A ChatGPT-4-gyel felvértezett komplex mesterséges intelligencia korábban sosem látott módon játszott a világ legnépszerűbb játékával, a Minecrafttal.

Bódi Dániel

2023. 06. 04. – Bár a ChatGPT-féle nagy nyelvi modellek még igen újnak számítanak a technológia világában, már most óriási eredményeket érnek el vele. A mesterséges intelligenciával felvértezett chatbot felhasználhatósága igen széleskörű, ha pedig hihetünk az OpenAI felmérésének, akkor kifejezetten sok szakmában és munkakörben tevékenykedő ember munkájára lesz potenciális veszéllyel.

De nem csak a hétköznapi életben és különböző munkafolyamatokban lehet hasznosítani a ChatGPT-t. A videojátékokban is hatalmas szeletet hasíthat ki magának. Néhány hete például egy programozó a Skyrim nem játszható karaktereit ruházta fel a chatbot erejével, akik aztán olyan dinamikusan és változatosan (bár nem mindig értelmesen) beszélgettek a játékossal és reagáltak a játék eseményeire, amilyenhez foghatót még nem láthattunk. Ezt a rendszert például az óriási nyílt világú játékokban lehet nagyszerűen alkalmazni, amivel a játéktéren tengő-lengő virtuális lakókat lehetne közel tökéletesen élethűvé, reaktívvá tenni.

Most azonban egy másik felhasználhatóságra mutatott rá a Caltech, a Stanford, a Texasi Egyetem és az NVIDIA kutatóiból álló csapat, ami a ChatGPT-t hajtó GPT-4 modellt ültette a Minecraftba. De nem akárhogy: a szakik azt akarták, hogy az AI ne csak passzív, hanem aktív szereplője legyen a játéknak, vagyis ahelyett, hogy csak reagálna egy játékos cselekedetére és kérdéseire, ő maga váljon a játékossá. Ehhez persze kicsit ki kellett egészíteni egy gépi tanulásos és egy „tudatos” rendszerrel is, az így megszületett robot AI-t pedig elnevezték Voyagernek.

A GPT-4 mindenféle célokat generál a játékban, melyeket a tudatos és cselekvő robot megpróbál teljesíteni. Mindeközben a gépi tanulás vizsgál mindent, amit az AI tett, melyek alapján képes még tovább csiszolni a saját viselkedését, döntéshozatali módszerét. Ezt még tovább fejlesztették egy „képességtárral”, ahol az AI mint egy ember eltárolhatja a korábban megszerzett készségeit, melyeket később kreatív módon képes volt hasznosítani, kombinálni, vagy a továbbfejleszteni.

A kutatók szerint a Voyager több mint háromszor annyi tárgyat szerez be, több mint kétszer olyan messzire jut, és 15-ször gyorsabban épít eszközöket, mint eddig bármilyen másik AI. A Voyager az egyetlen, amelyik ki el tudja érni a technológiai ágazat gyémánt szintjét.

minecraft skill library

A Voyager a GPT-4-nek köszönhetően folyamatosan képes új dolgokat tanulni, sikeresen elkészít gyémánt csákányokat, aranykardokat, lávavödröket és iránytűket bármiféle korábbi képzés vagy tudás nélkül. Ez nyilván azért nagy szó, mert a Minecraftban nincsen elérendő pontszám, egy koherens célrendszer, és a játékos cselekedetei is jóval később fizetődnek ki, mint mondjuk egy „irányított”, szkriptelt játékban.

A kutatók eredménye egészen elképesztő, és jelentősen túlmutatnak az összes eddigi hasonló kísérleten és eredményen. Az ilyen és ehhez hasonló mesterséges intelligenciát a nagyobb multiplayer, illetve battle royale játékokban lehet elképzelni, melyekben a botok irányítását bízhatnák a Voyager-féle megoldásokra, melyek így sokkal kiszámíthatatlanabbul, emberibben viselkedhetnének.

Valami hasonlóval a Sony is kísérletezik, amely a Sophy-nak nevezett öntanulásos AI-ját edzette a Gran Turismo 7 versenyjátékán. Az AI-t minden előzetes tudás nélkül állították a játékra, amelyben magától megtanulta a versenypályákat, kitapasztalta a leghatékonyabb íveket és sebességet, egyre finomított a a gyorsítás és a fékezés taktikáján, illetve hogy mikor kell beállni az elöl haladó gyors autó mögé, és mikor kell kitörni a szélárnyékból, hogy megpróbáljon előzni. Mostanra már a profi autóversenyzők 95%-át képes legyőzni.

via – Forbes, NAG, Wired, Ars Technica

Ezt is érdemes elolvasnod:

Ettől a nagyon egyszerű kéréstől teljesen megbolondul a ChatGPT

×