, mint a szabályzat megkerülése után Fortnite-ban megkeresett összeg 30%-a. 

Továbbá megállapította, hogy az Apple sem a szövetségi, sem a Kalifornia állami trösztellenes törvények szerint sem számít monopóliumnak. A bírónő itt arra is rámutatott, hogy az Apple a világ mobileladásainak csupán a 15%-ért felel, illetve, hogy teljesen logikátlan „előpiacként” hivatkozni az iOS-re, hiszen annak nem is lehet piaca, amit mondjuk nem adtak el, vagy engedélyeztek senkinek.

Yvonne Gonzalez-Rogers bírónő kifejtette, hogy a versenytörvények értelmében az Apple versenyellenes magatartást tanúsít, mellyel nem csak a fejlesztőket károsítják és nehezítik a munkájukat, hanem a felhasználók elől veszik el a szabad választás lehetőségét.

A bíróság ezért kimondta, hogy 90 napon belül az Apple-nek engedélyeznie kell az alkalmazásokon belüli vásárlásokat és az alternatív fizetési módokat.

Hasonló döntéseket már korábban is láthattunk Japánban és Dél-Koreában, a kaliforniai ítéletnek azonban nagyobb súlya van. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb december 9-től minden iOS-es készüléken elérhető alkalmazásban és játékban az Apple-t megkerülve tudunk majd fizetni közvetlenül a fejlesztőknek.

Ez pedig a piacra is hatással lesz, ugyanis így a fejlesztők igénybe vehetnek más, alternatív fizetési módokat, melyekkel kikerülhetik az Apple 30%-os jutalékát. Mindez a felhasználók számára különösen kedvező lehet, ugyanis olcsóbbak lehetnek az in-app vásárlások.

Azt ugyan nem tudni, hogy ennek hatására visszakerülhet-e az Apple platformjaira a Fortnite és az Epic Games, de egészen valószínű, hogy idővel újra elérhető lesz – még akkor is, ha az Apple az elején többször visszadobja majd (pont mint Koreában). Tim Sweeney mindenesetre nem elégedett, ugyanis ő azt szerette volna, ha megállapítják az Apple monopóliumát, hogy aztán az Epic Store is elindulhasson iOS-en.

via – VentureBeat, The Verge

https://leet.hu/shop/back2school/

×