Ha nincs elég bika géped, ami képes megbirkózni a 27 éves Tomb Raider megszépített verziójával, akkor jó hír, hogy ingyen a böngészőből is kipróbálhatod.

2023.08.22. – A Tomb Raider-sorozat kétségtelenül az egyik legnagyobb hatású videojáték volt egy időben, amikor még nem igazán volt divatja a női főhősöknek (az erőseknek még annyira sem), vagy úgy a TPS műfajának. Lara Croft tehát 1996-ban alaposan felbolygatta a játékipart, mielőtt a Core Design saját alkotásának súlya alatt összeroppanva át nem adta a stafétát a Crystal Dynamicsnek.

A cystalos fiúk-lányok aztán némi felemás kezdeti próbálkozások után 2013-ban teljesen az elejétől indították újra a legendás szériát (másodjára), ami nem csak teljesen újféle, modernizált játékmenetet, hanem az eredeti stílustól eltérő, minden korábbinál valósághűbb látványvilágot hozott el. Erre pedig olyan kihívók mellett, mint az Uncharted, igen nagy szükség is volt.

Bár a Crystal Dynamicstől egyáltalán nem áll távol a múltba révedés, hisz a 2006-os reboot-főpróba után elkészítették az első, 1996-os Tomb Raider remake-jét, de mára megtanultak bátran a jövőbe tekinteni. Emiatt, na meg a Survivor-trilógiának is nevezett újabb reboot-játékok sikere után pedig aligha valószínű, hogy ismét megállnának nosztalgiázni, hiába van most akkora divatja a remastereléseknek.

Azt majd megcsinálja helyettük a közösség. Mint a francia modder, Nicobass, aki párfős csapatával egy ideje már Unreal Engine 4-ben kalapálja a Tomb Raider II remake-jét, ami nem csak csodaszép, de a forráshoz hű grafikát, hanem Anniversary-féle modernebb játékmenetet is kapott. A projektről azonban már rég nem hallatott magáról, és valószínűleg már sosem fog teljes egészében elkészülni. Egy demót ugyanakkor megélt – ingyen le is lehet tölteni.

Aztán itt van nekünk a Dominus Aurate nevű modder által készített legfrissebb grafikai tuning, ami bármiféle játékmenetbeli változtatás nélkül varázsolja a 27 esztendős EREDETI játékot egy csodaszép programmá.

Ehhez nagy segítség volt az NVIDIA RTX Remix, aminek használatával – és nem kevés munkával – szinte bármilyen játékba integrálni lehet a ray tracinget, még több melóval pedig a path tracinget, azaz a teljes sugárkövetést. Ezt tette Aurate is, aki fogta a Remixet és alaposan átdolgozta vele az első Tomb Raider fényeit, bevilágítását, tükröződéseit, fény- és árnyékhatásait.

Az eredmény pedig abszolút magáért beszél.

Egyszerűen gyönyörű, hogyan fest az új technológia effektjeivel az ősrégi, még olyan 32 bites gépekre (és PC-re) megjelent játék, mint a PlayStation 1. A legjobb azonban, hogy akinek van hozzá elég erős gépe (minimum az RTX 3090), az teljesen ingyen a saját gépén is kipróbálhatja, amennyiben rendelkezik egy eredeti kópiával (GoG-on kb. 3800 forint az első három egy pakkban). Csak le kell tölteni Githubról az OpenLarát, követni a tlepítési útmutatót és voilá.

Akinek viszont nincsen otthon elfekvőben egy pár százezer forintos PC-je, az ugyancsak ingyen, de bármiféle töltögetés vagy gépigénynek megfelelés nélkül, közvetlenül a neten (WebGL) keresztül kipróbálhatja a Tomb Raider RTX-et. Ehhez csak IDE kell látogatni, és indítani is Lara első – demó – küldetését. Aki ezt a módot választja, az grátiszban teljes magyar nyelvet is kap. Fontos azonban, hogy ez a verzió még nem tökéletes, a menüben például alig lehet látni az ikonokat-tárgyakat.

Ezek viszont idővel biztosan ki lesznek javítva. Azt azonban sajnos nem tudom megmondani, hogy más modokkal kiegészítve miként működik, ami azért is volna fontos, mert a Tomb Raider RTX-ben a ray tracingen kívül minden más maradt a régiben – az élen például az alacsony felbontású, nem túl részletes textúrákkal. Érdemes lehet ezekkel is kísérletezni.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Ingyen tölthető a God of War magyar szinkronja, bakiparádé is lesz

×