Brutálisan nőtt a streaming szolgáltatókón töltött idő, mindenkit is kiüt a Roblox, miközben a Snapchat meg lenyomja a Discordot.

Gábor János

2024.02.01. – Mintegy 400 ezer család és iskola bevonásával készített nemzetközi kutatást a gyerekfelügyeleti szoftvereket fejlesztő Qustodio arról, hogy 2023-ban milyen alkalmazások voltak a legnépszerűbbek a 4-18 éves gyerekek körében, és azokkal napi hány percet tölöttek. A legérdekesebb adatok közül a TikTok és a YouTube között elszállt különbséget, a streaming szolgáltatókkal eltöltött megnövekedett időtartamot és a korosztály körében arató játékok számait érdemes kiemelni.

A közösségi média alkalmazások között teljesen egyértelműen a TikTok vezeti a sort, 44 százalékos népszerűséggel és napi 112 (!) perces felhasználási idővel. A második legtöbbet használt appot majdnem feleannyi ideig pörgetik a 18 év alattiak: az Instagram 63 perces elfoglaltságot jelent. Utána jelentősen leszakadva kullog a Facebook (19 perc) és a Pinterest (16 perc).

Külön diagramon nem hasonlítják össze, de a kutatásból kitűnik, hogy a TikTok már 60 százalékkal több időt nyer ki a fiatalok egy-egy napjából, mint az átlagosan 70 percig használt YouTube – igaz, 96 perccel még mindig a YouTube Kids a legnézettebb felület a 4-18 éveseknél. A videómegosztó mögötti legnépszerűbb, egyben legnézettebb szolgáltatók a Netflix (46 perc), a Disney+ (31 perc), az Amazon Prime (27 perc) és csak utánuk következik a Twitch, 22 perccel. A streaming egyébként elég szép növekedést könyvelhet el: 27 százalékkal többet lógtak rajta a gyerekek tavaly, mint 2022-ben.

További érdekességek a felmérésből: bár a Discordot szinte mindenki csípőből a fiatalok kedvenc csevegő alkalmazásaként nevezné meg, valójában csak a harmadik legnépszerűbb erre használt eszköz, a WhatsApp (37%) és a Snapchat (35%) mögött. A napi felhasználás bajnoka egyébként az utóbbi, 74 perccel. A játékalkalmazások már inkább hozták a papírformát: a kutatás arra jutott, hogy a messze legnépszerűbb (48%), egyben legtöbbet használt (130 perc) app a Roblox, amit csak erősen leszakadva üldöz a Minecraft, 17 százalékos népszerűséggel és napi 47 perc játékkal.

Azért ne told túl sokat – vagy ha mégis sok a játék vagy a streaming, itt egy kis kényeztetés:

Sok a game, fáj a szemed? – Szemmasszírozót adott ki a Xiaomi

×