A Free-to-Play játékok őrületesen sok pénzt hoznak a kiadók és a fejlesztők konyhájára. Az ingyenesen játszható játékok piaca 2020-ban is dübörgött.

free-to-play játékok olyan programok, melyeket ingyenesen tölthetünk le és játszhatunk. Egyik leggyakoribb csoportjuk az úgynevezett freemium játékok, melyek teljesen ingyenesek, de a különböző játékot segítő tartalmakért már fizetni kell. Utóbbiak lehetővé teszik az egyszerűbb, gyorsabb haladást, extrákat adnak, stb. A bevételek generálásának másik módja a hirdetések integrálása a játékokba. Freemium játék például a Star Wars: The Old Republic is.

A F2P játékok első üzleti modellje Dél-Koreában jelent meg. A Nexon QuizQuiz játéka 1999-ben került piacra, és ugyanaz a Lee Seungchan készítette, akinek a MapleStory is tulajdonítható. A QuizQuiz egy masszív multiplayer kvízjáték volt, tipikusan anime stílusú grafikai elemekkel. 2004 decemberében végül megszűnt. A modell az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején terjedt el egy sor MMO játéksorozattal, mint például a Furcadia, a Neopets, vagy a már említett MapleStory.

Egy szintén F2P játék, a Spellbreak egyik momentuma

A kezdeti időszakban az orosz és a dél-koreai játékipar 90%-át ezek a játékok uralták, viszont nagy volt a hibafaktor is, hiszen az ingyenes szerverek általában túlterheltek voltak. A kevésbé terhelt szerverek már a fizető „vendégeknek” voltak fenntartva. A F2P játékok ma is különösen népszerűek Dél-Koreában, vagy Kínában, ahol az olyan mikrotranzakción alapuló mobiljátékok és böngészőből indítható játékok, mint a Puzzle&Dragons, a Free Fire, vagy a Honor of Kings hihetetlen népszerűségnek örvendnek.

A modell elterjedése

2012-re az olyan MOBA játékok, mint League of Legends, a Heroes of the Storm, a Smite, vagy a Dota 2 a legnépszerűbb PC játékok lettek. Ez természetesen arra ösztönözte a többi játékkészítő céget, hogy ők is átvegyék a jól bevált modellt. A Slice Intelligence 2015-ben nyomon követte azokat a játékosokat, akik mobiljátékokért fizetnek, és kiderült: a játékosok átlagban 87 dollárt költenek játékon belüli termékekre.

Kép a League of Legends-ből

Szó mi szó, a F2P piac elég jövedelmező iparág a játékkészítők számára, legyen az nagy cég, vagy egy kisebb fejlesztőcsapat. Persze vannak érvek a F2P játékok ellen és mellett is. Akik szeretik a fizetős játékokat, úgy vannak vele, hogy a pénzükért legalább tudják, hogy mit kapnak. A fejlesztő cégek szerint viszont a F2P sokkal több kreatív szabadságot enged meg, mint például a konzol játékok esetében, ahol sok, a kiadók által támasztott kritériumnak kell megfelelni. A PC-s F2P játékok ráadásul kisebb teljesítményű gépeken is elfutnak, ami miatt több ember juthat hozzájuk, a bevételek így sokkal könnyebben növelhetők. A F2P játékoknak a célközönsége is szélesebb lehet, de legtöbbször a gyerekeket, és az alkalomszerűen játszókat célozzák meg. Sok játék esetében nem a mikrotranzakció, hanem a rengeteg felugró reklám jelenti a bevételi forrást.

2020-as számok

A rövid bevezető azért volt fontos, hogy lássuk, igazán kiemelkedő pozícióban vannak a Free-to-Play játékok a piacon. Ráadásul arról nem is esett szó, hogy a világ egyik legismertebb és legjátszottabb játéka, a Fortnite Battle Royale is ebbe a kategóriába tartozik.

Azt hinné az ember, hogy egy ilyen rezümével rendelkező cím dominálja majd a bevételek listáját, ám a tavalyi év is bizonyította, hogy az igazán nagy pénz a mobiljátékok mögött leledzik. Biztosak vagyunk abban, hogy itt közrejátszik az is, hogy Ázsiában őrületesen nagy kultusza van a mobiljátékoknak. Kínában például egyértelműen ezek köré rendeződik a piac.

A SuperData éves jelentéséből az is kiderül, hogy 2020-ban a digitális videojátékos piac forgalma nem kevesebb mint 127 milliárd dollár volt. A legtöbb pénz ternészetesen még mindig mobilról (73.8 milliárd dollár) érkezik, a PC 33.1 milliárdot, a konzolok pedig 19.7 milliárdot adtak az összeghez.

Íme a legtöbb bevételt termelő Free-to-Play játékok 2020-as toplistája:

  1. Honor of Kings – 2.45 milliárd dollár
  2. Peacekeeper Elite – 2.32 milliárd dollár
  3. Roblox – 2.29 milliárd dollár
  4. Free Fire – 2.13 milliárd dollár
  5. Pokemon Go – 1.92 milliárd dollár
  6. League of Legends – 1.75 milliárd dollár
  7. Candy Crush Saga – 1.66 milliárd dollár
  8. AFK Arena – 1.45 milliárd dollár
  9. Gardenscapes: New Acres – 1.43 milliárd dollár
  10. Dungeon Fighter Online – 1.41 milliárd dollár

Nagy meglepetésre a Fortnite nem került be a legjobb 10-be, viszont a League of Legends hatodikként lépett át 2021-be. A Roblox valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva hasít előre, s megjelenése óta még mindig ott van a top 10-ben a Pokémon GO is. Ahhoz képest, hogy ingyenesek, szép summát hoznak a konyhára.

A Free-to-Play játékokról hosszabban itt olvashattok.

https://www.facebook.com/groups/erackgaming/

×