A PS5 ellentmondást nem tűrő módon dominálta le az európai piacot is, ahol az Xbox egyre kevesebb játékost képes meggyőzni.

Bódi Dániel

2024.01.17. – Bethesda felvásárlás ide, Activision Blizzard akvizíció oda, a Microsoft és az Xbox szinte már biztosan elveszítette ezt a konzolgenerációt is. Ami érthetetlen, hiszen 2023-ban több konzol-exkluzív jelent meg Xboxra, mint PlayStationre, köztük is élen a zseniális Hi-Fi Rush-sal és a Bethesda Steamen is jól teljesítő Starfieldjével, miközben PS-en egyre drágábbak a játékok és még a PS Plus-szolgáltatás díjait is jelentősen megemelték.

Persze nem lefutott még, sok van hátra a végéig, de ha hihetünk a Game Sales Data (GSD) európai játék és konzoleladásokat összesítő statisztikáinak, akkor 2023-ban még szélesebbre nyílt az olló a két gyártó között. Olyannyira, hogy viszonylagosan még a PS4 is jobban teljesített, mint az újgenerációs Xboxok, aminek eladási mutatója tavaly 671%-kal lövellt ki 2022-höz képest. A GSD pontos eladást nem közölt, így nem lehet megmondani, hogy a PS4 konkrétan milyen példányszámban kelt el, az viszont teljesen egyértelmű, hogy az igény a Sony régebbi gépére közel akkora lehetett, mint az Xbox Series X-re és az S-re együttvéve.

Főleg, mert az Xboxok eladása 2023-ban még tovább zuhant, összességében 18%-kal, miközben a PS5 valósággal szárnyal, amire 177%-kal nőtt meg a kereslet, mint egy évvel korábban.

2023-ban 7,4 millió játékkonzol talált játékosára,

aminek túlnyomó része PlayStation 5 volt, amit még a 10%-kal rosszabbul teljesítő Nintendo Swith sem volt képes megállítani. Ami azt illeti, a japán hibridgép még így is az örökös 3. helyre volt képes száműzni az Xboxot a háromszereplős piacon, ami óriási lemaradásban van; PS5-ből már több mint 50 milliót kapkodtak szét, a 2017-ben megjelent Switch-csel lassan már a 140 milliót karistolják, míg Xbox Seriesből a legutóbbi ismert adatok alapján 21 milliót vittek haza 2020 óta.

Ami a játékokat illeti, a GSD statisztikái szerint 2023-ban összesen 182 millió kópiát értékesítettek Európa-szerte, melyek 34%-a adott évben megjelent játék. Ez azt jelenti, hogy az eladások háromnegyede olyan játékokból áll, melyek 2022-ben vagy régebben jelentek meg, ebből pedig feltételezhetjük, hogy a többség akciósan, azaz tudatosan szerzi be a játszanivalót. Ugyanakkor ez a 34% is bőven elég ahhoz, hogy a legújabb programok uralják az eladási toplista élbolyát, aminek domináns éllovasa az EU-ban ismét az EA sport FC 24 lett annak ellenére is, hogy 9%-kal kevesebb ment belőle, mint a FIFA 23-ból. A második legtöbbeket mozgató játék nem túl nagy meglepetésre a Hogwarts Legacy volt, aminek sikere nyomán a Warner épp áttervezi a korábban még eladásra szánt videojátékos részlegét.

A legtöbb játékot egyébként PC-n adták el, a második legjövedelmezőbbnek a PS5 bizonyult, de a harmadik Switch is sokat hozott a fejlesztők konyhájára, ami pedig meglepőbb, hogy a negyedik legtöbb játékeladást bonyolító PS4 simán előzi az Xbox Series X|S gépcsaládot. Ez is talán a Microsoft ellenkezőjét bizonyítja; a Game Pass bizony nagy hatással van az eladásokra.

Ezek voltak a legkelendőbb játékok 2023 Európájában:

1 EA Sports FC 24 (EA)
2 Hogwarts Legacy (Warner Bros)
3 FIFA 23 (EA)
4 Call of Duty: Modern Warfare 3 (Activision Blizzard)
5 Grand Theft Auto 5 (Rockstar)
6 Diablo 4 (Activision Blizzard)
7 The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (Nintendo)
8 Red Dead Redemption 2 (Rockstar)
9 Super Mario Bros Wonder (Nintendo)
10 Spider-Man 2 (Sony)
11 Star Wars Jedi: Survivor (EA)
12 Assassin’s Creed Mirage (Ubisoft)
13 Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo)
14 Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision)
15 F1 23 (EA/Codemasters)
16 Nintendo Switch Sports (Nintendo)
17 Resident Evil 4 Remake (Capcom)
18 God of War Ragnarok (Sony)
19 NBA 2K23 (2K Games)
20 It Takes Two (EA)

Ezeket a statisztikákat ismervén talán nem olyan meglepő, hogy a Microsoft egyre inkább fontolóra veszi a saját gyártású játékainak multiplatformosítását. Legalábbis most ez a legforróbb téma/pletyka, miszerint Redmondban Satya Nadella és Phil Spencer azt tervezik, hogy PlayStationre és Nintendóra is kiadják az Xboxos/PC-s játékokat – mint a fentebb említett Starfieldet, a Hi-Fi Rusht, vagy a Groundedet és a Sea of Thievest.

Mindez persze csak pletyka szinten létezik, ugyanakkor az Xbox brutálisan zuhanó globális eladásait látván nem tátnánk az átlagosnál nagyobbra a szánk, amikor bejelentik a Hi-Fi Rush PS5-portját, amivel némileg realizálhatnák bevételeket. Elvégre a Microsoft sokáig csak mint egy szoftvergyártó létezett, ha pedig azt látják, hogy több mint két évtized elteltével is csak sereghajtók tudnak lenni egy igen költséges hardverrel, akkor érdemesebb volna mással, esetleg valami olyannal foglalkozni, ami nem egy pénztemető. Ha kevés konzolt tudnak eladni – méghozzá gyártási költség alatt veszteségesen, akkor értelemszerűen a játékok eladásai sem lesznek kiemelkedőek – pláne, hogy ott a Game Pass…

… ami más konzolon nem érhető el, és aligha fog ez megváltozni. Azzal viszont, ha a Microsoft valóban kiadná a játékait más platformokra teljes áron, azzal jelentős mértékben növelhetné a bevételeit, amivel az Xbox-játékosok is jól járnának. Mivel jelenleg az Xbox-tulajdonosokból nem tudják fedezni a nagyobb költségvetésű fejlesztéseket, ha egy játék megbukik ~ nem hoz elég jó eladásokat, vagy vonz be újabb előfizetőket a játékszolgáltatásba (amire Xboxon már semmi esély), akkor legyen bármilyen jó is a játék, nem sok értelme lesz elkészíteni a folytatást sem. Ha viszont PS-en átlagos 20-27.000 forintos árcímkével el tudnak sózni néhány kópiát, akkor abból akár-akár futhatja mondjuk egy Hi-Fi Rush 2-re, amit nem mellesleg a Game Pass-előfizetők első nap megkapnak. Vagyis, a Microsoft konzolháborúból szolgáltatásháborút csinálna – amit egészen biztosan meg is nyerne a Sony ellenében.

via – Gamesindustry.biz

Ezt is érdemes elolvasnod:

Odateszi magát a PlayStation 2024-ben: ilyen exkluzív játékok érkeznek

×