Az animék egyre népszerűbbek azok körében, akik 1995 után születettek. Még a sportműsorokat is lekörözik egy amerikai felmérés szerint.

2024.04.11. – Őszintén szólva, szerintem Magyarországon volt idő, amikor szemmel láthatóan – mondjuk úgy – támogatottabb volt az anime, mint manapság. Azokra az időkre gondolok, amikor az RTL Klub még délutánonként vetítette az animéket, vagy amikor külön csatorna is volt, ami esténként csak animét tűzött műsorra. Ezek a csatornák végül szép lassan eltűntek, de szerencsére más felváltotta őket. Közben anime-rajongók egy egész generációja nőtt fel, a rajongók vágyát pedig a streaming szolgáltatók is támogatják. A Netflix és a Disney+ például ádáz harcot vív azért, hogy egy-egy anime az ő szolgáltatásunkban legyen elérhető. Sőt, az utóbbi években számtalan élőszereplős adaptáció is született.

Felmérés

Szóval összességében mondhatjuk, hogy az anime-rajongók a világ minden táján ott vannak, és nagyon sokan vannak. Nem sokkal Akira Toriyama, a Dragon Ball alkotójának halála után kiderült: milyen sok DB rajongó van a világon, és milyen szinten képesek összefogni. Persze az animék folyamatosan változnak, így a Z generáción belül is elkülönül, hogy ki milyen művet tart alapnak. Aki a Dragon Ballon nevelkedett talán nem is érti, hogy valakinek hogy lehet az Attack on Titan az első animéje. A generációs különbségek ellenére azonban elmondható, hogy a Z generáció körében (1995 és 2009 között születettek) már sokkal jobban kötődnek a japán animációhoz, mint a sportközvetítésekhez.

Pedig volt idő, amikor a televíziós közvetítések meghatározó szereplője a sport volt, a közvetítések jogaiért pedig komoly harcot vívtak a csatornák, ahogy most az animékért teszik. Amerikában például az NFL (National Football League) évtizedeken át a tévénézők kedvence volt, de úgy tűnik, az anime átveszi a helyét. Erre bizonyíték, hogy még januárban a Polygon megbízásából készült egy felmérés, amiben közel 5000 ember vett részt. A válaszadók a kedvenc tévéműsoraik közül választhattak, aztán az egészet korosztályokra bontották. Mint kiderült,

a Z generáció sokkal többet néz heti rendszerességgel animét, mint profi sportot.

A felmérés szerint a Z generáció tagjainak 42%-a néz hetente valamilyen animét. Az anime tehát egyértelműen komoly kulturális hatással van erre a generációra, és gyaníthatóan nem csak Amerikában. Ez persze annak is köszönhető, hogy az anime már nagyon széles körben elérhető, sok esetben szinkronosan is, illetve nem csak otthon, hanem a mozikban is. A streamingnek köszönhetően olyanok is találkozhatnak velük, akik korábban azt sem tudták, mi az az anime. Én magam is tehetek arról, hogy egy barátom komoly anime-rajongó lett, miután megmutattam neki a My Hero Academiát.

Az a kor, amikor még nem volt mindenhol internet, és nem volt olyan egyszerű megnézni a Dragon Ballt a betiltása után, a következő generáció számára ismeretlen lesz. Az Alpha generáció például soha nem fognak megtudni, milyen az, amikor az anime hiánycikknek számít. Bár Japán pontosan tudja, hogy az animékre milyen nagy igény van, úgy tűnik, hogy az egész ipar veszélyben van, köszönhetően annak, hogy milyen az animéken dolgozó alkotók megbecsülése.

Ha még nem hallottál róla:

Még mindig kizsigerelik az anime iparban dolgozókat Japánban

 

×