Nagyon úgy tűnik, hogy a gyártók egyszerűen csak nem akarnak mit kezdeni az idegesítő problémával.

2021. 02. 21. – A Nintendo Joy-Con és a Microsoft Xbox Elite kontrollerei után, 2021-ben a Sony-t is beperelték a PlayStation 5 DualSense miatt, ami a vádak – úgy pár ezer dühös játékos – szerint meglehetősen hamar romlik el. A PS5 forradalminak szánt irányítója ugyanis az analóg karok létezése óta fennálló meghibásodását produkálja idejekorán, vagyis elkezdenek egy bizonyos irányba elhúzni, szakbarbár nyelven: driftelni.

Sajnos azonban nagy valószínűséggel nem mostanában kerül pont az ügy végére, a gyártóknak mindenesetre ideje lenne átgondolni az analóg ‘thumbstickek’ problémáját, mellyel a Nintendo 64 1996-os megjelenése óta nem kezdtek szinte semmit. Az iFixIt a Sony beperlésének a hírére úgy döntött utánajár a problémának és megvizsgálja, hogy miért romlanak el olyan hamar az analóg karok, elővette hát a DualSense kontrollert, és rendesen szétszedte azt.

Kép: iFixIt – Youtube

Az első érdekesség, hogy a PS5 kontrollerének analógja tulajdonképpen pontosan ugyanaz a szerkezet, amit az előző generációs kontrollerben, a DualShock 4-ben használtak, sőt, ugyanezt a típust rakták a Nintendo Switch Pro kontrollerbe és a Microsoft kifejezetten drága, prémiumként reklámozott Elite kontrollereibe is. Ezeket pedig egyetlen cég, az ALPS készíti számukra.

Mindez ugye azért érdekes, mert a beterjesztett vádak szerint a legtöbb károsult azért kényszerült új DualSense kontrollert venni, mert nagyon sokáig tartott míg garanciálisan kijavították, de az sem volt ritka, hogy ezután továbbra is produkálták a hibát. Pedig egészen biztos, hogy ezekből az alkatrészekből nincs készlethiány.

Ezért romlanak el

Nem árulok el nagy titkot, hogy ezeknek a szerkezeteknek a nagy része műanyagból készül, melyek egy idő után természetes módon elhasználódnak. Az sem ritka ám, hogy egy-egy kontroller azért kezd el driftelni, mert belecsipszeznek, vagy más, oda nem való apró szennyeződés jut bele, ami nem meglepő módon megzavarja a működést.

Külön érdekesség, hogy egy ilyen típusú analógnak nagyjából 2.000.000 mozgatást-forgást, és 50.000 lenyomást kellene kibírnia, ami lefordítva nagyjából 417 játékórát jelent.

Ez egyébként amúgy sem olyan sok, viszont nagyban módosulhat attól, hogy milyen típusú játékkal játszunk. Egy intenzívebb játét esetében ez lehet például kevesebb, egy rövid történet orientált, narratív játék esetében pedig akár több is. Mindenesetre plusz-mínusz pár száz perc, 400 órával és napi két óra játékkal töltött idővel számolva ez hét hónapos várható egészséges élettartamot jelent, mielőtt elkezdene hibákat produkálni.

Vegyél egy újat

Képtalálatok a következőre: dual sense

Ez a leggyorsabb és legegyszerűbb módja annak, hogy abszolváld az analóg karok driftelését. A videós szerint ezen kívül további két opció áll a játékosok rendelkezésére.

Az egyik, hogy nekiállnak otthon megjavítani – ezzel viszont bukhatjuk a garanciát, ha pedig nem értünk hozzá könnyen teljesen el is ronthatjuk a kontrollert. Vannak könnyebb és biztonságosabb folyamatok, például, ha szerencsénk van, akkor csak tisztítanunk kell, de akadnak olyan programok is, melyekkel újrakalibrálhatjuk a karokat. Ha viszont nagyobb a baj, akkor ezek bizonyosan nem oldják azt meg. Ebben az esetben pedig garanciásan visszavihetjük ahol vásároltuk, aztán várhatunk a javításra.

Egy új DualSense kontroller kb. 22-26.000 forintba kerül jelenleg.

A videojáték egy luxushobbi. Ha tetszik, ha nem, a legjobb megoldás szinte majdnem mindig, ha rendelkezel legalább egy tökéletesen működő karral arra az eshetőségre, ha valamelyik elromlik. Nem olcsó mulatság, de jelenleg ezek a lehetőségek.

Vannak bajok, nagyok…

Az analóg karok esendőségével nincs is olyan nagy gond, hiszen ezzel minden játékosnak számolnia kell. Nem várhatjuk el ugyanis, hogy a konzolgeneráció végéig tökéletesen működjenek, de a probléma sem ezzel van.

A probléma az, ahogyan a gyártók, tehát a Sony mellett a Microsoft és a Nintendo hozzáállnak mindehhez. Nyilván mindenki ott maximalizálja a profitot, ahol tudja, de az, hogy 25 év alatt egyikük sem volt képes könnyen cserélhető analóg karokat rakni az alap kontrollereibe, az több mind problémás.

Több külsős gyártó, mint például az Astro és a Thrustmaster árulnak olyan viszonylag olcsóbb kontrollereket, melyekből egyetlen mozdulattal kikapható és cserélhető az analóg (némelyik működik PlayStationnel is). Ha ez nekik ment, akkor a nagy gyártóknak miért nem? A Microsoft védelmére szóljon, hogy ők éppen most indították el a „javítsd magad” programot, amivel a játékosok megrendelhetik maguknak a szükséges szerszámokat és alkatrészeket a meghibásodó kontrollereikhez.

 

Borítókép: Cnet

Ezt is érdemes elolvasnod:

Pizzaszagú Xbox kontrollert jelentett be a Microsoft – Ingyen is behúzhatod

×