A világ legtöbb felhasználóival rendelkező közösségi oldalai, a Facebook és az Instagram előfizetéses szolgáltatást indíthat el – kizárólag az Európai Unióban.

2023.09.03. – Aki látta a Social Network – A közösségi háló című, a Facebook születését nagyjából bemutató David Fincher rendezte filmet, az tudhatja, hogy a fiatal Mark Zuckerberg eleinte annyira ódzkodott a reklámok bevezetésétől, hogy még a néhai üzlettársával és barátjával, Eduardo Saverinnel is vérre menő vitákat folytattak miatta.

Az idő múlásával viszont, na meg Zuckerbergen egyre inkább elhatalmasodó pénzvággyal azonosan megváltozott a közösségi oldal nagyvezérének véleménye, és a Facebookot szépen fokozatosan ellepték a hirdetések. Az algoritmus fejlődésével aztán megjöttek a felhasználókra szabott reklámok, melyeket az emberek érdeklődési körének, internetes kereséseinek kvázi folyamatos profilozásával tettek egyre tökéletesebbé, úgy pedig egyre félelmetesebbé.

Gondolom mindenki feltette már magának azt a kérdést, hogy vajon az Instagram és a Facebook honnan a fenéből tudja, hogy éppen mikor és milyen terméket/szolgáltatást kell feldobnia?! Erre találták ki azt a mondást, miszerint az algoritmus már azelőtt tudja, hogy mi fog minket érdekelni, mielőtt nekünk egyáltalán eszünkbe jutna. De innen ered az embereknek az a gondolata, félelme is, hogy a platformok folyamatosan megfigyelik őket, netalántán még le is hallgatják a beszélgetéseket.

A megfigyelés része abszolút igaz, nem egy konteó: ha nem használunk valamilyen VPN-t, vagy egy speciális böngészőt (mint például a DuckDuckGo vagy a Brave), akkor bizony mindent, amit az interneten csinálunk egy hatalmas adathalmazba gyűjtik és profilozzák. Ezek alapján kerülnek ajánlásra a hirdetések is.

A Facebookot üzemeltető Meta számára pedig a hirdetések hatékony megjelenítése kulcsfontosságú, hiszen ez jelenti az egyik fő bevételi forrást. Az Európai Unióban például évente körülbelül 7,3 milliárd dollárt keresnek csak a reklámokból. Az EU döntéshozóinak azonban nagyon nincs ínyükre, hogy az uniós állampolgárokról a Mata profilokat alkot, az adatokat pedig amerikai központokba közvetítik, ezért tavaly megkezdték a Digital Services Act (DSA) kidolgozását.

A DSA egyik szignifikáns pontja a felhasználók védelme, ezért az új, augusztus végén életbe lépő jogszabályban a korábbinál sokkal nagyobb átláthatóságra kötelezik a közösségi oldalakat – kiemelten a Metát (Facebook, Instagram).

Mostantól például a felhasználók dönthetnek arról, hogy pontosan hogyan szeretnének tartalmakat látni a hírfolyamaikban: továbbra is az algoritmikus, profilozáson alapuló személyre szabott ajánlást használják, vagy áttérnek a régi ismerős kronologikus, azaz az időrendi feedre. Sőt, mostantól a felhasználókat egyértelműen tájékoztatniuk kell, hogy egy-egy ajánlást miért jelenítettek meg nekik, illetve a Telex szerint nem célozhatnak vallási és politikai nézetek alapján.

Ez persze még nem jelenti a reklámok végét, csupán máshogy kerülnek majd a felhasználó elé. Emiatt viszont benne van a pakliban, hogy ha sokan térnek át a profilozást mellőző kronologikus rendszerre, akkor a hirdetések is kevésbé lesznek hatékonyak, ami a platform reklámfelületi értékének csökkenésével járhat. A Meta ezért hamarosan bevezethet egy teljesen új rendszert, amivel kompenzálhatja ezt a kiesést.

Jöhet az előfizetéses Facebook és Instagram.

A The New York Times forrásai szerint a Meta jelenleg egy előfizetéses modellen dolgozik, ami egy bizonyos havidíjért cserébe reklámmentességet kínálna. Ez tulajdonképpen pontosan úgy működne, mint a Spotify, a YouTube, vagy a Twitter prémium szintjei, vagyis ez előfizetők semmilyen mértékben nem találkoznának hirdetéssel, kizárólag a követett oldalak és az ismerősök által megosztott tartalmakkal találkoznának.

Ez az előfizetéses rendszer kizárólag az EU-n belül működne – bár a sikeresség függvényében nem elképzelhetetlen, hogy más piacokon is bevezethetik.

Ez azt is jelentené, hogy az előfizetők kikerülhetnének a profilozás alól, hiszen a továbbiakban már nem fűzne érdek az adatok gyűjtéséhez. A modell áráról azonban semmit sem tudni, a források erről nem tudtak nyilatkozni – valószínűleg azért, mert a Meta még csak most látott hozzá a tervezéséhez. Emiatt az sem ismeretes, hogy mikor kerülne bevezetésre.

Ugyanakkor az is kérdéses, hogy a kronologikus feedek visszavezetésével mennyien lesznek arra ösztönözve, hogy fizessenek az alapvetően ingyenes Facebookért és Instagramért. Valószínűleg kevesen (egyrészt, mert kevesen foglalkoznak az adataik védelmével), ezért az is könnyen elképzelhető, hogy ezeken a hírfolyamokon nagyobb arányban fognak reklámokat megjeleníteni. A YouTube például évek óta ezt a módszert alkalmazza a Premium felé tereléshez.

Persze az is megeshet, hogy a Meta végül elengedi ezt az ötletet, de a DSA-ban foglaltak alapján valószínűbb, hogy záros időn belül (néhány hónap) elindulhat a fizetős Facebook.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Álommeló? – Hogyan lehetsz munka mellett „hivatásos” játéktesztelő?

×