Jól elzsugázta a független fejlesztők bizalmát a Mohó Jojó Unity, ami végre előállt egy – remélhetőleg – mindenki számára elfogadható új adórendszerrel.

2023.09.25. – A független játékfejlesztők körében igen népszerű motort készítő Unity Technologies szeptember 12-én egészen meredek újítást jelentett be: 2024 januárjától kezdődően egy igen alacsonyra belőtt küszöbérték elérését követően a Unity Engine-t használó játékok telepítései után is megadóztatták volna a stúdiókat, amellyel voltaképp teljesen bedöntenék az indie szcénát.

A Unity CEO-jának, John Riccitiello bejelentését követően az indie fejlesztők egyként léptek fel a vállalat ellen: ki-ki az édesanyjukba küldte őket, de szép számmal akadtak olyan népszerű alkotók is, akik a játékaik teljes eltávolításával fenyegetőztek. A Unity aztán egyetlen hét leforgása alatt a fejéhez kapott, majd botcsinálta, megkésett bocsánatkérések közepette az új adórendszerének felülvizsgálatát és módosítását ígérte.

Szeptember 22-re virradóan pedig meg is született az átdolgozott rendszer

Mivel a néhány évvel ezelőtt az EA-től igazolt John Riccitiello eléggé leszerepelt a fejlesztőknél, az átalakított rendszerről Mark Whitten, a Unity Create első embere adott hírt. Whitten elsősorban bocsánatot kért a kialakult helyzetért, és elismerte, hogy hatalmas hibát követtek el, hogy a döntési folyamatokba nem vonták be az alkotói közösségeket. Ezután vázolta, hogy újonnan mivel próbálják visszanyerni az elkótyavetyélt bizalmat:

  • a Runtime Fee (az installálások utáni adó) a Unity következő, 2024-ben érkező LTS verziójában kerül bevezetésre, az adó nem vonatkozik a 2022-es, 2021-es és a korábbi verziókra.
  • a Unity Personal konstrukció továbbra is ingyenes marad, és nem lesz Runtime Fee az ezzel készült játékokért. Emellett 100.000-ről 200.000 dollárra emeli a játékok bevételi plafonját, ez alatt semmilyen plusz költséget nem számolnak fel. Továbbá nem kötelező a Made with Unity képernyő sem – persze, aki szeretné, az továbbra is használhatja.
  • a Runtime Fee kizárólag a Unity Pro vagy a Unity Enterprise csomagokkal készült játékok után kerülnek elszámolásra, de csak akkor, ha a 12 hónapon belül több mint 1 millió alkalommal telepítették, vagy ugyanezen időszak alatt átlépte az 1 millió dolláros bevételi határt.
  • havi elszámolás esetén a fejlesztők választhatnak egy másik adóformát is: vagy Runtime Fee-t fizetnek a telepítések után, vagy a bevétel alapján 2.5%-ot legurítanak. Amelyik nekik jobban megéri, a lényeg, hogy valamit adjanak a Unity-nek is.
  • az installálásokat viszont a fejlesztőknek önbevallásos alapon kell leadniuk a Unity-nek

A lényeg a lényeg: a Unity nagyon meg szeretné akadályozni, hogy a fejlesztők beváltsák a fenyegetéseiket, és eltüntessék a játékaikat az olyan platformokról, mint a PC, Nintendo Switch, Xbox és PlayStation – aminek előre beláthatatlan következményei lennének.

Egy kisebb gyűjtés a kifakadó fejlesztők Unity-nek szánt üzeneteiből

A korábbi terv ugyanis az volt, hogy 2024-től kezdődően minden egyes Unity-ben készült játékért kötelezően felszámolnák a Runtime Feet, vagyis a kiadók, stúdiók, úgy a maroknyi csapatok súlyos pénzt lettek volna kénytelenek fizetni az évekkel korábban kiadott címeikért is, ha azokat ’24-ben telepítik valamilyen játékgépre. Emiatt pedig a fejlesztők készek voltak mindenhonnan törölni a programjaikat.

Ami félreérthető, hogy mit is jelent pontosan az installálás? Ezt már Riccitiello korábban tisztázta: valójában vásárlást jelent, vagyis az egyénenkénti újratelepítésekért, a jótékony akciókért, a játékdemókért és már próbaverziókért nem adóztatnának senkit.

A kérdés azonban csak az, hogy mindez elég lesz-e a fejlesztők meggyőzéséhez?

A Unity megváltoztatott adópolitikája egyelőre pozitív visszhangra talált az indie játékfejlesztők körében, ugyanakkor számos fekete lyuk éktelenkedik rajta.

Azt például nem tudni, hogy pontosan mennyi az annyi: megtartották a korábban bejelentett árszabást, vagy azon is mérsékeltek? Vagy például mi történik, ha egy Unity-s játék bekerül a Game Passba vagy a PlayStation Plus szolgáltatásokba: játékeladásból származó közvetlen bevétel híján akkor is telepítések után kell adózni, vagy milyen más szabály lép érvénybe?

Ezek a kérdések pedig nem szőrszálhasogató kötekedések. Egy indie fejlesztőnek, aki mögött nincs egy dollármilliókkal kitömött kiadó, nagyon fontos szempont a tervezhetőség, hogy miért és pontosan mekkora költségekkel kell kalkulálnia a jövőben. Ezek hiányában a Unity változtatásai bár szimpatikusabbak, de még mindig inkább egy sebtiben összedobott sebtapasznak tűnik, mint egy valóban átgondolt stratégiának.

Amennyiben ezek is tisztázva lesznek, a Unity továbbra is egy jó alap lehet. A bizalmat persze már nem zsugázhatják csak így vissza. A kedvenc játékaink eltűnésétől tehát nem kell már tartanunk, az viszont egészen biztos, hogy a Unity kissé megfeneklő, léket kapó hajóját sok fizető fejlesztő fogja otthagyni.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Ettől tartottunk: Újból megemelhetik a Game Pass havidíjának árát

×