Sok olyan játékfejlesztő dolgozik a videojáték-iparban, akinek a neve végül nincs feltüntetve a készítők között, a credits alatt. De vajon miért?

2024.05.03. – Bizonyára még egyik játék végén sem voltál kíváncsi a játékfejlesztők és készítők nevére annyira, hogy végignézd a credits-listát. Oké, néha nagyon hosszú és nagyon unalmas, persze van olyan játék, ami ezt is fel tudja dobni. A God of War végén például már látjuk a feliratokat, miközben még zajlik a történet. Nemrég azonban egy érdekes felmérés eredménye világított rá, hogy sok esetben nem kerülnek rá olyan nevek a listára, akik bizony dolgoztak a játékon.

Mi van?

Az International Game Developers Association (IDGA) minden évben végez egy jó nagy felmérést a játékfejlesztők körében. Idén összesen 777 fejlesztőt kérdeztek meg, alapvetően arról, hogy mennyire elégetettek a munkájukkal, bár beosztástól függően azért eltértek a kérdések. Felmerült az, hogy a fejlesztők milyen arányban kerülnek rá a játékokban a készítők listájára, a credits-re. Nos, a válaszadók 48 százaléka azt mondta, hogy a stúdióban, ahol dolgozik, van erre szabály, de 24 százalék szerint nincs, 29 százaléknak pedig fogalma sincs.

A fejlesztők 13%-a például nem került rá a készítők listájára a legutóbbi projektjénél. A 777 ember 55 százaléka mondta, hogy egész pályafutása során mindig bekerült a nevek közé, 16% csak néha, 10% ritkán, 7% pedig soha nem volt rajta a listán. Szóval jogos volt a kérdés, hogy bíznak-e abban, hogy a stúdió tartja-e a munkájukat annyira, hogy gondoljanak a nevére a játék végén. Csak a válaszadók 71%-a mondta, hogy biztos benne, hogy rákerül a listára az aktuális játéknál, 12% „valamennyire bízik benne”, 8% „nem igazán”, 9% pedig „egyáltalán nem”. Azok, akik mondjuk egy megjelenés előtt távoznak egy stúdiótól, valószínűleg nem kerülnek a credits-re.

Miért?

Nos, hogy egy példát is mondjunk, az eredeti Metroid Prime-on dolgozó fejlesztők erősen kritizálták a tavalyi Switch remaster verziót, amiért kihagyták őket a végén a nevek közül. Mintha ők sosem járultak volna hozzá a játékhoz. Persze ez a kérdés már régóta téma a kiadók és fejlesztők világában. Régen is sok kritika érte a stúdiókat azért, mert hajlamosak voltak indokolatlanul lehagyni alkotói neveket. Mivel az IDGA javasolt irányelvein túl nincs valódi szabályozás, a fejlesztők gyakorlatilag maguk döntik el, hogy ki kerülhet rá és miért. Szóval egyfajta zűrzavar uralkodik ebben, sok játékfejlesztő pedig néha úgy jár, mintha sosem dolgozott volna semmin. Nyilván ez nem tesz jót egy karriernek. A kutatást végző egyesület amúgy azt tanácsolja, hogy aki 30 napig dolgozott egy játék fejlesztésén, azt fel kell tüntetni. Hát ez gyakorlatban nem így megy.

A közelmúltban pont a Baldur’s Gate 3 volt erre egy példa, miután a játék fordítócsapatának jelentős részét lehagyták a készítők listájáról. Később az Altagram lokalizációs cég bocsánatot kért.

Ezt láttad már?

Nem kevesebb, mint 133 film került fel hirtelenjében a SkyShowtime-ra

×