A játék a Metacritic-en 1.6-os értékelésen áll, a játékosok arra panaszkodnak, hogy a Blizzard kb. egy béta verziót árult 30 euróért.

2018-as bejelentése óta hatalmas várakozás övezi az egyik legnagyobb klasszikus RTS, a Warcraft III újradolgozott verzióját. A Blizzard azóta szépen lassan csepegtette az információkat (ha késlekedtek volna, az adatbányászok amúgy is összeszedtek mindent), és minden úgy nézett ki, hogy a Warcraft III: Reforged talán feledteti majd a rajongókkal a Diablo: Immortal bejelentése utáni csalódottságot.

Aztán végül a tavalyi BlizzConon bejelentették, hogy az egyik fontos ígért tartalom mégsem kerül bele a játékba: az átalakult lore szerinti történetmódosítások. Volt, aki csalódott, de alapvetően nem tűnt tragikusnak. Végül a beígért 2019-es megjelenést is eltolták – de csak 2020. január 28-ig. Annyi még belefér, ha a játék tényleg nagyon jó lesz, nem? Aztán végül eljött ez a nap is, és a játékosok visszajelzéseiből az az egyértelmű kép rajzolódik ki, hogy nagyon nem azt kapták, amit ettől a 10 ezer forintos játéktól vártak.

Hiányzó funkciók

A játékosok jó része (és bevallom, én is) leginkább azt várta, hogy újra átélhesse a játék egyjátékos módját, újra végigkövetve Thrall, Arthas és Illidan történetét, ezúttal felújított grafikával. A tavalyi BlizzConon például megnézhettük a kampány egyik legikonikusabb pillanatát, amikor Arthas a fertőzött város, Stratholme sorsáról dönt. Ja, nem mondtam, de spoilerek lesznek, hogyha esetleg valaki a Reforged-ra várt, hogy végigjátssza ezt a 2002-es játékot.

 

Ebben a trailerben persze csak kisebb részleteit láthattuk a cinematic-nak, a rendezvényen viszont az egészet levetítették a jelenlévőknek. Nem nehéz elképzelni a meglepetést és a csalódottságot, amikor a játékban azt látjuk, hogy a régi típusú cinematic-ként valósították meg ezt a jelenetet: a játék alap kameranézetét és UI-ját használva, csak a legegyszerűbb mozgásokkal.

 

Miért? Miért nem kaphattuk meg ezt a változatát a cinematic-nak? Ráadásul a hivatalos Warcraft III: Reforged oldalon a Blizzard még mindig a fenti videóval hirdeti a játékot, mellette pedig a szövegben „+4 órányi felújított in-game bejátszás” szöveggel hirdeti a játékot. Ami, ha úgy vesszük igaz, hiszen mivel a játék alap modelljeit használják a bejátszások, a grafikai frissítéssel ezek is „fel lettek újítva”, de ez megint tipikusan az a szövegértési marketinges félrevezetés, ami a Blizzardnál újra meg újra előfordul…

Jegyezzük meg zárójelesen, hogy egyetlen új cinematic-ot mégiscsak kaptunk, a The Frozen Throne kiegészítő végéről Arthas és Illidan párbaját. A lenti videó Youtube-on 2000 like mellé 5400 dislike-ot kapott, a kommentekben a többség a mozgás súlytalanságára és a zene hiányára panaszkodik. És ha még csak felületesen, animációs tudás nélkül nézzük is, akkor is látszik, hogy tényleg úgy hadonásznak a fegyvereikkel, mintha semmi súly nem lenne bennük, és minden mozdulat valahogy… fura. Mintha a Blizzardnál nem dolgoznának profi animátorok, akik éveken keresztül úttörőnek számítottak az in-game bejátszások készítésében…

 

Természetesen ne tegyünk úgy, mintha ez akkora tragédia lenne, ezek mégiscsak bejátszások, ugye? Ha ennyi a probléma a játékkal, akkor nincs itt semmi vész. Igen ám, csakhogy még nem beszéltünk arról, hogy bár a játék gépigényét alacsonynak hirdetik, valójában borzasztóan teljesít nagyon sokak gépén. A felhasználói értékelések rendre akadozásról, lagról számolnak be a menükben, illetve játék közben. És akkor arról nem is beszéltünk, hogy nemcsak új funkciók nem kerültek végül bele a felfrissített változatba, de régi funkciók egyenesen kikerültek belőle.

Kényszerített lefokozás

A legnagyobb meglepetéssel azok a Warcraft III játékosok szembesültek, akik még mindig az eredeti játék kitartó felhasználói. A megjelenés napján ugyanis ők is egy 30 Gb-os frissítést kaptak a játékukhoz. Ezzel a Blizzard gyakorlatilag felülírta a régi Battle.net klienst, hogy a régi játék felhasználói is az új élménnyel játszhassanak multiplayer meccseket.

Ez teljesen jól hangzik, hiszen aki mind a mai napig kitartóan játszik a Warcraft III-mal, azzal is törődik a fejlesztő, igaz? Sajnos nem. Az új Battle.net-et ugyanis sok mindennek lehet nevezni, de törődésnek semmiképp sem. A Warcraft III subredditen HolyFuror felhasználó egy posztban gyűjtötte össze, milyen funkciók maradtak ki az új launcherből.

Features that were removed from original Warcraft 3 with the launch of Reforged from r/warcraft3

Így például megszűnt a lehetőség az automata bajnokságok játszására, eltűntek a klánok, profilok, az automata matchmakinggel összefüggő ranglétrák. Nincs továbbá lehetőség az egyedi kampányok elindítására, melyek az egyedi mapokkal összevonva lehetőséget adott a hobbi fejlesztőknek, hogy komplex sztorikat meséljenek el a Warcarft III-ban.

Szögezzük le: ez nem jelenti azt, hogy ezek mostantól soha nem lesznek elérhetőek. Természetesen tervben van, hogy ezek a funkciók később a Reforged változatba is bekerüljenek. Azonban pusztán azért, mert a felújított verzióban nem elérhető, miért kellett elvenni a lehetőséget a régi játékosoktól? (Azt pedig mellékesen jegyezzük meg, hogy miért hiányoznak ilyen alapvető multiplayer funkciók egy friss megjelenésből?)

És ha már az egyedi tartalmaknál járunk: frissítették az egyedi mapokhoz tartozó felhasználói licencszerződést is. Ezek alapján mostantól nem a fejlesztők, hanem csak és kizárólag a Blizzard rendelkezik ezek jogdíjával. Ez persze nem lehetetleníti el ezt a funkciót, viszont kétség kívül elveszi a motivációt az alkotóktól: ki akarna úgy létrehozni bármit, hogy előre tudja, hogy utána nem nevezheti a sajátjának? Talán jobbra érdemes az az alkotói közösség, akik annak idején épp a Warcraft III-ban alkották meg a ma legsikeresebb címeket magába foglaló MOBA-zsánert…

Ráadásul mostantól ki vannak tiltva a szerzői jogvédett tartalmakat felhasználó pályák, játékmódok is. Ez önmagában persze egy teljesen logikus üzleti döntés, ám mégis, olyan klasszikus egyedi módokat töröl a Warcarft 3-ból, mint például az Anime Fight, a DBZ Tribute avagy a Pimp My Mario.

Nem feltétlenül annyira rossz a helyzet

Természetesen a fenti hosszú cikk nem feltétlenül fedi le a teljes játékosbázist. Redditen rengeteg panaszkodó és kiakadó posztot találni a subredditen, ám a kommentek között rendre felbukkannak azok a hangok is, akik megvették a játékot, újra átélik a kampányt, és abszolút elégedettek.

Minden csak attól függ, ki milyen ígéretek hatására vette meg a játékot. Aki arra várt, hogy új bejátszásokat kap, csalódni fog, hiszen ezek végül nem kerültek bele teljesen a játékba. Aki azt szerette volna, hogy a játék letisztázza a lore-t és összhangba hozza a World of Warcraftban 15 év alatt kiépített történetszálakkal, az is csalódott – de ő már a BlizzCon óta tudhatta, hogy csalódni fog.

Aki viszont csak új grafikával szerette volna végigjátszani megint a játékot, vagy játszani néhány multiplayer meccset, az teljesen elégedett lehet (ha a teljesítménybeli problémáktól eltekintünk). Az összes fent felsorolt probléma önmagában apróság, azonban összeadva, egészben nézve tényleg arra utalnak, mintha a Blizzardot nem teljesen érdekelné már a játékkészítés. Ettől a cégtől mindig lehetett arra számítani, hogy minden apró részletre odafigyelnek, és ha vannak is néha bakik, el lehetett nézni nekik, mert a játékkészítés szeretete sugárzott minden termékükből.

Most viszont mintha egyik PR-bakit halmoznák a másikra, és miközben még újabb és még nagyobb projektekkel próbálják elterelni a figyelmet az előzőről, épp ezek miatt újabb és újabb botrányokba futnak bele.

Ti csalódtatok a Warcraft III: Reforged-ban? Ha esetleg nem vettétek meg, ezek után tervezitek, hogy mégis megnézitek magatoknak?

×