Egy óriási franchise producere vetette fel, hogy mindenkinek jobb lenne egy exkluzív címek nélküli gaming világ. De pontosan miért lenne jobb egy konzol?

2022.08.22. – Elképzelni sokkal könnyebb, mint hinni benne, hogy valaha is megvalósul, de jogos a Final Fantasy XVI rendező-producerének felvetése. Naoki Yoshida egy japán vlog vendégeként fejtegette, hogy a maga részéről azt tartaná ideálisnak, ha a világon csak egyetlen konzol lenne, MIND fölött.

Forrás: well-played.com

A legutóbb éppen PS5-exkluzívot fejlesztő szakember az IGN szerint óvatosan úgy fogalmazott, „ezt talán nem kéne kimondanom, de jobb lenne, ha csak egy lenne: jobban járnának a fejlesztők és a játékosok is”. Kijelenthetjük, hogy Yoshidának bilibe lóg a keze, hiszen a jelenlegi üzleti modell túlságosan jövedelmező a nagy cégek számára. Aligha fognak, vagy akarnak változtatni rajta a két szép szemünkért, de álmodozni azért lehet. Érv pedig egy csomó van az egyetlen konzol mellett.

1. Több játékunk lenne

Ha a független játékfejlesztőknek nem kellene a címek minden részletét 3-4 féle platformra újra meg újra elkészíteni, nem csak 1-re, vagy 2-re (plusz pl. előző generációs eszközökre) adnák ki a játékaikat. Ha a PC mellett csupán egy rendszer létezne, amin mindannyian játszunk, sokkal több cím virítana a könyvtárunkban, és adott pillanatban mindig több friss megjelenéshez férnénk hozzá.

2. Egy konzol = Mindenki, Egyszerre

Ha csupán egyetlen konzoltípuson osztozna a világ, nem kellene nélkülöznünk olyan játékokat, amelyek csak a mi eszközünk konkurenciájánál érhetőek el. Mivel csak nagyon kevesen engedhetik meg maguknak, hogy megveszik az összes hozzáférhető konzolt az aktuális Xboxtól a PlayStationön át a Nintendo Switchig, klikkekre szakad a közönség. Egyetlen uralkodó konzollal viszont azonnal hozzáférnénk minden multiplayer szerverhez is, és nem maradnánk ki a jóból, ha minden barátunk PS-es, csak nálunk duruzsol Xbox.

3. Nincs több konzolvita

Soha többé nem lenne ölre menő vita egy asztaltársaságnál arról, hogy melyik konzol a jobb. Mert ezek a veszekedések még mindig fel-felütik a fejüket, annak ellenére, hogy bármelyik azonos generációból származó eszközt választod, nagyjából ugyanolyan képességű hardvert kapsz. Apróságok szintjén persze vannak különbségek: pl. A-nak jobb a hűtése, mint B-nek, A memóriája hangyaf@sznyival erősebb, mint B-é és még sorolhatnánk, de lássuk be, ezek a végeredményt tekintve nem sokat nyomnak a latban.

4. Nincs verseny

Talán ez az egyetlen pont, amiről nem lehet magabiztosan kijelenteni, hogy hasznos lenne a gamereknek. A gyártóknak biztosan nem az. Ha csak egy konzol létezne, feleslegessé válna a kereskedelmi versengés, megszűnne a hozzáférhetőség problémája, viszont el is kényelmesítené az egyetlen hardvergyártót. Nem lévén ellenfele minden bevétel nála csilingelne a kasszában, ezért nem érezne kényszert arra sem, hogy mindig jobbat nyújtson. Egy ilyen valóság aláásná a gyors fejlődést, bár, a játékfejlesztők ettől még kényszerhelyzetbe hozhatnák, hiszen az egyre összetettebb game-ek mindig ütősebb vasra éheznek.

5. Olcsóbb / drágább konzol

Mindössze egy konzollal abban a helyzetben találhatnánk magunkat, hogy az ára a csillagos égig szökik, hiszen: nincs más. Köztudott, hogy jelenleg is van olyan újgenerációs eszköz a piacon (ha nem mind az), amit éppen az árverseny miatt veszteséggel árul a gyártója. Teszi ezt abban a reményben, hogy az egyre több feliratkozóval és játékvásárlóval végül kitermelhető a profit (és kitermelhető). Ha egyetlen konzolt vehetnél, csak akkor lenne megfizethető, ha nem egyetlen kiadó/gyártó dobná piacra, és egy-egy sorozat kapna valamilyen exkluzivitást. Ahogy ma is: vannak limitált szériás csomagok, amelyekben külsőségeiben eltérő készülék lapul, vagy jár hozzá egy éppen aktuális sikerjáték. Ezekkel és az egyes kiszerelések akciózásával – na meg több, de azonos hardvert gyártó vállalattal – fenntartható maradna a fejlesztést pörgető verseny.

6. Nincs többé exkluzív cím

Talán ez lenne a legnagyobb előny, mind közül! Képzeld el, hogy hazaviszed az immáron egyetlen konzoltípust, amiről minden újdonsághoz hozzáférsz! Egyszerre lehetne meg a God of War Ragnarök és a Starfield. Reggel nyomhatnád a Horizon Forbidden Westet, ebéd után a Super Mario Bros. Wondert, aztán délután jöhetne egy kis Halo. A remény hal meg utoljára.

7. Ellátási problémák

Ezek egy az egyben megszűnhetnének, hiszen egyetlen konzolt, és annak ipari titkain osztozó több vállalatot feltételezve, nem fordulhatna elő időszakos készlethiány. Ha egy gyár valamilyen okból (természeti katasztrófa, járvány, chiphiány, beteg a macska, stb.) kiesik, a többiek némi átszervezéssel és időszakosan átvehetnék a szerepét. Ha ezt meg lehetne valósítani, többé nem kellene olyan megtorpanásokkal szembesülni, amilyen még a tavalyi évben is sújtotta, például a PlayStation 5-öt.

Kihagytunk valamit? Ha eszedbe jutott, mivel érvelnél még az egykonzolos gaming világ mellett, írd meg kommentben, a Leet.hu Facebook-oldalán, a hír bejegyzése alatt!

Jó ötletek persze vannak még, amikkel egyedibbé teheted a konzolod:

Starfieldhez öltözik az Xbox: új borítást adnak ki a konzolhoz

×