Bár a TikTok foggal-körömmel tagadja, hogy külső befolyás alatt áll, éppen azt az eszközt iktatta ki, amivel ezt bizonyítani tudná.

Gábor János

2024.01.11. – Adott egy pofont a saját elveinek a TikTok azzal, hogy lekapcsolt egy eszközt, amivel vizsgálni lehet a videós platformon trendi hashtageket. A Creative Center azon párját ritkító alkalmazások egyike volt, amivel nyilvánosan elérhetővé tették, hogy milyen témák terjednek a platformon és mennyire. Az ilyesmit nem csak a TikTok, a Meta és az X sem szereti a nyilvánosság orrára kötni, szóval kifejezetten üditő volt, hogy éppen a kínai kommunista kormányzat általi befolyással előszeretettel vádolt TikTok teszi lehetővé.

Legalábbis tette – eddig.

Az amerikai Network Contagion Research Institute (NCRI) néhány hete osztott meg egy tanulmányt a TikTok tartalmairól, és az adatokat pont a Creative Centerből nyerték. A videós platformra nézve nem túl hízelgő eredményekre jutottak, és láss csodát, a TikTok ezt úgy reagálta le, hogy kiiktatta a hashtagek figyelésére szolgáló eszközt – vette észre a The New York Times. Ez a lépés aligha erősíti a közösségi médium azon állításait, hogy a kormánytól függetlenül működik, hiszen az NCRI kutatása rávilágított: a TikTokon irreális mértékben alulreprezentáltak a kínai vezetésnek kellemetlen témájú videók.

Így osztott ki magának egy fülest a TikTok

Az NCRI egyébként nagyon egyszerű, de hatásos módon mutatott rá, hogy az ázsiai országban hatalmon lévő Kommunista Párt befolyással bírhat a kínai tulajdonosok kezében lévő TikTokra. A Creative Centerből nyert adatokat összevetették az amerikai kézben lévő Instagram adataival, és arra jutottak, hogy jelentős különbség mutatkozik a kormányzat számára kényelmetlen témák megjelenése kapcsán.

Forrás: Times Higher Education

Míg a nem érzékeny (pl. általános politikai és popkulturális) témák esetében az arányok nagyjából követték a felhasználói arányokat (~2:1), a kínai kormányra érzékeny témák esetében az arányok sokkal magasabbak voltak (>10:1). Ez kb. azt jelenti, hogy a kevésbé szenzitív témák kettőből egy TikTok felhasználóhoz jutnak el, de a kormányzat számára kellemetlenek tízből (vagy még többől) csak egyhez. A platform ráadásul ugyanúgy reagálta le a tanulmányban megjelent állítást, ahogy azt elnyomó hatalmak szokták:

nem a problémát szüntette meg, hanem a forrást, ami beszél a problémáról.

Egy ideális világban – és akkor, ha a TikTok tényleg politikailag független platform lenne – úgy válaszoltak volna az NCRI tanulmányára, hogy „köszi, hogy felhívtátok rá a figyelmünket, lépéseket fogunk tenni, hogy javítsunk az arányokon”. Ehelyett az történt, hogy lábon lőtték az egyébként nem csak kutatók, hanem tartalomgyártók és hirdetők számára is értékes adatokat szolgáltató Creative Centert. Vagyis: azt se bánják, hogy pénzt húz ki a zsebükből az intézkedés, csak ne derüljön ki a szennyes (és mindent folytathassanak ugyanúgy, mint eddig). Ezt az utóbbi mondatot kezeld személyes véleményként, de, elnézést, nagyon nehéz máshogy magyarázni azt, ami történt. A TikTok azért megpróbálta: azt írták az eszköz lekapcsolásáról, hogy meg akarták előzni a további „pontatlan következtetéseket a platform működésével kapcsolatban”, és szerintük a Creative Center funkcióin kell változtatni. Naná, mi máson?!

Nézd meg viszont, hogy az alkotók közül kik és milyen videókkal arattak:

TikTok 2023 – Ezek az idei legfelkapottabb trendek, témák és alkotók

×