Egy kutatás megkérdezett pár száz 1980 és 96 között született Y-generációst, hogy megtudják, vajon a valódi hírességek és politikusok, vagy a videojátékos karakterek az ismertebbek.

Azzal persze egyáltalán nincsen probléma, hogy a fiatalok, vagy kifejezetten a gyerekek nem, esetleg alig ismerik fel a politikusokat, vagy a közéletet meghatározó személyiségeket, hiszen mindenki abban járatos, ami őt érdekli.

Én például már nem is emlékszem pontosan, hogy mikor kezdtem érdeklődni a politika és a közélet iránt, de abban biztos vagyok, hogy azelőtt én is előbb ismertem fel a kedvenc képregényes szuperhősömet és videojáték hősömet, mint egy politikust. De jól is van ez így, hiszen az érésnek és az érdeklődés változásának van egy természetes menete.

Az viszont már meglepő lehet, hogy még az ezredforduló előtt születettek is hamarabb ismerik fel Mariót, mint például Adolf Hitlert.

Egy amerikai – nem reprezentatív – kutatás során 593, 1981 és 1996 között született embert kérdeztek videojátékos karakterekről és valódi személyekről. Ez alapján pedig úgy néz ki, hogy 16%-kal nagyobb valószínűséggel ismerjük fel (jómagam is Y generációs volnék) a legikonikusabb videojáték-karaktereket – például Mariót, Pikachut és Sonicot -, mint korunk néhány prominens politikusát.

Ez azért is érdekes, mert pont ez volt videojátékkonzolok térhódításának legfontosabb fázisa, amikor a tömegével árasztották el a fiatalok szobáját és/vagy a nappalikat a Nintendo, SEGA és később a PlayStation masinák. Ezeken pedig olyan kultikus alkotásokat pörgethettünk, mint a legtöbb Mariót, a Mortal Kombatokat, a GTA-kat, és még nagyon-nagyon sok mást még.

A kutatásban egyébként olyan valós személyekről kérdezték a résztvevőket, mint Putyin, Trump, Joe Biden, Billie Eilish, Kim Dzsongun, Shawn Mendes, Ariana Grande, vagy Alexandria Ocasio-Cortez és Cristiano Ronaldo. Ezzel szemben a videojátékos oldalon olyanokat kellett felismerni, mint Mario, Marcus Fenix, Yoshi, donkey Kong,  Duke Nukem, Sephiroth, Pikachu, Sonic és Lara Croft.

Így néz ki a videojátékos karakterek toplistája, vagyis ők lettek a legismertebb karakterek:

Character recognition

Ez alapján a Nintendo abszolút egyeduralkodó a legemlékezetesebb, legikonikusabb karakterek top10-es listájában, melyet éppen csak meg tudott közelíteni a SEGA, de nem olyan meglepő módon a szűk keretbe azért Lara is be tudott furakodni.

Innentől lefele ugyancsak a Nintendo karakterei vannak túlsúlyban, az első „modern” hős a 2001-es születésű Master Chief, aki a 19. helyre tudott csak felérni – őt egyébként a megkérdezettek 55%-a nem ismerte már fel (SHAME ON YOU!) Ami viszont érdekes lehet, hogy a világ egyik legkelendőbb játékából, a hamarosan nex-gen kiadást kapó GTA V-ből egyetlen szereplő ért fel a listára, nyilván Trevor, aki valószínűleg nem lenne túlzottan elégedett a 31. helyezéssel – róla csak az 593 kérdezett 17,8%-a  tudta kicsoda.

A politikusokkal és hírességekkel összevetett listán ennek megfelelően szintén a japán vállalat ikonjait találjuk az élbolyban, aminek a top10-es elitjét a jelenlegi amerikai elnök Joe Biden zár, míg az élen az őt megelőző, Donald Trump áll. A volt elnököt egyébként meglepő módon Martin Luther King követi a második helyen, szorosan a nyomukban viszont ott liheg mindenki kedvenc csőszerelője Marió, akit többen ismertek fel, mint Adolf Hitlert, vagy mint az orosz elnököt, Vladimir Putyint.

Íme a teljes lista:

recognizability index

Sokaknak persze furcsa lehet, ha a kedvenc híressége, esetleg egy ismertebb politikus egy általa alig felsmerhető videojátékos karakter mögé szorult, de van rá logikus magyarázat. Az egyik, hogy ezek a kitalált karakterek már jóval előttük feltűntek a kulturális színen, így sokkal több idejük is volt megismertetni magukat az emberekkel.

A másik, hogy ezek a játékos karakterek valójában termékek, melyeket szinte minden felületen reklámoznak, megpróbálnak mindenkinek a Földön eladni, míg egy-egy celeb, sztár és politikus nem ilyen, ők leginkább a saját közösségükhöz próbálnak meg elérni – ami nyilván lehet globális is, de alapvetően nem ez a jellemző.

A kutatást végzők azért a végére beszúrtak egy poént, és megfuttatták a politikusokat és a kitalált karaktereket egy képzelt választáson a kapott eredményeik alapján. Eszerint pedig a játékosok kedvencei lennének a vezetőink, így ni:

politician recognition

Ezt hasonlóképp megtették a celebekkel és hírességekkel is:

musician recognition

De a sportolók sem maradtak ki a merítésből:

Avatars vs Athletes recognition

A végére azonban ismét megjegyezném, hogy a kutatás, de inkább tanulmány nem reprezentatív jellegű, hosszútávú és nagyívű következtetéseket nem vonhatunk le belőle.

https://leet.hu/?s=steelseries&post_type=product

×