Mai cikkünkben azzal foglalkozunk, hogy milyen etikai kérdéseket vet fel az állatok elleni virtuális erőszak.

Az állatok elleni erőszak nem csak mindenütt jelen van a videojátékokban, de sokak számára szinte egyértelmű is. Sőt, az is előfordul, hogy a játék kér minket arra, hogy állatokat öljünk. A nyílt világú és/vagy túlélő játékokban például a játékosok megölhetik, vagy megkínozhatják az állatokat, azzal különböző lootot szerezve. Erre lehetőség van például a Minecraftban vagy a GTA V-ben is.

Ennek a trendnek a növekedése viszont érdekes etikai kérdéseket vet fel.

A videojátékokban az emberek ellen elkövetett erőszak régóta vitatéma. Sokan, köztük néhány politikus, pszichológus és szakértő is úgy gondolja, hogy a virtuális erőszak végül valódi erőszakhoz vezet. Azonban ami a játékokban az állatok ellen elkövetett erőszakot illeti, arról kevesebb szó esik.

Van, aki úgy gondolja, hogy az állatok elleni erőszak a játékokban még súlyosabb dolog, mint az emberek elleni. Lényegében ez tiszteletlenséghez vezethet a környezet ellen, amiben élünk.

Érzelem

2005-ben Ausztráliában betiltották a Postal 2 című játékot, melyben a játékosok megcsonkíthatják és meggyalázhatják a (virtuális) emberi testeket. Ausztrália amúgy több játékot is betiltott már, melyben az erőszakot kifogásolható módon ábrázolták. Olyan játékokat is betiltottak, melyek a világ minden más országában viszont elérhetők.

A játékosoknak nyilvánvalóan eltérő véleményük van a virtuális állatok megöléséről. Néhányan aggodalmat vagy megbánást éreznek.

„Furcsa, hogy milyen rosszul érzem magam az állatok megölése miatt a játékokban … Erősen próbálkozom, hogy az embert lőjem le a lóról és ne a lovat.”

 

Korábban már a PETA is kiállt a virtuális állatok etikus bánásmódja mellett. Betámadták az Assassin’s Creed egy-egy epizódját a bálnavadászat és legendás állatok leölése miatt, később pedig a horgászat és állatmúzeum miatt az Animal Crossing: New Horizons címet is. Persze vannak olyan játékosok is, akik szerint nem kell aggódni egy pixelhalmaz miatt.

„A játékokban folyamatosan embereket ölök. Miért érdekelnének akkor az állatok?”

Ami azt illeti, sokan osztják ezt a nézetet. Úgy gondolják, hogy a videojátékokban az állatok (vagy emberek) bántalmazása nem lehet helytelen, hiszen az áldozatok virtuálisak és valójában egyetlen élőlény sem sérül meg.

Persze nem világos, hogy a gamerek miért éreznek ennyire másképp a játékon belüli erőszakkal kapcsolatban. Ezt a hozzáállást persze alakíthatják a személyes nézetek, a társadalmi szokások, a játékkultúra, az hogy valaki hol él, illetve hogy mennyire erőszakos játékokkal játszik.

A kérdés azonban inkább az, hogy ha a játékok közvetítenek valamilyen etikai üzenetet, akkor az állatok megölése a játékokban eredményezhet tiszteletlenséget az élőlények iránt?

Kicsit egyszerűbben fogalmazva: ha valakit nem érdekel, hogy élőlényekkel mi történik a játékokban, akkor vajon később az sem fogja érdekelni, hogy a valóságban mi van velük? Vagyis a játékok alakíthatják-e a hétköznapi hozzáállásunkat az élethez, a környezetünkhöz és egyáltalán a világhoz?

Erkölcsi dilemma

A társadalomtudósok régóta vitatkoznak azon, hogy az erőszakos videojátékok antiszociális attitűdöt okoznak-e. Vannak, akik úgy gondolják, hogy igen, de az ok-okozati összefüggésre nincsenek meggyőző bizonyítékok. A videojátékokban az állatok elleni erőszak erkölcsi kérdése viszont sokkal kevésbé kap filozófiai figyelmet.

Az állatokat és az embereket gyakran olyan elemekként ábrázolják, melyeket a játék során szórakozásból megölhetünk. Az állatokat azonban még értéktelenebb elemként mutatják be. Gyakran pusztán eszközök, hogy teljesítsünk egy küldetést, vagy alapanyagokat és trófeákat szerezzünk.

Ez még azokra a játékokra is igaz, amelyekben a játékosokat arra ösztönzik, hogy morálisan reflektáljanak a játékon belüli cselekedeteikre. A Dragon Age: Inquisitionban például a játékosok több dolgot is visszautasíthatnak. Ám még ott sem számít morális kérdésnek az állatok leölése.

Persze általánosságban a társadalmi tisztelet szép lassan növekszik az állatok iránt, sok esetben viszont még mindig rosszul bánunk velük. Ugyanakkor talán elmondható, hogy erkölcsileg az állatok viszonylag láthatatlanok a társadalom számára. Ebben az összefüggésben az állatok eldobható eszközként való megjelenítése a játékokban erősítheti azt, hogy tiszteletlenül bánjunk velük a valóságban is.

Hogy mondjuk valami jó hírt is, létezik olyan játék is, ami pont segít az állatok bántalmazásának és erkölcsi láthatatlanságának normalizálásában.

Megoldás?

Tegyük fel, hogy egyszer bebizonyosodik, hogy az állatok megölése a játékokban tiszteletlenséghez vezet a valóságban is. Ezt azt kéne eredményezze, hogy akkor ki kéne tiltani az állatokat a játékokból? Ezt senki nem gondolhatja komolyan. A játékfejlesztők célja, hogy minél valósághűbb világokat alkossanak, aminek alapvető részei az állatok, és igen, még azok leölése is.

Tudományos szempontból viszont talán hasznos lenne megvizsgálni, hogy a videojátékok segítik vagy gátolják az állatokhoz való hozzáállást a társadalomban. Tekintettel a videojátékok hatalmas népszerűségére és folyamatos alakulására, lehetőségünk nyílik az állatokkal szembeni gyakran igazságtalan bánásmód átértékelésére.

A játéktervezők pedig fontolóra vehetik az állatok olyan módon történő ábrázolását is, amely ösztönzi azok tiszteletét. Néhányan ezt már megtették. A Red Dead Redemptionben a ló megölése honour pontok elvesztéssel jár.

Te hogyan érzed magad, mikor megölsz egy állatot egy játékban? Érdekel vagy nem?

https://www.facebook.com/groups/1737295806551859

×