Tényleg léteznek olyan játékosok, aki szándékosan fordított vezérlést használnak a kontreller esetében. Még ők sem tudják, miért teszik.

2023.09.27. – Rögtön az első kérdésem egy eldöntendő kérdés. Tényleg van olyan gamer, aki kiválasztja az invert vezérlést és úgy játszik? Persze valamiért minden egyes játékfejlesztő megadja ezt a lehetőséget a gamereknek, de sosem gondoltam volna, hogy valaki él vele. Pedig valóban vannak olyanok, akik szeretnek fordított vezérlést használni.

Most kiderült: még ők sem tudják, miért teszik.

Mi az a fordított vezérlés?

Mint azt tudod, minden kontrolleren vannak analóg karok. A kis fekete kerek gombról van szó, ami olyan mint a botkormány. Azzal irányítod a karaktered, illetve a kameranézetet a legtöbb játékban. Nos, ennek a vezérlése átállítható úgy, hogy pont ellenkezőleg működjön. Tehát amikor jobbra mozgatnád, akkor balra mozog. Mindenki maga döntheti el, hogy neki hogy jó.

Ennek beállítása nagyon népszerű a repülős játékokban, ahol nehéz megszokni, hogy ha emelkedni akarunk, akkor a kart lefelé kell nyomni. Valakinek egyszerűbb, ha felfelé nyomva felfelé megy a gép. Az invert beállítást azonban sokan más játékokban is használják.

Kutatás indult a témában

Februárban a The Guardian azt írta, hogy nagyon kevés kutatás zajlott a fordított irányítással kapcsolatban. A londoni Brunel Egyetem kutatói azonban szeretnék a jelenséget kivizsgálni. Azt akarják kideríteni, hogy milyen tudományos okok állnak amögött, hogy valaki tükrözi az irányítást. A vizsgálat célja annak feltárása, hogy az agy egy bizonyos része felelős-e ezért a döntésért, illetve hogy ennek van-e hatása az élet egyéb részeire. A kutatás 2020 óta tart, a kutatók pedig vakarják a fejüket.

„Kognitív szempontból azok a játékosok, akik nem fordítják meg az irányítást, úgy viselkednek, mint a karakterük, vagyis a mozgás/irányítás a karakter nézetét követi” – mondta Dr. Jennifer Corbett 2021-ben. „Azok a játékosok viszont, akik invertálnak, a karakter mellé képzelik magukat. Például a karakter feje mögött vagy tetején lévő irányítónak gondolják magukat.”

Kicsit érthetetlen igaz? Persze, mert még a kutatók sem igazán jöttek rá, hogy miért választ valaki fordított irányítást. A kutatók azóta viselkedési és pszichofizikai kísérleteket végeztek, de a rejtély még messze nem oldódott meg.

Ők sem tudják, miért

Ezzel kapcsolatban nemrég valaki a Redditen tett fel egy kérdést:

„Miért játszanak egyesek fordítva olyan játékokban, amiben nem kell repülőt irányítani?”

People who play with the Y axis inverted in any game that doesn’t involve flying planes, why ?
byu/stronkzer ingaming

Az első néhány kommentelő azt mondta, hogy olyan retro játékok nőtt fel, mint „a Goldeneye, a Super Mario 64 és a GTA III. Ezeket mindig fordítva játszották alapértelmezettként. Manapság az ellenkezője a standard.

Egy másik hozzászóló így próbálta leegyszerűsíteni a kérdést: „Feltehetnéd ezt a kérdést is: ha lefelé néznél, előre vagy hátra döntenéd a fejed?”

Úgy tűnik, hogy a fordított vezérlést használók a videojátékok egy régebbi korszakából származnak, amikor a botkormányos vezérlők még viszonylag új dolog voltak, és a cégek folyamatosan változtatták a lehetőséget.

  • „Így kezdtem… soha nem vettem a fáradtságot, hogy megtanuljam a másik irányt”
  • „45 éves vagyok. Ez a klasszikus beállítás, és szó szerint nem tudom megtanulni a másikat.”

Úgy tűnik tehát, hogy ezt sosem lehet igazán megérteni, egész egyszerűen máshogy működünk, már beállítást szeretünk, és kész. A jó hír, hogy mindig lehetőségünk van a számunkra megfelelő beállítással élni.

Ezt láttad?

Még mindig túl olcsók a játékok – Beszólt a Capcom vezetője

×