Mondjuk, hogy nincsenek a helyzet magaslatán az Xbox háza táján épp söprögető-tisztogató vezetők.


Bódi Dániel

2024.05.09. – A Helldivers II PC-s malőrjétől eltekintve egy óriási különbség van a PlayStation és az Xbox között – és nem, nem az exkluzív játékok. A Sony Interactive Entertainment vezetőségére az esetek túlnyomó többségében a japán fegyelem a jellemző, és igazán nagy kilengések, váratlanul meghozott drámai és drasztikus átalakítások nem gyakran esnek meg náluk, így a játékos, aki benevez egy PS-konzolra, az évekre előre pontosan tudni fogja, hogy mit kap a pénzéért.

Ezzel szemben az Xbox élére kinevezett örökös főnökség mondhatni állandóan változtat valamin, új irányokat és stratégiákat dolgoz ki. Bár ez a fajta kísérletező szellem valóban remek ötleteket szülhet, de a legtöbben a kiszámíthatatlanságot érzik benne, ami leginkább az Xbox One 2013-as rajtja óta szaglik. Nincs egy konzisztens terv az Xbox és az arra érkező saját gyártású játékok jövőjére vonatkozóan, ami nem egy jó ajánlat a potenciális vásárlóknak – akik egyre kevésbé szavaznak bizalmat a Microsoft konzoljainak.

Például hiába gondolnak vissza hatalmas baklövésként Peter Molyneux stúdiójának, a Fable-sorozatot is egyengető Lionhead bezárására, ha a történelem egyre megismétli önmagát. A minap Shinji Mikami 2014-ben alapított, néhány éve a Bethesdával egy csomagban felvásárolt Tango Gameworksnél húzatták le a rolót annak ellenére, hogy a tangósok készítették 2023 egyik, és az Xbox legjobb konzolexkluzív játékát, a Hi-Fi Rush-t, ami az összes rangos videojátékos díjkiosztón vagy tucatnyi jelölést kapott. Ennek a belső tisztogatásnak esett áldozatául az Arkane Austin és még két másik stúdió is, ha pedig hihetünk a Bloomberg újságírójának, Jason Schreiernek, akkor itt nem fog megállni a kasza, amivel a redmondi vezetés hamarosan más csapatokra is lesújthat.

A fejetlenséget talán mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a bezárást követően a rossz hírt szállító Matt Booty azzal állt elő egy szupergyorsan összehívott (Schreier által szemlézett) állománygyűlésen, hogy az Xboxnak olyan kisebb presztízsértékű játékokra volna szüksége, melyekkel méltán szerepelhetnének a gamer díjátadókon. Pont, mint a Hi-Fi Rush, aminek folytatását már épp előkészítette a Tango. Már erre is komikumként hivatkozhatnék, de a java még csak most jön:

a Microsoft kiszórt a Bethesdára és az Activision Blizzardra mindennel együtt több, mint 80 milliárd dollárt, hogy aztán a magas fenntartási költségekre és erőforráshiányra hivatkozva bezárjon néhány stúdiót.

A Xbox vezetőségében még abban sincsen egyetértés, hogy mi legyen az AB minden évben hektoliterszám tejelő fejőstehenének, a Call of Duty sorsa a Game Passban. Bekerüljön? Ne kerüljön be? Mi legyen? Hát azt ők sem tudják, de a játékszolgáltatás drágulása úgy tűnik így is, úgy is elkerülhetetlen lesz – de minimum állandó napirendi pont a meetingeken.

Mindeközben a Microsoft felsővezetése is egyre árgusabb szemekkel vizslatja, hogy mit művel Phil Spencer csapata az Xbox-részlegnél, miután folyósították nekik az Activision Blizzardra elvert 69 millárd dolláros játéktörténelmi vételárat. Ennyi pénzért pedig már eredményeket is várnak, ami valljuk be, egy jogos elvárás. Eddig viszont igen kevés dolgot sikerült felmutatni, pedig már jóval több az Xboxra fejlesztő belsős stúdió, mint a Sony-nál.

Spencerék ebből a megfelelési kényszerből purgálnak: egyszerűen le kell faragni a költségeken, aminek épp azok a stúdiók esnek áldozatul előbb, ahol jelenleg nem folyik aktív fejlesztés. A Tango és az Arkane Austin is évek múltán állhattak volna elő egy új címmel, miközben csak viszik a pénzt. Szokás is mondani: rosszkor voltak rossz helyen, nem mintha erről ők, semmint az Xbox jelenlegi vezetősége tehet. Ez pedig azért is szomorú, mert, ha nem vásárolták volna őket fel, akkor mint önálló stúdió – a játékiparban jelenleg érzékelhető nehézségek ellenére, de – valószínűleg tovább működhettek volna.

Így pedig, ekkora és ennyire abszurd (tényleg? megvesznek stúdiókat, hogy rájöjjenek, drága fenntartani őket? Aztán olyan célokat próbálnak kitűzni, amiket az egyik bezáratott csapat csont nélkül szállított?) fejetlenség közepette nemhogy megelőzni, de egyáltalán utolérni is nehéz lesz a rendszerint fegyelmezett gépezetként működő PlayStationt.

De, persze ők sem makulátlanok:

A Sony 7 legnagyobb bűne, amit valaha elkövetett a PlayStationnel

×