Az Insomniacot feltörő hackarek nem csak játékokból szivárogtattak, hanem a Sony belsős kommunikációjából is, amiben az erősödő Xboxról is szó esett.

Bódi Dániel

2023.12.19. – Az általános vélekedéssel szemben én úgy gondolom, hogy az Insomniac csapatát ért súlyos mértékű hacker-támadás, 1,7 TB-nyi adat ellopása, majd kiszivárogtatása egyáltalán nem olyan tragikus sorscsapás, mint amilyennek tűnik. Egyrészt a kiszivárogtatott információk túlnyomó többségéről eleve tudtuk, de minimum sejtettük:

  • a Rozsomák-játék be volt jelentve, amiből mindössze néhány korai, a játékosok és a végeredmény szempontjából teljes mértékben irreleváns videó került ki, de még a színészek és karaktereik kiléte sem olyan lényeges,
  • a Venom spin-offról is hallhattunk már a Spider-Man 2 megjelenése után, amiről még az egyik fejlesztő is kvázi megerősítően beszélt,
  • ahogyan az is egy nyílt titok, hogy a Ratchet & Clank fejlesztőiként valószínűleg van a tarsolyukban még egy Ratchet & Clank-játék
  • de azon se sokan húzták fel a szemöldöküket, hogy mindezek mellett készül a Spider-Man 3 is.

Persze, akadnak meglepetések is; mint egy X-Man-játék, amit mához 7 évre ütemeztek, de ennek valószínűleg még az előkészítési munkálatai sem kezdődtek meg, illetve, hogy 2030 után biztosan készítenek még két újabb játékot. A játékokból származó szivárogtatásokat általában mindenki jó nagyra fújja, és bizonyára a fejlesztőknek sem esik túlságosan jól, ugyanakkor korábbi számos példából kiindulva mindez valószínűleg semmilyen negatív hatással sem lesz a játékaik sikerességére nézve. Még akkor sem, ha forráskód is van a kikerült anyagok közt, hiszen azzal igazából semmit sem tudnak kezdeni, még egy másik játékhoz sem használhatják fel.

Annak idején a Half Life 2 forráskódja is kikerült, nem olyan nagyon rég a Cyberpunk 2077-tel történt ugyanez – mindkettő óriási siker lett – pedig utóbbi dolgát a kezdeti minősége is nehezítette. Korábban pedig a The Last of Us Part II megjelenése előtt sikerült kulcsfontosságú pillanatokat kiszivárogtatni a történetből és a játékmenetből, melyek szemmel láthatóan nem különösen hatottak negatívan az eladásokra.

Sőt, ebből a helyzetből valójában a Sony és az Insomniac hosszú távon inkább profitálhatnak. Egyrészt, mert a PS5 sokak számára csalódás a be nem váltott ígérete miatt, ami hiába fogy most kivételesen jól, de egyelőre kevesebb valamirevaló konzolexkluzív jelent meg rá, mint a konkurenciákra. Úgy pedig pláne nehéz lesz tartalommal feltölteni a konzolt, hogy még a Naughty Dog rég hegesztett multiplayerre kihegyezett The Last of Us játékát is elkaszálták – pedig állítólag egész jól haladtak vele.

A szivárogtatás után viszont mindenkinek abszolút egyértelművé válhatott, hogy lesz még itt mivel játszani, méghozzá nem is akármilyen címekkel, a Marvel legnagyobb ikonjaival a főszerepben. Ez pedig máskor sem jöhetett volna „jobban”, mint közvetlenül a karácsonyi szezon előtt, a tény pedig, hogy egy várhatóan Pókember-minőségű Wolverine, X-Man és Venom-játékkal készülnek az elkövetkező néhány évben, egészen biztosan meg fogja hozni a PlayStation vásárlási kedvet.

Bár összességében pozitív irányba billen a mérleg nyelve, de azért akadnak olyan közkinccsé tett infók is, melyek már kevésbé előnyösek.

Ilyen például a Marvellel kötött exkluzív megállapodások is, melyek inkább a konkurencia számára lehetnek érdekesek. Ami minket jobban mozgathat, az a belsős Sony értékelés-beszámoló, amiben a többek között a Microsoft-Activision Blizzard egyesülésről és annak hatásáról értekeznek.

Eszerint a Sony valóban aggódik amiatt, hogy az Xbox a PlayStation fejére nőhet, szerintük a megszerzett játékokkal és technológiákkal komoly előnyre tehetnek szert nem csak a hardveres eladásokban, hanem a játékszolgáltatások versenyében, valamint a mobilos jelenlét megerősítésében is – utóbbival pedig már az Apple-el és a Google-el is harcba száll, amivel még tovább erősíthetik az Xboxot, mint márkát. Ezzel mondjuk eddig is tisztában voltunk, ami meglepőbb, az az a kijelentés,

miszerint a Sony játékpiaci alappillérei már elavultak, és messze le vannak maradva a konkurenciához képest.

A megoldás: fejlődni, fejlődni és fejlődni, na meg terjeszkedni.

Az mindenesetre meglepő, hogy közel kétszeres konzoleladások mellett, egy frissen megjelent konzol revízió után is elavultnak nevezik a saját rendszereiket-stratégiáikat-modelljeiket a Microsofthoz, úgy az Xboxhoz képest (valószínűleg nem a Nintendo Switchre gondolhattak – bár a nemrég megjelent PS Portal nyomán akár még ezt is beleláthatnánk).

A Sony valószínűleg a későbbiekben még nagyobb hangsúly fektet majd a játékszolgáltatásának, a PS+ sokkal inkább prémiummá formálásán, mint amit most képes nyújtani a Game Pass-szal szemben. Hogy ez pontosan mit jelent, arról csak találgatni lehet, de aligha fogják felülvizsgálni a hamarosan távozó Jim Ryan azon döntését, miszerint a PS-exkluzív címek nem jelennek meg azonnal a PS+ kínálatában, mivel ugyanebben a doksiban a szolgáltatásos modell megfoghatatlanságáról is értekeznek. Valószínűbbnek tűnik, hogy felvásárolnak még néhány stúdiót, ezzel is gyarapítva az exkluzív játékok listáját. Ami biztos, hogy a Sony továbbra is a nagyobb költségvetésű, teljes árú játékok fejlesztésére fog koncentrálni.

A hackerek mindezeken túl a fejlesztők személyes adatait is publikálták, ami teljes mértékben akceptálhatatlan. A dátumok-ütemtervek, belsős diagramok, játékokból származó korai videók közzététele egy dolog – ebbe már csak a fentiek fényében sem rokkanna bele senki, a szenzitív adatok nyilvánosságra hozatala viszont egy olyan szint, amiért joggal kockáztatnák a börtönt is. De ha így, akkor a hatóságok munkáját segítendő remélhetőleg hasonlóképp gondolja ezt néhány erkölcsösebb hacker, akik lelkiismeretesen doxolják majd a különösen serényen, példátlan tempóban és minőségben dolgozó Insomniacot feltörő, majd fenyegető csapat tagjait.

Ezt is érdemes elolvasnod:

A Sony szabályzata tiltja a használt lemezes PlayStation-játékok eladását?

×