Persze nem kell sok idő, hogy ezt is kicselezzék, de az új hirdetéses funkció nem feltétlenül lesz idegesítő, sőt, még hasznos dologgá is válhat, ha jól használják.

2023.10.18. – Sokan valamiért alapvetésnek veszik, hogy az interneten elért tartalmak ingyenesek, nekik azért semmilyen formában nem kell fizetni – legfeljebb az internet szolgáltatóknál, azon túl viszont fizessen, akinek két anyja van. Ez a hozzáállás azonban alapvetően téves: még az ingyen kínált javaknak is van ám ára, amit a neten adatoknak, adott esetben reklámoknak hívunk.

Mi például a Leetnél reklámbevételekből próbáljuk fenntartani magunkat, mint oly sok másik magazin, ami ingyenesen szállítja a különféle tartalmakat. Minél több a megtekintés, annál nagyobb a reklámbevétel. Ezen túl ott a másik, az előfizetéses megoldás, amikor az oldal úgy dönt, hogy néhány értékesebb-érdekesebb tartalmát paywall mögé rejti, vagy a teljes újságot teszi fizetőssé, cserébe nem jelenítenek meg reklámokat. Pont, mint a régi időkben: ha el akartuk olvasni a legújabb videojátékos híreket, annak meg kellett vennie valamelyik magazint az újságosnál.

A legtöbb online médium így működik. Néhányan megpróbálkoznak hibrid megoldásokkal is, de a lényegen nem változtat: valami vagy ingyenes és reklámokkal tarkított, vagy fizetős, de hirdetésmentes. És bizony így működik a világ legnagyobb videómegosztója, a YouTube is, amit ingyen használhat bárki, de annak az árát a reklámok nézésével kell megfizetni, ha viszont herótunk van tőlük, akkor ott a Premium-előfizetés, és soha többet nem kell idegesítő hirdetéseket bámulnunk.

Érthető hát, hogy a Google miért küzd olyan ádázul a reklámblokkolók ellen, amelyekkel a felhasználók könnyedén elcsalhatják az ingyenes modell adóját. Az utóbbi időben egyre keményebb módszereket is bevezettek, most például már Európában is lekorlátozzák a videókhoz való hozzáférést, ha reklámblokkolót érzékel a YouTube, bár hamarosan erre is lesznek majd megoldásaik a trükközőknek.

Így hát jön az a fajta hirdetés, amit sem elnyomni, sem blokkolni nem lehet majd bővítményekkel.

Az újféle reklámokat viszont nem a platform algoritmusa, hanem maguk a tartalomgyártók állíthatják be videónként és termékenként külön-külön. Valójában egy olyan funkcióról van szó, amivel egyszerűen elhelyezhetnek időbélyegzős felugró termékeket, amiket így valamelyik sarokban elkerülhetetlenül látni fog a néző a videó közben.

A GIF showing the timestamp tool.

Ez az újfajta hirdetés-termékelhelyezés azonban ingen hasznos lehet. Például egy tech-videós egy, vagy mindenféle kütyüről beszél, azokat az említésük időpontjához be tudja emelni a videóba, így a nézők egyetlen koppintással-kattintással a linkelt (szponzor) webshopon csekkolhatják a cuccot. Persze megvan a hátránya is a funkciónak, ugyanakkor a valid, megbízható és valóban értékes alkotók valószínűleg nem fognak ezzel visszaélni.

Azoknak viszont mindenképpen rossz hír, akik a reklám összes formáját utálják, megvetik – mert minden ingyen jár. Persze erre is léteznek alternatív megoldások, a kérdés csak az, hogy meddig? Aki viszont fennakadás, bármiféle jövőbeli probléma nélkül, mindenféle extra funkcióval (plusz a tesztfunkciókkal), azoknak a legjobb választás nem a shady, adatgyűjtő alter YouTube, hanem a nevetségesen olcsó Premium-előfizetés, amivel senkit, sem a platformot, sem pedig a kedvenc videósainkat sem károsítjuk meg.

Az új hirdetéselhelyezéses funkció a Google szerint még idén, november-december környékén fog elindulni a YouTube-on.

via – Google.

Ezt is érdemes elolvasnod:

10 Youtube videó a net „őskorából”, ami még mindig nagyon vicces

×