Összeszedtünk 4-4 olyan extrát és egyedi funkciót, amiben az egyik konzol jobb, mint a másik, és amiket simán elleshetnének egymástól.

2023. 03. 16. – Eddig sem nagyon kellett táplálni a konzolháborús hangulatot, hisz az utóbbi időben bőven tettek erről a gyártók maguk, melyek most épp az Activision Blizzard miatt próbálják hol jobb, de inkább rosszabb fényben feltüntetni a másikat, óriási hajtépések közepette.

Ez mondjuk a játékosok szintjén tökmindegy, hiszen ők általában nem az üzleti érdekek, hanem a szórakoztatási faktor miatt döntenek egyik-másik konzol mellett. Az például egy nagyon fontos szempont, hogy milyen játékokat lehet elérni a játékkonzolokon, vagy hogy milyen funkciókat érnek el, esetleg tud-e sütni-főzni-takarítani?!

Persze a házimunkával sem a PS5, sem az Xbox Series X nem birkózik meg, ez mindkét konzol óriási hiányossága, de bőven akadnak olyan szempontok is, melyekben már nem hasonlítanak ennyire egymásra. Pedig bárcsak, ugyanis a Sony futurisztikus külsejű masinája, úgy a Microsoft fekete doboza is bővelkedik az olyan tulajdonságokban, amiket azonnal elfogadnánk a rivális kütyün.

Gyorsan össze is szedtem 4-4 ilyet, azaz négy olyan dolgot, amiben a PS5 egyértelműen jobb, mint az Xbox, illetve négy olyat is, amiben az Xbox Series X remekel inkább – és amiket két odaszúrás mellett akár el is leshetnének egymástól.

PS5 > Xbox Series X

1. Haptikus visszacsatolás

A Sony a PS4-korszak óta kísérletezik a kontrollereivel – inkább kevesebb, mint több sikerrel. A PS4 irányítóinak beépített hangszóróit például igen kevés játék használta ki hatékonyan, kreatívan pedig csak az exkluzív címek. A Microsoft ezzel szemben még tovább tökéletesítette a már jól bevált dizájnt, amit aztán az Elite kontrollerekkel koronáztak meg.

Az új DualSense azonban egy hangszórónál sokkal többel állt elő, és beemelte a haptikus visszacsatolás fogalmát a gamingbe. Ezzel a funkcióval még jobban átszellemülhet a játékos, aki szó szerint a kezében érezheti a játékon belüli hatásokat. Ugyanakkor még nagyon kevés fejlesztő vetette bele magát a haptikus visszacsatolás adta lehetőségekbe, így kevés olyan játék akad, amiben igazán emlékezetes élményt hagy a dolog maga után.

Ami viszont késik, az nem múlik. A haptikus visszacsatolásban óriási lehetőségek rejlenek, mást se mondjak olyan kisegítő beállítások, melyekkel a gyengénlátók játékát és élményét tehetik jobbá.

2. Tárhelybővítés

A Sony és a Microsoft fejlesztői óriási dilemma előtt álltak a konzolok tervezése során: ahhoz, hogy beleférjenek a tervezett kereskedelmi árba, spórolniuk kell a tárhellyel. Így esett hát, hogy a PS5 és az Xbox Series X mindösszesen 800 GB-nyi szabad hellyel rendelkezik, ami az újabb és egyre nagyobb igényű játékok megjelenésével elég hamar megtelik.

A régi megoldások viszont itt már nem elegendők, a HHD-k már nem alkalmasak a next-gen programok futtatására, így az Xboxot és a PS5-öt is egyedi SSD-kkel lehet csak bővíteni. Viszont míg az előbbi kizárólag a Seagate és újonnan a Western Digital eszközeit támogatja, addig a PS5 tulajdonosok tulajdonképpen szabadon választhatnak maguknak az eltérő árú és márkájú NVMe eszközök sokasága közül.

Ez pedig azért is előnyös, mert míg az Xbox dedikált SSD-inek ára valószínűleg nem sokat fog változni az évek során – lévén ez az egyetlen kompatibilis bővítmény, addig a PS5 esetében a játékosok sokat fognak tudni spórolni az idő múlásával egyre olcsóbb eszközökön.

3. Exkluzívok minősége

Elcsépelt és sokat ismételt frázis, hogy a PlayStationön sokkal jobb és minőségibb exkluzív játékokkal lehet játszani. De, ami igaz, az igaz, a Sony nagyon sok pénzt fektet abba, hogy az iparág legminőségibb alkotásai a saját istállóiból kerüljenek ki, és ez az elmúlt generációban maradéktalanul sikerült is.

Joggal feltételezhetjük hát, hogy erről az útról nem fognak már letérni, és bár a Microsoft még megrázhatja magát, a Game Pass ára és a játékok abbéli megjelenései nem ezt vetítik előre. Ettől persze a Game Passos címek nem lesznek rosszak, sőt, egészen kiváló MS Game Studios játékokat is elérünk belőle, de vitathatatlan, hogy egyik sem üti meg a The Last of Us, a God of War, a Spider-Man, vagy a Horizon sorozatok nívóját.

4. PSVR 2

A Sony a PS4-nél nagyon erősen rátapintott a tátongó piaci résre, mégpedig a konzolos VR fejesek hiányára. Persze mindent átütő siker nem lett az első PSVR-ból, elvégre elég nagy technikai lemaradásban volt a piac ezen szegmensének éllovasaitól, azt viszont megmutatta, hogy igény az volna rá.

Így született meg aztán a következő generációs PSVR 2, ami pont az elmúlt napokban-hetekben érkezett meg, aminek az egyedi kontrollerei például szintén megkapták a fentebb már említett haptikus visszacsatolást. Emellett sokat fejlődött a képességeiben is: sokkal nagyobb lett például a lencsék felbontása, a PS5 révén minden eddiginél valósághűbb játékokat képes futtatni, illetve egy csomó olyan extra funkciót is kapott, melyet legközelebb csak a piacelső Oculus Ques fejesekben találunk.

Az Xbox azonban láthatólag elengedte az ilyen hóbortokat a Kinect csúfos kudarca után, és bár pletykálgatnak valamiféle VR-támogatást a Series konzolokon, ezen a téren a Sony óriási, két generációs előnyben van a redmondiakkal szemben.

Xbox Series X > PS5

1. Quick resume

Az Xbox Series konzolok egyik legmenőbb újításáról, a Quick resume-ről (QR) nagyon keveset hallani, pedig az egyik legjobb dolog, amit az újabb generáció magával hozott. Ez a funkció tulajdonképpen pontosan az, aminek hangzik: a támogatott, Series-re optimalizált játékok között váltogathatunk pillanatok alatt, bármiféle töltőképernyő nélkül.

Szóval, amikor például egy Fortnite meccs után valami máshoz támad kedvünk, akkor szimplán csak elindítjuk a másik játékot, majd egy harmadikat, vagy egy negyediket, akkor a korábbi programokat – mint PC-n – nem zárja automatikusan be, hanem leteszi az „asztalra”, ami ez estben a QR, vagyis gyors folytatás. Ha később ebből a QR-listából bármelyik játékba vissza akarunk lépni, akkor egy-két másodperc alatt onnan folytatunk mindent, ahol megállítottuk a kalandot.

Sőt, a QR még kikapcsolt, de még áramtalanított helyzetben sem szakítja meg a játékot. Bizony, ha kihúzod az Xboxot a konnektorból, a gyors visszatéréses funkció továbbra is működik, miután újra áramforrásra kötöd a gépet, mintha mi sem történt volna másodpercek alatt a játék pause-menüjében találod magad.

2. A rendszer és kezelőfelület

Erről nagyon sokat lehetne vitatkozni, hogy melyik a jobb és miért, de valószínűleg mindenki azt fogja mondani, amihez hozzászokott. Szerencsére én minkét masinát nyúzom, mindkettőt szeretem is, így viszonylag objektíven ki tudom jelenteni, hogy az Xbox felhasználói felülete és maga az operációs rendszere sokkal játékosbarátabb, egyszerűbb, átláthatóbb ~ jobb.

Ennek elsődleges oka az lehet, hogy a felhasználói élményt már hosszú évek óta a játékosok visszajelzései alapján csiszolják egyre tökéletesebbre. Az Insider programban nem csak a tesztfunkciókat lehet előbb kipróbálni, hanem olyan tippeket és ötleteket is lehet adni a fejlesztőknek, amellyel olyanná tehetik a rendszert, amilyet az Xbox tulajdonosok kívánnak.

A Microsoft már csak ezért sem hagyta el az Xbox One óta kalapált dizájnt, ami amellett, hogy a felhasználók tanácsai miatt (is) nagyszerűen szuperál, az újabb generációra való felváltás is sokkal gördülékenyebb, mint bármikor valaha. A játékosoknak ugyanis csak az olyan újdonságokat kell megszokniuk, mint a Quick resume.

3. Dev mód

Ez talán az egyik legérdekesebb része az Xbox Series gépeknek: a developer mode, azaz a fejlesztői mód. Az új Xboxok már a megjelenésük pillanatától kezdve támogatják a fejlesztői környezetet, amit mindenki bármikor ki-be kapcsolhat. Ennek lényege, tulajdonképpen annyi, hogy a játékosok különféle külsős alkalmazásokat is feltelepíthetnek tesztjelleggel a konzolra.

Ez azonban az átlagosnál kicsit több bíbelődést igényel, amit egy mezei konzoltulaj nem biztos, hogy meg tud csinálni. Persze egyáltalán nem nehéz művelet, amit ha sikeresen vesz valaki, akkor a világ legszéleskörűbb videojáték konzolját kapja cserébe.

A fejlesztői környezetben futó Xboxra például mindenféle emulátort is feltelepíthetünk, amellyel nemhogy probléma nélkül, de sokszor felskálázva játszhatunk Nintendo 64, Wii, WiiU, GameCube, Xbox Classic, PS1-2-3, PSP, Dreamcast és még nagyon-nagyon sok más masinára megjelent címmel. Igen, Xboxról.

4. Jobb visszafele kompatibilitás

Ha pedig a régebbi játékoknál tartunk, fontos megemlíteni a visszafele kompatibilitást, amiben az Xbox Series gépek egyszerűen verhetetlenek. Bár hasonlóval már a PS5 is rendelkezik, az Xbox szintjét meg sem közelíti. A Microsoft az Xbox One-ban bevezetett régi játék támogatását a Seriesben is folytatja, így irdatlan sok, még az első Xboxra, 360-ra és szinte az összes One-ra megjelent játékot képes futtatni.

Így hiába az új konzol, a korábbi generációs játékgyűjteményről nem kell lemondani. Persze a visszafele kompatibilitásnak is megvannak a maga hátrányai, a felbontás és a képfrissítés például nem változik meg tőle automatikusan, illetve a játék fájljait mindenképp le kell tölteni, akkor is, ha lemezes. Illetve a Microsoft is leállt már a „portolással”, így ami nincs rajta ezen a listán, azzal nem fog elboldogulni a Series.

Szóval nagy vonalakban ezek lennének szerintem azok a funkciók, melyeket mindkét fél bátran és gondolkozás nélkül átvehetne, elleshetne a másiktól. Persze ezeken kívül is akadnak még eltérések (ha neked eszedbe jut egy-kettő, akkor kommentben írd le!), de alapvetően már nem sok különbség van az Xbox Series X és a PS5 között, melyek rivalizálás ide vagy oda, kifejezetten remek szórakozást nyújtanak a játékosoknak.

Ezt is olvasd el:

7 legendás játék, amiből megköszönnénk egy remake-et

 

×