Bár rengeteg az átfedés, nem árt különválasztanuk a két kategóriát.

Első ránézésére nem sok különbség van a TV és monitorok technológiája között, nem igaz? Mindkettő fő alkotóeleme igazából egy-egy kijelzőpanel, a többi meg úgysem számít. Nos, nem meglepő módon ez nem igazán van így, valóban van egy erőteljes átfedés a két szekció között, de még mindig érdemes szétválasztani a kategóriákat.

Nézzük is meg a legnagyobb különbségeket!

A méret

110 inch – Samsung

Vitathatatlan, hogy a legtöbb számítógépes monitor a 24 és 32 inch átlótartomány között foglal helyet, ezek a legnépszerűbb modellek manapság. Nem véletlenül, hiszen ezeket sokkal közelebbről nézzük, mint ahogy azt egy televízióval tennénk, így tökéletesen elég ekkora képátló. A tévéknél ilyen számokkal leginkább kiröhögnek a gyártók és az eladók, manapság valahol a 40-42 inch lehet a belépő kategória, de a 70 inch-es számok láttán sem dobunk hátast így 2021-ben.

A képarány

Televíziók esetében szinte kizárólag csak 16:9-es képaránnyal találkozhatunk, hiszen a legtöbb modern TV adás is erre készül. A PC-s felhozatal ilyen téren sokkal gazdagabb, a régebbi 4:3 már nem túl jellemző, de a 16:9-es képarányon kívül találkozhatunk 16:10, 21:9 vagy épp 32:9-es számokkal is, attól függően, hogy milyen feladatra szeretnénk befogni a géphez csatlakoztatva a frissen vásárolt készülékünket.

Az ár

Nem meglepő módon a televíziók ára magasabbról indul, mint a monitorok belépő kategóriája. A méreten kívül azonban a tévébe épített komponensek is jelentősen megdobják már a gyártási költségeket is. Hiszen a legtöbben találhatunk különféle tunereket (DVB-T, DVB-C, DVB-S2 stb.), melyekkel a digitálisan továbbított adásokat tudja emészthető és nézhető formába önteni a készülék, alap a CI slot is, így lehetőségünk nyílik a szolgáltató által biztosított kártya behelyezésére, így a set-top-boxot is kiválthatjuk velük. Az okos tévéknél pedig egy mini számítógép is helyet kap a készülékben, nem ritkák az Androidra épült megoldások.

Megvilágítás, paneltípusok

Innentől válik izgalmassá a történet, hiszen egy-egy speciálisabb, újabb paneltípus rendesen meg tudja dobni egy számítógépes monitor árát is, nem csak tévéét. A manapság használt négy legelterjedtebb megvilágítási típus az LCD, LED, OLED és QLED lehet talán. Ezekről már bővebben is beszéltünk az alábbi bejegyzésben:

MicroLED, MiniLED, QLED, OLED – Ilyen lehet a jövő gamer monitorja

A MicroLED lehet majd a következő generáció, ám a tömeggyártásra még várnunk kell. A technológia kiválóan alkalmazható lesz tévékben és számítógépes monitorokban is. A paneltípusok alkalmazása is eltérhet, számítógépes monitoroknál a TN, IPS, VA és OLED is megtalálható, tévék esetében a VA, IPS és OLED az ami a leginkább elterjedt.

A nagy monitor guide 1. rész – Így válaszd ki a számodra megfelelő panelt!

Felbontás

Erre csak a tévéknél lehet igazán konkrét választ adni, manapság az UHD 4K és a HD 1080p a legelterjedtebb, de már a UHD 8K modellek is kezdenek beszivárogni a piacra. Számítógépes monitoroknál is ezeket tekinthetjük alapnak, de a fentebb említett gazdagabb képarány felhozatal miatt ott még rengeteg más felbontással is találkozhatunk webshopos kalandozásaink során.

Képfrissítés, input lag

Itt vérzik el a legtöbb TV a számítógépes monitorokkal szemben. Az átlagos televíziók szinte kizárólag 60hz-es képfrissítésen operálnak, míg a számítógépes monitoroknál kis túlzással a 75Hz tekinthető mára alapnak, de a 144, 240 vagy netán 360 Hz sem álom egy ideje.

A másik pont, ahol érezhetően gyengébbek a televíziók, az az input lag. A legtöbb tévénél érezhető input laggal találkozik az ember, nem olyan gyorsan követi le a készülék az általunk bevitt gombnyomásokat, egérhúzásokat. AAA, singleplayer játékok esetén ez megbocsájtható, de multiplayer címek esetén komoly hátrányba kerülhetünk tévét használva. Szerencsére egyre több modellben találhatunk „Gamer” módot, mely a fenti hátrányokat igyekszik ledolgozni több-kevesebb sikerrel.

Ahogy láthatjuk a legnagyobb különbséget a méret, a képfrissítés és a lassabb válaszidő jelentheti a két kategória között. Mindeközben persze rengeteg átfedéssel is találkozhatunk, leginkább a legnépszerűbb felbontások, képarányok és a használt panelek, megvilágítások személyében. 

Melyik lehet jobb játékra?

A fenti specifikációkon végigszaladva egyértelműen kiderül, hogy „hardcore” játékra még mindig a számítógépes monitorok az ajánlottak. Magasabb a képfrissítés, gyorsabbak a panelek és felesleges algoritmusok sem igyekeznek a képet szebbé tenni. Ennek köszönhetően az input lag és az általános válaszidő is a minimálisra csökkenthető, míg tévéknél ezekkel is számolnunk kell mindenképpen. A különbségek értelemszerűen multiplayer címeknél jönnek ki a leginkább, de azért az 55 inches OLED tévét sem kell kidobni az ablakon. Nem véletlen, hogy a konzolos játékosokat nagyon ritkán engedik csak össze a PC lobby-val, a fejlesztők is ismerik az átlagos ársávba szánt tévékészülékek jelenlegi limitációit, hiába csatlakoztathatunk egeret és billentyűzetet is az Xbox és Playstation modellekre.

Nem tudod melyik monitort válaszd? Ebben is segítünk!

KVÍZ: Most kiderül, melyik gamer monitor passzol hozzád a leginkább

 

https://leet.hu/samsung/

×