A számok magukért beszélnek: a PC-s játékosok többsége még nincs felkészülve a három számjegyű játékokra, de a konzolosok sem fészkelődnek, pedig ideje lenne.

Ahogyan a technológia egyre fejlődik, és vele együtt lesznek egyre komplexebbek, részletgazdagabbak és szebbek a videojátékok, úgy értelemszerűen egyre nagyobb helyet is követelnek maguknak a játékosok választott platformjain. Míg például a 2000-es években még csak pár gigbájtot kértek a legújabb, legmodernebb játékok, addig manapság az átlag már 50 GB környékén kezdődik, sőt, egyre több haladja meg a 100 gigát is akár.

Persze ezen aligha csodálkozik az, aki a legújabb címekkel múlatja az idejét. Egy Call of Duty már évek óta 100 GB fölött tanyázik, ha pedig hozzávesszük a Warzone-t, akkor már könnyen a 200 GB-ot ostromolja. De már a Star Wars Jedi: Survivor is 130 GB-ot eszik, a Hogwarts Legacy is ekörül mozog konzolon, illetve a hamarosan megjelenő Diablo 4 is már 90 GB-nyi telepíteni valóval kecsegtet, pont, mint az Atomic Heart, a Redfall, vagy a The Last of Us Part I.

A felsorolt játékok persze mind AAA-s alkotások, vagyis a kisebb játékok esetében ez azért nem általános. Ugyanakkor ahogy haladunk az idővel, úgy a játékvilág minden területén egyre nagyobb méretek lesznek jellemzők, néhány éven belül pedig könnyen a 150-200 gigássá is válhatnak a sikercímek.

Több ezt a problémát is érintő cikk alatt találkoztam olyan hozzászólásokkal, melyekben a nem- vagy a beletörődöttség köszön vissza, pedig a számokban is kimutatható statisztikák alapján a játékosok többségének tényleg gondot okozhat a rohamgyorsasággal hízó programok mérete. Hogy ezt első körben megállapítsuk, elég csak a konzolok felé fordítanunk a fejünk, és láthatjuk, hogy már a jelenlegi generáció sem készült fel eléggé erre a tendenciára.

Az Xbox Series masinák és a PlayStation 5 sem rendelkeznek méretes háttértárral, és bár egyelőre még tökéletesen ellátják a feladatukat a 800 és 600 gigájukkal, de már most érezhetjük, hogy ez hamarosan, valószínűleg már ebben a generációban megváltozhat. A gyártók igazából már most erre kondicionálják a felhasználóikat: a Microsoft bár kezdetben csak a Seagate-típusú külső SSD-ket támogatta, mostanra már érkeznek másfajta, olcsóbb külső tárhelyek, míg a Sony eleve úgy tervezte az új gépét, hogy abba mindenféle PCIe 4.0 NVMe meghajtókat lehessen bepakolni. Ezek a kiegészítők viszont szinte minden esetben drágák, és aligha van rá esély, hogy majd pont az egyre növő igény miatt a közeljövőben olcsóbbak lesznek.

De ugyanezt figyelhetjük meg a PC-seknél is. Ha felnézünk például a Steam hardver- és szoftverfelméréses oldalára, ahol számszerűsítve kigyűjtik a felhasználók konfigurációit, akkor ott láthatjuk, hogy a PC-s játékosok többsége keményen vakarja a fejét egy-egy újabb játék telepítése előtt. Ennek oka, hogy a Steamesek

negyedének (25,65%) jelenleg 100 és 249 GB között mozog a szabadon használható tárhelye, de még a 250-500 GB szabad hely is problémás lehet majd, amennyivel egyébként a játékosok 21%-a rendelkezik.

Persze PC-n talán nagyobb a mozgástér, hisz külső eszközökre is telepíthetnek, de ahogyan a konzoloknál, úgy PC-hez sem olyan olcsó mulatság egy méretesebb SSD. Pláne az átlagos PC-s játékos számára, akik jellemzően gyengébb géppel rendelkeznek. A Steam-játékosok összesített statisztikái alapján így néz ki egy átlagos gamer PC:

  • OP rendszer: Windows 10
  • RAM: 16 GB
  • CPU sebesség: 2,3 Ghz és 2,69 Ghz között
  • CPU magok száma: 6
  • GPU: GeForce GTX 1650
  • VRAM: 8 GB
  • Képernyő felbontás: 1920×1080
  • Átlagos szabad tárhely: 100-250 GB között
  • Átlagos tárhelyméret: 1 TB alatt (jellemzően 250-500 GB között)

Ebből talán könnyen megállapíthatjuk, hogy a legtöbb játékos hamarosan gondban lesz a játékok egyre növekvő méretével. Persze a Microsoft a Direct Storage technológiája sokat segíthet ezen, ami jobb tömörítést (is) lehetővé tesz, de csodákat az sem fog művelni – pláne úgy, hogy a fejlesztők egyelőre nem is nagyon használják, vagy foglalkoznak vele.

A játékok viszont egész biztosan egyre több helyet hasítanak ki a HDD-kből SSD-kből: a Baldur’s Gate 3 már most 100 GB fölött jár, és még kész sincs a játék (állítólag a végső verzió 150 GB körül lesz), aztán ott van az immáron teljesen újgenerációs STALKER 2, ami borítékolhatóan három számjegyre fog rúgni, a Bethesda történetének legnagyobb vállalásairól, a Starfielddel és a The Elder Scrolls VI-tal még csak matekozni sem merünk, pedig elvileg mindkét cím a 9. konzolgenerációra fog megjelenni.

Ez ellen az egyszerű játékos természetesen semmit sem tehet, és igazából nem is kell, hisz teljesen természetes folyamatról van szó. A cikk is igazából felhívó jelleggel született, hiszen a statisztikák alapján egyértelműen látható, hogy sokan még nincsenek erre a három számjegyű váltásra felkészülve. Ezért itt a végén azt javasolnám,

hogy a konzoltulajdonosok és a PC-sek egyaránt kezdjenek el gyűjteni egy számukra alkalmas, de mindenképp méretes és gyors SSD-re, ugyanis előbb lesz rá szükség, mint azt gondolnák.

Ezt is érdemes elolvasnod:

A karrierjéről és az álomjátékáról is mesélt Franciska, a Criterion új MAGYAR fejlesztője

 

×