Ha a fejlesztőkre már hiába várunk, akkor jön a lelkes gamer közösség, köztük a tehetséges modderek, akik előtt nincs legyőzhetetlen akadály.

2023.08.23. – A videojátékfejlesztés bonyolult melónak tűnik és az is. Egy csomó minden elromolhat, ami tönkreteszi az élményt, de akkor sem biztos, hogy a játék megtalálja a gamerek hangját, ha minden működik benne. Pedig nincs annál fontosabb, hogy a történet, a képi világ, a grafika, a párbeszédek, a hangok, a zene összességében találjanak kapcsolatot a gamerekkel.

Amikor gamerek javítják ki a játékot

Ha az ízlés és a vélemény nem találkozik, a fejlesztők pedig nem akarják, vagy nem tudják teljesíteni a kívánságokat, jönnek a modder gamerek. A közönség fejlesztéshez is konyító tagjai nem csak skineket cserélgetnek, vagy tesznek be nem odaillő elemeket, hanem általánosságban képesek feljavítani az élmény minőségét. Mint amikor lőfegyverek kerültek a Dying Light 2-be:

Ezeket frissítették fel gamer modderek

Előfordul, hogy egy fejlesztő kapcsolata a játékkal a megjelenéskor véget is ér, több évnyi munka után. A rajongóknak viszont itt kezdődik a közös út. A lelkesedésüket és szeretetüket pedig néha úgy fejezik ki, hogy megmentik a videojátékot néhány végzetes szarvashibától. Ezek közül jöjjön néhány példa, a WhatCulture segítségével.

7. Cyberpunk 2077

Kevés jellemzőbb cím juthat a gamerek eszébe az elmúlt pár évből arról, hogy „valami nem jó”. Hát, itt nagyon sok valami nem volt jó. A Cyberpunk 2077 egy bugoktól hemzsegő sz@rkupacként jelent meg, hogy sok fejlesztői verejték árán mára egy kikupált, sikeres játék legyen. Ebben vastagon benne van a modderek kanala is, hiszen nagyban nekik köszönhető a metropoliszban közlekedő járművek jobb irányítása. Night Cityben rossz kormányzás, gyenge fékrendszer és rossz lendületérzékelés rontotta az élményt. Aztán jött egy fejlesztőktől független mod, a Better Vehicle Handling. Ennek telepítése után nagyobb kedvvel fedezzük fel a futurisztikus várost. Még jó, hogy a saját ízlésünknek megfelelően alakíthatjuk az autók irányítását – ez sokat hozzátesz az élményhez.

6. Final Fantasy IX

A Square-Enix az évek alatt sokszor bizonyította, hogy igazán ért az újrakiadásokhoz, ha a Final Fantasy-sorozat klasszikus játékairól van szó, mindig akadtak rajongók, akik nagyobb vérfrissítésre vágytak. Az általuk kifejlesztett Moguri Mod a Nexus Mods szerint mélytanulási technikákat használ, hogy tovább javítsa az eleve gyönyörű hátterek sokaságát. A már létező Memoria mod egy egyedi verziója szintén létezik, hogy az újjáélesztett látványt gyönyörű, szélesvásznú HD felbontássá varázsolja. Néhány területet még kézzel is átrajzoltak, hogy minden feszes és művészi legyen, sőt, egyedi húzásként, a mod 15 opcionális újrahangszerelést is tartalmaz klasszikus FF9 számokból.

5. Dying Light 2

Ha az olyan játékok, mint a Dead Rising megtanítottak minket valamire, akkor az az, hogy egy nyílt világú zombis játék éppen annyira jó, amennyire változatosan elbánhatunk az élőhalottakkal. Az eredeti Dying Lightban még volt néhány lőfegyver, de a folytatásban úgy döntöttek, hogy ezek számát nullára redukálják, így a játékosok szinte teljes egészében közelharcra kényszerülnek. Ez a történet szerint azért alakult így, mert a katonaság elkobozta az összes fegyót, újat meg nem gyárt már senki. Sokan úgy vélték, a Techland túl sietősre szabta a játék fináléját, és ezen igyekezett enyhíteni a lőfegyverek kiemelésével. A rajongók nem hagyták annyiban: elkészítették a Bub’s Gun Stash modot, ami sok olyan dobozt tesz fel a térképre, ami fegyvereket és lőszert tartalmaz. Így teljesebb az élmény, na.

4. Golden Axe

Ennek a klasszikus beat ’em upnak az esetében az vezette a modder gamerek kezét, hogy a játék otthoni konzolos portja visszaadja a régi játéktermi feelinget. A törekvés a Golden Axe színes hack-modjai által öltött testet. A legutóbbi nagy átalakulása egyébként tavaly érkezett meg: a Mega Drive világosabb színpalettát és telítettebb megjelenést kölcsönzött a játéknak. A hackek aztán bekerültek a Golden Axe Plusba is, és anélkül tették teljesebbé az élményt, hogy alapjaiban változtatta volna meg az élményt. Ebben végre két játékos is választhatja ugyanazt a karaktert, a mágikus támadások pedig nem egyetlen harcosra vannak beállítva. Ja, meg hozzáadták a konzol verzióhoz az eredeti, kezdetleges, de annál élvezetesebb hangeffekteket is.

3. XCOM 2

A sikeres sci-fihez készült mod neve elég beszédes: „Stop Wasting My Time”, vagyis „Ne rabold tovább az időmet”. Miért ezt a címet kapta? Azért, mert a játékban megfejthetetlen okból van egy visszatérő és nagyon idegesítő elem. Akkor következik be, amikor a harcosok valamilyen műveletet hajtanak végre. Ilyenkor a játék vár néhány másodpercet, mielőtt folytatódna, mert az animációk mintha nem lennének összhangban. Ezen a ponton lép közbe a Stop Wasting My Time. A mod eltávolítja a játékmenet üresjáratait (a Game Pressure fel is sorolja őket), meg pár olyan élményt hátráltató apróságot is, mint az ismétlődő figyelmeztetések. Néhány felesleges animáció eltűnik, sok fontos animáció viszont felgyorsul, szintén spórolva egy kis időt a játékosoknak.

2. Fallout New Vegas

A gamerek közül sokan tartják a teljes franchise koronázatlan királyának, de még ezen a részen is talált javítanivalót egy lelkes modder – jelen esetben valaki, aki az eredeti game-en is munkálkodott. A Jsawyer mod kritikusan fontos kirakósdarabbá vált, a bizarr címe pedig a fejlesztője nevéből ered. Mint kiderült, Joshua Sawyer maga is rajongója a munkának, amiben részt vállalt. A javítással 50-ről 35-re csökkentette a szintek fokozatait, közben pedig alacsonyabbra vette a karakterünk életerejét és teherbírását. További nehezítésként, a legjobb játékosoknak, kitalált egy hardcore módot is, ami ritkítja az ételek és italok hozzáférhetőségét a térképen. Ez csak néhány a Jsawyer mod újdonságaiból, amelyek egytől egyig a rajongók iránti szeretetből születtek.

1. Dark Souls: Prepare To Die Edition

Amíg a játék konzolon ünnepelt siker volt a gamerek körében, a FromSoftware szörnyű precedenst teremtett a PC-s portjával. A „Prepare to Die” kiadás majdnem egy évvel a PS3-as és Xbox 360-as megjelenés után jött ki, de alulmúlta az elvárásokat. A képkockasűrűség borzalmasan alacsony volt, főleg néhány összetettebb területen. A PC-játék egyszerűen nem volt egyenrangú párja a konzolos verziónak. A textúrák homályosak lettek, ráadásul a játékot egy bizonyos felbontáshoz rögzítették, ami máig érthetetlen szerencsétlenkedésnek tűnik. Ezeken a gondokon segített a DSFix mod, ami lehetővé tette, hogy a játék elég stabil legyen 60fps-en, még a rettegett Blighttownban is. Ez és több más hibajavítás állítólag 23 perc alatt született meg a a Soulsborne közösség egyik legendája, Peter Thoman kezei között. A gamer ezután főállású játékfejlesztőként kamatoztatta tovább a modding iránti szenvedélyét. Sőt, a GameSpot észrevette, hogy pár éve PC portokkal foglalkozó stúdiót nyitott.

Nézd meg a félkész játékokról készült gyűjtésünket is:

5 vállalhatatlanul félkész játék, amiket a játékosok fejeztek be a fejlesztők helyett

×