Magyarországon is egyre népszerűbbek a streaming szolgáltatások, melyekkel szemben totális vereséget kezd szenvedni a hagyományos tévézés.

2023.09.22. – A streaming megjelenésével, majd elterjedésével várható volt, hogy egyre kevesebben maradnak a kábeltévézésnél. Tavaly az LG által készített felméréséből derült ki, hogy Magyarországon jószerivel már csak az idősek nézik a hagyományos tévécsatornákat, míg a fiatalabb korosztályok inkább valamelyik streaming szolgáltatást részesítik előnyben. Ezt erősíti tovább a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legutóbbi reprezentatív felmérése, amely szerint a hagyományos tévézés egyre jobban veszít a közönségéből.

A magyar fogyasztók szokásait vizsgáló felmérés szerint a háztartások 44%-a nézett filmet és sorozatot streamingen, azaz lassan a magyarok fele elő lesz fizetve valamilyen szolgáltatásra. A legnépszerűbbek ezek közül így sorban a Netflix, az HBO Max és a Disney+, melyek előfizetői száma az elmúlt 4 év során valósággal kilőtt.

A Netflixre a magyarok 30%-a fizetett elő 2022-ben, ami egészen brutális növekedés 2019-hez képest, amikor mindösszesen 6%-os volt ez az arány. Az HBO szolgáltatása kicsit más tészta, ugyanis még a GO idején 2019 és 2021 között stagnált a magyar előfizetők száma, amellyel jellemzően a háztartások 13%-át fedték le – valószínűleg nagyban a telekommunikációs előfizetések mellé járó akcióknak köszönhetően. 2022-ben azonban, az HBO Max indulásával már 21%-os lefedettségre ugrottak.

A harmadik legelterjedtebb streaming szolgáltatás a Disney+, amely a tavalyi indulásakor azonnal 14%-ról indított.

Egyre kevesebbeket érdekel a kábeltévé

A kábeltévézés népszerűtlensége nem meglepő: a kötött műsoridő a nézők számára kényelmetlen, a visszanézhető adásokat pedig a reklámok miatt egyszerűen kényelmetlen és körülményes elindítani. Ezzel szemben streamingen egyre több a magyarra szinkronizált tartalom, amely óriási vonzerő lehet abban az országban, ahol az idegennyelvi tudás a béka feneke alatt van.

A HVG szerint épp ezért lehet hazánkban a tartalommal tömött és nevetségesen olcsó Amazon Prime Video ennyire népszerűtlen, mert nagyon kis számban bukkanni rajta magyarul beszélő filmmel és sorozattal.

Az NMHH felmérése szerint a tévécsatorna-előfizetések számának lemorzsolódása érezhető, még ha nem is olyan gyors, mint azt többen gondolnák. A legutóbbi kutatás szerint a magyarok mintegy 12 százaléka egyáltalán nem nézett már tévét – vagy, mert a néznivalót streamingen szerzi be, vagy mert sem streaminget, sem pedig tévét nem nézett az illető.

2021 közepe óta megállás nélkül csökken a korábban stabil 3,7 milliót mutató kábeltévé-előfizetések száma, amihez képest 2023 közepére már 175 ezerrel, azaz 5%-kal kevesebben vannak. Ez voltaképp azt jelenti, hogy az elmúlt két év során

negyedévente 20-30 ezer magyar mondja le a tévé-előfizetését.

A hagyományos tévézést jellemzően az idősebb korosztály választja, legalábbis erre következtethetünk abból, hogy a streaming szolgáltatásokra a 30 és 39 év közötti felnőttek 54%-a, míg 60 felettiek mindössze 19%-a költi a pénzét – miközben az LG felmérése szerint épp az idősek azok, akik a legtöbb időt töltik a tévéképernyő előtt.

A streamingre egyébként a fiatalabb és a magasabb végzettségűek a legnyitottabbak. Érdekes, de nem meglepő statisztika, hogy a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka, a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek viszont csak a 24 százaléka fizet elő streamingre.

A streaming irányába való eltolódás a jövőben még inkább felerősödhet, a kábeltévé legnagyobb bánatára, aminek utolsó utáni mentsvára a sportközvetítés volt. A streaming szolgáltatások azonban egyre nagyobb figyelmet szentelnek a sportesemények-meccsek közvetítési jogainak megszerzésére, amellyel korosztálytól függetlenül népszerűbbek lehetnek, mint a tévécsatornák valaha.

Zseniális filmmel és remek sorozatokkal bővül a SkyShowtime októberben

×