Nagyon úgy tűnik hogy az Elon Musk vezette SpaceX egy kanadai vállalattal együttműködve hamarosan elkezdenek reklámokat elhelyezni a űrbe.

Ha már milliárdosok repkednek a világűrbe, akkor már miért is ne lehetnének ott reklámok is, pont mint egy autópálya mellett? Na ugye! Részben talán ezért is dönthetett úgy Elon Musk, hogy a Geometric Energy Corporation (GEC) nevű kanadai vállalattal karöltve hirdetőtáblákat helyezzenek el a világűrben – Föld körüli pályára állítva őket – írta néhány napja a Business Insider.

Ezeket a hirdetőtáblákat azonban nem pont a fent említett hagyományos módon kell elképzelni. A tervek szerint a GEC úgynevezett CubeSat műholdakat épít, amiket a SpaceX Falcon 9 rakétája juttat majd fel a fejünk fölé. Ezeken a műholdakon viszont elméletben nem egyetlen reklám lenne látható, hanem pixelenként (kockánként) lehetne felületet vásárolni rá, vagyis egyszerre sok-sok hirdetést lehetne látni rajta. A CubeSat műhold oldalára pedig egy kamerát is szerelnek, ami Youtube-on és Twitchen élőben sugározná magáról a képet.

Érdekes és sötét koncepció

Mindez akár egy sci-fi komédiából is jöhetne, a dolog sajnos, nem sajnos, nagyon is valós. A reklámtábla pixeleiért kriptovalutával lehet fizetni, melyeket előbb speciális tokenekre kell váltani. Ötféle token lesz, amikből különböző dolgok fölött rendelkezhetünk: a Béta az X koordinátáért, Rhoe az Y koordinátáért, Gamma a fényerőért, Kappa a színért és XI az időért lesz beváltható.

A Béta és Rhoe tokenekkel az emberek eldönthetik, hogy hol helyezzék el a pixelüket. A Gamma és Kappa tokenekkel a pixelek kinézetét határozhatják meg, míg a XI token azt szabja meg, hogy mennyi ideig fog tartani a hirdetés. Ezeket pedig elméletben bárki megvásárolhatja majd, olyan képet és/vagy reklámot elhelyezve a kijelzős műholdon, amilyet csak akar. Mondjuk az elég nagy kérdés, hogy mi van akkor, ha egy nagyvállalat az egészen kibérli úgy cakkumpakk.

„Olyasmit próbálok elérni, ami demokratizálja a térhez való hozzáférést (aminek a pénz az eldöntője? – a szerk.) és lehetővé teszi a decentralizált használatot. Lehetnek olyan cégek, amelyek a logójukat szeretnék ábrázolni… vagy lehet, hogy a végén egy kicsit személyesebb és művészibb lesz a dolog. Lehet, hogy a Coca-Cola és a Pepsi harcolni fog a logójukért, és egymás fölé kerekednek” – mondta Samuel Reid, a GEC igazgatója, aki Elon Musk gyerekeinek tanára is volt.

Egyelőre nem tudni, hogy mikor kerülnek fel az első CubeSat reklámműholdak, ahogyan az sem ismeretes még, hogy mennyibe fognak kerülni a hirdetések elhelyezésére szolgáló tokenek. A Business Insider megkereste a projekttel kapcsolatban a SpaceX-et, de egyelőre még onnan sem kaptak választ. A dolog egészen ijesztő, hiszen konkrétan az űr elreklámosítása, marketing célú felhasználásáról van tervben, de lehet csak én vagyok ennyire borúlátó…

https://leet.hu/?s=cyberpunk&post_type=product

×