Mindig arról álmodtál, hogy videojáték-tesztelő legyél? Na most itt a lehetőség rá!

2022. 10. 11. – A legtöbben álommelóként tekintenek a játéktesztelői állásra, pedig a valóságban ez egyáltalán nem olyan álomszerű. Fizikailag persze nem olyan megterhelő, mint mondjuk egy kőműves mellett nyomni egész nap, a kezdetleges állapotú játékok tesztelése inkább mentálisan megterhelő.

Újra és újra, pontosan ugyanazokat a fél-, negyed-, egytizedkész részeket végigjátszani különböző módokon – már ha lehet, vadászni és dokumentálni a hibákat, adott esetben pedig helyben javítani őket. Bizony, sok vállalatnál már bevett szokás, hogy a teszter is kódol valamennyit. Persze nem sokat, de bőven eleget, ha nem volna éppen elég a teszteléssel járó tortúra.

Egy hivatásos tesztelő tehát nemcsak „egész álló nap” játszik (hozzáteszem egy borzalmas állapotú programmal), hanem aktívan kiveszi a részét a fejlesztésből is. Bár az alkalmazott tesztelőket szokás a játékfejlesztés legalsó, kvázi belépőszintjén kezelni, mégis elengedhetetlen, megkerülhetetlen és kiemelten fontos pontjai a folyamatnak, amely végén egy élvezhető produktum kerül a fogyasztók, azaz a játékosok elé. És ha tetszik, ha nem, egészen sokoldalú és kellően bonyolult munkát végeznek.

Ezért sem lehet akárkiből, aki szeret sokat játszani hivatásos teszter, hiszen a videojátékok imádatán túl még egy csomó készséggel rendelkezni kell. Például mindenképp bírni kell a monotonitást, kiemelkedően stressztűrőnek kell lenni, ismerni kell a játékfejlesztés folyamatait, alap szinten tudni kell programozni, jól kell beszélni minimum az angolt – más nyelvek ismerete előny lehet, míg a dokumentáció szempontjából jó, ha az ember kiváló megfigyelő, pontos és konkrétan tud fogalmazni.

Mindezek viszont csak a kötelező minimumok, melyekkel ha valaki nem rendelkezik, akkor nem is érdemes megpályázni egy teljes idős játéktesztelői állást.

Ugyanakkor vannak más módjai is, hogy az ember tesztelő legyen, és még csak nem is kellenek hozzá a fent ecsetelt képességek sem. Azaz bőven elég, ha valaki agilisabb az átlagnál, és szeret, de inkább imád játszani.

A stúdiók ugyanis jellemzően majdnem az összes fejlesztés alatt álló játékuknál szoktak tartani tesztidőszakokat. Most nem a zárt/nyílt alfa és a béta tesztekről beszélek, hanem akár az ezt megelőző tesztidőszakokról, amikor az emberrel még titoktartási szerződést is aláiratnak. Bizony, egy teljesen átlagos, mezei gamernek is van esélye, hogy idő előtt, sok-sok hónappal, vagy akár egy, esetleg több évvel a megjelenés előtt kipróbáljon egy készülő játékot, és a visszajelzésével segítse a fejlesztők munkáját.

Sőt, mindezért még fizetést is adnak!

Az ezt a munkát elvállaló személyeket nevezzük playtesternek, vagy fókusztesztelőnek. Ők sok esetben már azelőtt tudomást szerezhetnek, sőt, játszhatnak is egy játékkal, mielőtt egyáltalán hivatalosan lelepleznék azt. Ahhoz, hogy valaki ilyen, kvázi külsős tesztelő legyen semmilyen előfeltétele sincsen, és még programozni sem kell hozzá tudni.

Angolul viszont jó, ha beszél az ember – még akkor is, ha magyar céghez megyünk tesztelni. Az is előny, ha izmos gép, leginkább PC duruzsol az asztalon, és bár dokumentálni itt is kell, ez általában kérdésekkel teletűzdelt formok útján történik. Persze elő szoktak fordulni személyes tesztek, ekkor be kell fáradni a stúdióba, és a helyszínen nyomni kicsit a játékkal, de sokszor az egész már online zajlik.

Playtestet és fókusztesztet pedig minden létező játékfejlesztő stúdió szokott tartani, amit különböző módokon honorálni is szoktak.

De mi ezeknek a célja?

A playtest és a fókuszteszt célja elsősorban nem a hibák keresése szokott lenni, sokkal inkább maguktól a játékosoktól szeretnének általánosabb jellegű visszajelzéseket kapni. Például mennyire élvezetes egy küldetés, mit érdemes még csiszolni az irányításon, milyen a grafika, hogyan muzsikálnak egyes funkciók, esetleg miket hiányoknak, és így tovább, és így tovább.

A tesztelőket a vállalatok maguk válogatják jelentkezések útján, azt azonban már csak nagyon kevesen tudják, hogy szinte bárki és bármikor vállalkozhat egy playtestre, vagy fókusztesztre. A leadott adatok alapján döntik el, hogy kit milyen mélységű tesztekbe vonnak be – a tapasztalatlanok például inkább amolyan elménybeszámolót adnak le, míg a tapasztaltabbak egy részletesebb dokumentummal sokkolhatják a fejlesztőket.

Bárhogy is, a minden playtest és fókuszteszt célja, hogy a lehető legjobb játék szülessen.

És hol és hogyan tudsz playtester lenni?

Nos, szinte bárhol és bármelyik játékfejlesztő cégnél jelentkezhetsz ilyen tesztekre, aztán már csak várni kell, hogy megkeressenek. Arra nyilván nincsen garancia, hogy pont TE leszel a kiválasztott, de minimum bekerülsz egy kalapba, amiből előbb egészen biztosan a kompetenciák alapján lesznek kihúzva az emberek.

A jelentkezést pedig bárhonnan és bármikor le lehet adni, ahogyan számos cégnél az otthoni, távoli tesztelés lehetősége is adott. Arra viszont figyelni kell, hogy megfeleljük a követelményeknek – ez jellemzően az életkorra szokott korlátozódni, de mindenképpen érdemes körülnézni a FAQ-n.

Szóval, a magyar vállalatok valamiért nem kifejezetten rendelkeznek dedikált playtester oldallal, így tapasztalatból azt javaslom, hogy legyünk résen a játékfejlesztői és médiamunkás csoportokban. A külföldi, nagyobb és ismertebb stúdióknál és kiadóknál viszont le lehet adni a jelentkezést. Sajnos sokuk csak személyes tesztet szokott hirdetni, az alábbiakkal otthonról is lehet dolgozni:

Bethesda

  • Helyszín: általában a saját irodáiban lehet tesztelni, de világszerte lehet jelentkezni rá
  • Díjazás: Jellemzően játékbeli cuccokat adnak a tesztért, illetve általában állják az utazási költségeket is
  • Itt jelentkezhetsz: playtest.bethesda.net (valamiért egyelőre elérhetetlen az oldal, hamarosan javítják)

Square Enix

Embark Studios

Ubisoft

  • Helyszín: A Ubi irodáiban, vagy akár otthon
  • Díjazás: Nagyon változó, stúdiófüggő, de nem ritka, hogy 20€-t fizetnek a játéktesztért óránként, esetleg ingyen játékot adnak
  • Itt jelentkezhetsz: playtest.ubisoft.com/

EA

  • Helyszín: Otthonról is végezhető
  • Díjazás: Jellemzően ingyen játékokat adnak a playtestereknek, van olyan, amikor többet is
  • Itt jelentkezhetsz: www.ea.com/en-gb/playtesting

Külsős cégek, akik sokfelé bedolgoznak és pénzt adnak a tesztekért:

Keywords Studios – playgbtn.com
DAQA – https://daqa.net/
ModSquad – https://modsquad.com/careers
Pole to Win – https://www.ptw.com/careers
Antidote – antidote.gg
Nordisk Games – https://www.nordiskgames.com/

Természetesen még ennél is több játékfejlesztő stúdió és kiadó szokott playtesteket tartani, ezért érdemes lecsekkolni a kedvencedet, hátha ő is köztük van, viszont sokan ezeket csak személyesen bonyolítják. Ennek nyilvánvaló oka, hogy tartanak a szivárogtatástól, míg a fenti vállalatok inkább bebiztosítják magukat jogilag, és vállalják a kockázatot.

Fontos tehát, hogy a vállalkozó szellemű játékos ne szivárogtatási lehetőségként tekintsen ezekre az alkalmakra, hanem inkább munkaként, ezért is javaslom inkább az olyan cégeket, akik mindezért hajlandóak kompenzálni is (már ha önmagában nem elég, hogy idejekorán kipróbálható egy-egy cím). És tényleg, még véletlenül se próbáljon meg senki kiszivárogtatni bármit, hiszen a fenti vállalatok valószínűleg jobban be vannak biztosítva jogilag, mint bármelyik olvasónk.

Ha ezt az egyetlen szabályt képes valaki betartani, és néhány évig így tesztel, miközben egyre kompetensebbé teszi magát a területen, akkor nem lehetetlen ilyen módon bekerülni a játékfejlesztésbe sem.

Ezt is olvasd el:

Amikre büszkék lehetünk! – 19 remek MAGYAR játék, amire érdemes várni

×