Képzeld el, hogy veszel egy kocsit, de a visszapillantó tükör nem része az alapárnak, hanem kérhető extra. Sok DLC is ilyen – ezek a legdurvábbak.

2023.07.17. – A DLC-k helyzete kezdettől fogva vitatott a videojáték-iparban: van, aki hasznosnak, más szórakoztatónak tartja őket, bár a kiegészítő tartalmak kezdetben olyan nevetséges dolgokat is szültek, mint az Elder Scrolls IV: Oblivion hírhedt, pénzért kapható lópáncélja. Az első mohikán óta számtalan röhejes DLC született, ami nem olyan nagy baj, mert ami felesleges, arról messziről bűzlik, hogy az, így módunkban áll egyszerűen nem megvenni, és tovább menni. De akadnak igazi kincsek is, amelyek határozottan többé teszik az eredeti címet – ilyen a The Witcher 3 Blood And Wine vagy a BioShock 2 Minerva’s Den.

Forrás: Freepik

A kiegészítő tartalmak megvásárlásának gyakorlata sosem tűnik el, amíg HAJLANDÓAK vagyunk fizetni értük. Csakhogy amikor a DLC nem választható extra kontent, amivel színesíteni, növelni, korszerűsíteni akarjuk a játékunkat, hanem szükséges dolog annak folytatásához – na, akkor joggal megy fel a pumpa. Listánk nem rangsor, csupán kizsákmányolásra hajlamos játékok felsorolása. Változó, hogy kinek melyik ellenszenves mikroköltés-kényszertől gurul el a gyógyszer, szóval a fejedben össze fog állni a saját ranglistád, ebben biztosak vagyunk! Köszi a segítséget, WhatCulture!

1. Új futam indítása – Mighty Doom (2023)

A Doom franchise (elvileg) ingyenesen játszható mobiljáték-változata. Ahhoz, hogy a Doom Slayer arzenálját kellően felfejlesszük a későbbi szinteken való előrehaladáshoz, sokat kell gyúrni a kiegészítőkre, de az anyagok megszerzése számos futamot igényel. Egy-egy új futam megkezdése ebben a játékban nem olyan egyszerű, mint amilyennek lennie kellene. Ahelyett, hogy csak úgy döntenénk, a halál után újra próbálkozunk (ami sokszor szükséges), az új próbálkozás megkezdése a játék saját pénznemhez, az energiához kötött, és ebből ötöt kell birtokolni a folytatáshoz.

 

Ha az energia elfogy, választhatunk, hogy vagy órákig várunk az erőforrás újratöltéséhez, vagy valódi pénzt költünk a szükséges mennyiségű energiára. Ez így önmagában nem is annyira vérlázító – láttunk már ilyet, DE a Mighty Doom egyszerre csak maximum 20 energiát enged a játékos kezébe. Ez azt jelenti, hogy szégyenteljesen kevés, mindössze négy játszmára nyílik lehetőség, mielőtt kénytelenek lennénk várakozó álláspontra helyezkedni, vagy elkezdenénk pénzzel tömni a játékot.

2. Állás mentése – Metal Gear Survive (2018)

A Metal Gear Survive-ot eleve nem ölelték keblükre a rajongók, mert messze állt attól, ami a franchise-tól elvárható, és érződött is rajta, hogy Hideo Kojima eddigre otthagyta a Konamit. A Survive egyszerűen élvezhetetlenre sikerült, mégsem ez volt benne a legrosszabb.

 

Mindenkit kellemetlenül érintett az, hogy a Konaminak volt képe pénzt kérni a játékosoktól a további mentési helyekért, ami annyira alap a modern játékokban, mint az az irányítás, vagy az, hogy egyáltalán elindul. Kivéve a Survive-ban. Ha a játékosok egy magányos slotnál többet akartak, akkor nagyjából 10 dollárt kellett beváltaniuk Survive SV érmékre a mentési helyekért.

3. Bolti felszerelés ládák – Fallout 76 (2018)

Emlékezetes, hogy a Fallout 76 katasztrofálisan indult. Bár azóta egy csomó frissítéssel sikerült gatyába rázni, a játékosoknak még mindig sérelmek armadáját jelenti a posztapokaliptikus Nyugat-Virginia. Az egyik ilyen a tárolható törmelék mennyiségének korlátozása. Igaz, ezt az indulás óta 1200 fontra emelték, a felső határ továbbra is szálka a közönség szemében. Nem véletlenül…

 

Persze van mód az alapjáraton alig valamire elég tárhely növelésére, mégpedig a Fallout 1st előfizetéses szolgáltatás, ami havi 11,99 fontba (több mint 5000 forintba) kerül. A privát szerverek és az egyedi kozmetikai tárgyak feloldása mellett ez az előfizetési díj biztosít csak korlátlan helyet az összes bázisépítő anyag számára. Magyarán: a Bethesda életminőségi funkcióért vár el pénzt a játékban, már a megjelenés óta.

4. A játék hátralévő része – Evolve (2015)

Már a megjelenése előtt nagy izgalom övezte, hiszen a Left 4 Dead fejlesztői, a Turtle Rock Studio állt mögötte és remek multiplayer kalandot ígért. Aztán sokan dicsérték a feszes játékmenetet és az egyedi hangulatú környezeteket, de nem kellett sokáig várni, hogy a repedések megjelenjenek a szép simára glettelt falon.

 

Az Evolve lassú fejlődési rendszert kínált, ami hosszú, fáradtságos őrlődéssé degradált egy egyébként jól induló játékot. Bár a Take-Two elég nagylelkű volt ahhoz, hogy ingyen kínáljon új pályákat, minden más, a kozmetikumoktól kezdve az új szörnyekig és hősökig, fizetős fal mögé került. Csak a megjelenés napján 44 darab DLC volt elérhető hozzá, összesen több mint 130 dollár (több mint 43 ezer forint) értékben. Beszédes mire mentek rá, már a kezdetektől fogva.

5. Küldetések – Overwatch 2 (2022)

Az Overwatch 2 tavaly októberi megjelenése óta a Blizzard hozott néhány megkérdőjelezhető döntést, ami miatt a rajongók keze nem egyszer ökölbe szorult. Amellett, hogy a folytatás az első játék helyébe lépett, a várva várt Hero PvE mód törlése is vitatéma volt a multiplayer veteránjai között. A kiábrándító melléfogások ellenére a rajongók türelmesen várták a sztoriküldetések érkezését, amelyek a megjelenéskor feltűnően hiányoztak.

 

Ezután jött a következő elkeserítő csapás: a Blizzard bejelentette, hogy a közelgő hatodik szezon részeként megjelenő első három küldetés csak azok számára lesz elérhető, akik hajlandóak 15 dollárt (kb. 5000 forintot) fizetni értük. Bár a csomag tartalmaz néhány extra finomságot (krediteket, legendás skineket, stb.), a játék a fő értékesítési vonzerejéért, az újabb és újabb pályákért beszedett sarc nem tett jót a game megítélésének.

6. Elf beszéd – The Lord Of The Rings: Gollum (2023)

Miután a bejelentéséhez képest többször is csúszott, a The Lord Of The Rings: Gollummal szemben nagy elvárásokat támasztottak az emberek, és ezeket még a legnagyobb jóindulattal sem ugrotta meg – sajnos. Félő, hogy a 2023-as év legnagyobb égése lesz, pedig a világ egyik legerősebb franchise-a tornyosul mögötte. A középszerű küldetések, az unalmas narratíva és a vacak mechanika megkeserítette az élményt. De ez még nem minden.

 

Bár a Gollum megítélését még valamelyest menthette volna a fantasy világ, amire épült, és a zene, ami a LOTR tartalmakban hagyományosan erős, a kiadó még ezt a ziccert se tudta berúgni, hiszen jól felbosszantotta a rajongókat azzal, hogy fizetni kell azért, ha a tünde karaktereket tünde nyelven akarjuk hallani beszélni. Komolyan – erről ITT írtunk bővebben – megéri megnézni!

7. Tervezett nehézségi fokozat – Metro: Last Light (2013)

Az extra nehézségi módok hozzáadása hatékony módja annak, hogy a játékosok számára extra szintű kihívást teremtsen. A Resident Evil 4 Remake befejezése után például a rajongók a Professional nehézségi fokozaton tehetik próbára tudásukat, és az bizony még a legtapasztaltabbakat is megizzasztja.

 

A nehézségi módok jellemzően már az alapjátékban is benne vannak, vagy frissítésként adják hozzájuk, de az szerencsére egyáltalán nem jellemző, hogy a kiadók felárat kérjenek értük. Kivéve, ha annyira bátrak (értsd: mohók), mint a Metro: Last Light alkotói, akik előrendelési bónuszként adták a Ranger nehézségi fokozatot. Aztán később ötdolláros (kb. 1700 forintos) DLC csomagként adták ki. Bár a mode annyira realisztikus, hogy az csak a hardcore túlélőknek való, az a tény, hogy a készítők tervezett játékmódként jellemezték, visszatetszést váltott ki.

8. Javik – Mass Effect 3 (2012)

Az első két játék során nem sok minden derül ki arról, hogy pontosan mik is azok a Reaperek – azon kívül, hogy az érkezésük az egész univerzum végét jelentheti -, a Mass Effect 3-ban végre megkaphatjuk a választ, amikor egy leletért folytatott csetepaté alatt a Normandy legénysége felfedezi Javikot, az utolsó megmaradt protheai embert.

 

Nos, a történetnek ezt a kulcsfontosságú szakaszát nem láthatta mindenki, aki megvette az alapjátékot, csupán azok, akik pluszban megvásárolták a Javikot is tartalmazó, From Ashes című DLC-t. A húzás azért volt pofátlanság a javából, mert a kiegészítő (aminek nem kellett volna extra tartalomnak lennie) elengedhetetlen a Reaperek Mass Effect-univerzumban játszott szerepének megértéséhez. Még bosszantóbb, hogy ez a DLC a játék megjelenésével egyidőben jött ki – ezzel olyan vádak fogalmazódtak meg a közönség körében, hogy a tartalom eleve a lemezen volt, csak fizetős fal mögé dugták.

Te milyen játékokra emlékszel még, amelyekben frusztráló módon alapvető dolgokért próbáltak megsarcolni? Írd meg kommentben a cikk Facebook-bejegyzése alatt, a Leet.hu oldalán!

Persze vannak még nagyobb csalódások is:

10 játék, amit nagyon vártunk, de aztán hatalmasat csalódtunk

×