Ha ez a javaslat átmegy, hamar etalonná válhat az egész világon, és – némi nyomásra – éppen a gaming cégek kérik, kvázi saját maguk ellen.

2023.07.24. – Józan, hideg gondolkodással talán egyet lehet érteni a videojátékokat értékesítő kiadókkal, hogy számukra tökéletesen megfelel, ha a fizetős lootboxok hozzáférése nem ismer, például korhatárt. Nekik gazdasági szempontból logikus, hogy jó, ha nincs szabályozva a vásárlás, és könnyen háríthatják a felelősséget:

„miért nem figyel a szülő, hogy a gyerek mire veri el a zsebpénzét?”, vagy „nem az ő bajuk, hogy a szülő elmentette a bankkártyaadatokat a webshopban”.

Időről időre vannak olyan hírhedt esetek, hogy egy gyerek – nem lévén tisztában a pénz értékével, és azzal, hogy azt néha vérrel-verejtékkel keresik meg a szülei – a család minden megtakarítását videojátékra költi. Az ilyesmiből csak akkor lesz hír, ha rendkívül magas összeg megy a levesbe, pedig sok kisebb eset van, amibe háztartások rokkannak bele. Ezekre a helyzetekre dolgozott ki megsüvegelendő, de ifjú gamer szempontból elég szigorú javaslatcsomagot az Ukie technikai munkacsoportja.

Forrás: New Folks

A brit Kulturális, Média- és Sportminisztérium kérésére 11 iparági alapelvet fogalmaztak meg a videojátékokban található lootboxokkal kapcsolatban.

Mi az az Ukie?

Az UK Interactive Entertainment egy non-profit gazdasági szövetség, ami kifejezetten a videojáték-ipar megfelelő szabályozására és érdekképviseletére alapítottak Nagy-Britanniában, 1989-ben. A tanácsát és elnökét fix időtartamú ciklusokra, demokratikus úton választják meg az Ukie tagvállalatai. A szervezet vagy kormányzati indítványra reagálva (mint ebben az esetben), vagy önállóan dolgoz ki szakmai javaslatokat, majd terjeszti azokat a döntéshozók elé, és lobbizik a törvénybe foglalásukért. Az így születő iparági alapelvek sokszor az egész világon etalonná nemesednek és jó gyakorlatként épülnek be más országok törvénykezésébe is.

A videojátékok lootboxai ugye olyan digitális eszközöket tartalmaznak, amelyeket a játékosok valódi pénzen, vagy valódi pénz virtuális valutára váltása után szerezhetnek meg. A vásárolt csomagok általában véletlenszerű tárgyakat tartalmaznak. Mivel nem lehetsz biztos benne, hogy mit kapsz a pénzedért, a lootbox rendszert nem nehéz szerencsejátéknak minősíteni, márpedig a szerencsejáték csaknem az egész világon korhatáros móka.

Megorrolt a lootboxokra a kormány, új szabályokat sürget

A brit vezetők a lootboxokkal kapcsolatban felmerült aggályok miatt a gyermekek, fiatalok és felnőttek védelmének javítására szólítják fel a gaming ipart. Szerintük a lootboxok megvásárlását a gyermekek számára nem szabadna lehetővé tenni, kivéve, ha a szülő vagy gondviselő engedélyezi számukra. Ezenkívül minden játékosnak hozzáférést kell biztosítani a kiadványok ellenőrzéséhez és támogatni kell, hogy átlátható információkhoz jussanak a játékban történő vásárláshoz.

A lootboxokra vonatkozó 11 új iparági alapelv célja, hogy megfeleljen két kulcsfontosságú célkitűzésnek.

Az iparági képviselőkből felállt technikai munkacsoport tudományos szakemberekkel, az illetékes minisztériummal, a hatóságokkal, valamint külső érdekvédelmi és fogyasztói csoportokkal együtt fektette le az új alapelveket. Az alábbiak szerintük kellő felelősségvállalást jelentenek az cégektől és szavatolják a játékosok védelmét, illetve a lootbox vásárlás átláthatóságát.

Új iparági alapelvek

1. Technológiai ellenőrzések rendelkezésre bocsátása, amelyek hatékonyan korlátozzák, hogy 18 év alattiak a szülő, gondviselő vagy gyám beleegyezése vagy tudta nélkül ne szerezzenek lootboxot.

2. A technológiai ellenőrzések tudatosítása és bevezetése valamennyi játékos, szülő, gondviselő és gyám felé történő rendszeres kommunikációval, egy még júliusban induló célzott nyilvános tájékoztató kampánnyal kezdve.

3. Korhatár-biztosítással foglalkozó szakértői testület létrehozása a játékiparban. A csoport rendszeresen ülésezik majd a bevált gyakorlatok kidolgozása és megosztása, a technológiai fejlődés nyomon követése és a jobb rendszerek fejlesztési lehetőségeinek feltárása érdekében – szükség esetén együttműködve az érintett szabályozó hatóságokkal és döntéshozókkal, valamint konzultálva a játékosokkal, szülőkkel és gondviselőkkel, és külső szervezetekkel.

4. A játék megvásárlása és letöltése előtt tegyék közzé, ha az lootboxokat tartalmaz, hogy a játékosok megalapozott döntést hozhassanak.

5. Világos valószínűségi tájékoztatások megadása, biztosítva, hogy a játékosok könnyen hozzáférjenek egyértelmű és egyszerű információkhoz arról, hogy milyen valószínűséggel kapnak adott virtuális tárgyakat vagy virtuális tárgyak kategóriáit vagy más elemeket egy lootboxban, mielőtt megvásárolnák vagy megnyitnák azt. A játékosokat arról is tájékoztatni kell, ha az adataikat a fizetős lootboxokkal kapcsolatos játékélmény befolyásolására használják fel, és meg kell adni a vonatkozó részleteket is.

6. A lootboxokat a játékosok számára könnyen érthető módon kell megtervezni és bemutatni, ami elősegíti a tisztességes és felelősségteljes játékot.

7. Támogatni kell a videojátékok kutatási keretrendszerének megvalósítását, hogy elősegítsék a videojátékokkal kapcsolatos, jobb minőségű, adatvezérelt kutatások létrehozását, amelyek tiszteletben tartják a nyílt tudomány elveit, ugyanakkor tiszteletben tartják az adatvédelem és a titoktartás elvét is.

8. Folytatni kell a lootboxokból szerzett tárgyak engedély nélküli, valódi pénzért történő külső értékesítésének kezelését, és az ilyen értékesítések elleni küzdelem érdekében továbbra is be kell ruházni a szellemi tulajdon védelmébe.

9. Kötelezettséget kell vállalni a közvetlenül vásárolt lootboxok vagy az azok megszerzéséhez használt játékbeli valuták váltása esetében arra, hogy ha a költés szülői beleegyezés vagy tudomás nélkül történt, akkor az ügyfélszolgálatok jól látható elérhetőségi útvonalakkal ellátott, engedékeny visszatérítési politikát biztosítsanak.

10. Előzetes védelem minden játékos számára. A munkacsoport tagjai elkötelezettek amellett, hogy minden játékosnak tájékoztatást adjanak a felelősségteljes játékról, valamint arról, hogy hogyan kezelhetik hatékonyan a lootboxokra fordított kiadásokat. A munkacsoport továbbra is együttműködik külső szervezetekkel, játékosokkal, szülőkkel és tudományos körökkel, hogy hasznosítani tudja a tanulságokat és tapasztalatokat.

11. Együttműködik az Egyesült Királyság kormányával és más érintettekkel, hogy egy megfelelő, 12 hónapos végrehajtási időszakot követően mérjék fel az új elvek hatékonyságát. A munkacsoport tagjai vállalják, hogy a végrehajtást követően a kormánnyal együtt rendszeresen felülvizsgálják és értékeljék az intézkedések és a közvéleményt tájékoztató kampányok hatékonyságát – figyelembe véve az ágazat további technológiai innovációit is.

Az egyik első intézkedés egy 1 millió font (kb. 440 millió forint) értékű, hároméves tájékoztató kampány elindítása, azzal a céllal, hogy útmutatást nyújtson a szülői felügyelet használatához. Ez a hirdetéssorozat segít a játékon belüli vásárlások (köztük a lootboxok), a képernyő előtt töltött idő, az online interakciók és az életkornak megfelelő tartalmakhoz való hozzáférés kezelésében.

Más szegmensben meg a reklámozás miatt keményítenek be:

Bekeményít az EU: a Facebook pitizhet, hogy reklámot küldhessen neked

×