A nyárral együtt a magyar Twitch is bedurrant, amire iszonyatosan sokan cuppantak rá.

Nagyon meglátszik a magyar ajkú Twitch júniusi statisztikáin, hogy időközben vége lett az iskolaszezonnak, hiszen valósággal kilőttek a hazai streamerek nézettségi mutatói. Annyira méghozzá, hogy olyan sok nézettséget hoztak a magyar nézők, amennyi idő alatt egyetlen játékos 38.391 alkalommal játszhatta volna ki a Diablo IV-et úgy, hogy a kampány során MINDENT kimaxol.

Legalábbis a HowLongtoBeat szerint 111 óra alatt lehet így a Blizzard játékának végére érni, míg a magyar tartalomgyártókat összesen 4.261.482 órán keresztül nézték a hónapban a SullyGnome összesített adatai alapján, ami nem kevesebb, mint 10,5%-kal volt több, mint az előző 30 napban. De igazából szinte az összes mért kategóriában érezhető a nyári szünet kezdetének hatása, hiszen az átlagos nézőszám is pont ennyivel ugrott meg, ami közel 6000 embert jelent, miközben a streamerek 1850 órával kevesebb élő adást indítottak.

A hónap talán legboldogabb tartalomgyártója a pingvinseregét hatékonyan hadrendbe állító Nessaj alias Fyrexxx lehet, aki irtózatos statisztikai javulást követően szinte minden téren berobbant. Igaz, a pingvinfajták nem kifejezetten kedvelik a meleget, mégis izzottak a rakéták a streamekben, hisz a TheVR után az ő adását nézték a legtöbben egyszerre: a június 14-i F1 23 játékára több mint 3700-an nézték élőben. Sőt, még az átlagos nézőszámban előretört, így a korábbi második helyezett Kókuszcsoportot jellemzően 300 nézővel előzve a második helyen áll.

Sőt, Nessaj büszkélkedhet a legtöbb új követővel a platform magyar részén: 3711 új arc nyomott a követés gombra, ami 70-nel több embert jelent, mint amennyit a második TheVR-nak sikerült bevonzania.

Persze a debreceni srácok valószínűleg nem szomorkodnak emiatt, hisz egyrészt Nessaly jó barát, másrészt pedig még mindig ők a magyar Twitch örökös helytartói. Ez olyannyira nem változott, hogy a csatornájuk statisztikái egészen meredeken emelkedni kezdett: az átlagos nézőszámban 11,5%-kal, a havi megtekintett óraszámban pedig 39,4%-kal értek el jobb eredményt, mint korábban. Ezzel továbbra is ők a Twitch legnézettebb tartalomgyártói, akik egy kivétellel minden kategóriában az első helyen állnak.

Kép: SullyGnome

Ami viszont a legnézettebb csatornákat illeti, végre alaposan átalakult a mezőny. Fent már elspoilereztem, de amúgy sem nagy meglepetés, hogy továbbra is a TheVR az első, a második viszont hatalmas menetelést követően Eazyke lett, aki 395 órányi élő adásnak köszönhetően juthatott 294.000 órányi megtekintésig. A lista utolsó dobogós, harmadik legtöbb óraszámot farmoló streamereként Mirageeputo_ érkezett, aki ugyancsak irdatlan mennyiségben, 271 órára huppant le a kamera, úgy a nézői elébe, amivel még éppen csak beelőzte a kategóriákkal kevesebb adást indított Nessajt.

Másik számomra nagyon érdekes jelenség a KlikkerTV, ami most először jutott ilyen magasságig, pontosabban a Top10-be. Itt általában teljesen random IRL streamek szoktak menni – első megfigyelésemre a semmiről, vagyis van benne ágyban fekvés, Balaton Sound, pesti belvárosi séta, néha talán egy kis játék is. Az valószínűleg sokakat sokáig kikapcsolhat, mert annak ellenére is a 7. legnézettebb csatorna lett, hogy átlagosan „csak” 234-en nézik az adásokat.

Kép: SullyGnome

De láthatólag az összesített óraszám valójában a sokat élőző kisebb/közepes streamereknek kedvez, ellenben az átlagos nézői mérőszámokkal. Ha ugyanis arra szűrünk rá, hogy mely tartalomgyártók mozgatták meg a leginkább az embereket, akkor egy teljesen másik magyar Twitch képe tárul elénk, ahol bár a TheVR továbbra is az első, de a mezőny utánuk már teljesen máshogy néz ki.

Mint mondottam már, Nessaj itt abszolút behúzta a második helyet, míg harmadikként egyáltalán nem meglepő módon a Kókuszcsoport néven futó Jólvanezígy/Fókuszcsoport érkezik. Marcit és Ádámot a SullyGnome szerint jellemzően 1352-en nézték reggelenként, ami azért lehet csalóka, mert a Jólvanezígyet ennél sokkal többen, 1600-1900-an követik élőben. Az alacsonyabb átlagnézőszám a június 22-i, 27. és 28-i kevesebb embert mozgató adások miatt jött ki, így előzhette be őket a közben sokat javító Nessaj.

Igaz, a különösen hiánypótló munkát magukra vállaló srácok így is a 9. legtöbbet nézett csatornával büszkélkedhetnek (fenti képen), méghozzá úgy, hogy körülbelül 39 órát streameltek a hónapban. Ennél csak 934-en indítottak több adást az elmúlt 30 napban, ami szintén csak a formátum sikerességét bizonyítja.

Kép: SullyGnome

Hogy ez a hirtelen jött nyári lendület meddig fog kitartani, azt elég könnyű megmondani: valószínűleg szeptember 1-ig, amikor a diákoknak újra becsengetnek. Hogy akkor mennyivel fog visszaesni a nézettség, azt viszont nehéz megmondani, hiszen mint láthatjuk, még a legnagyobb tartalomgyártók is sok új követővel gazdagodnak, pedig jellemzően nekik a legnehezebb bekerülni a legdinamikusabban fejlődő csatornák listájába, most viszont többel is találkozhatunk.

Ez azt mutatja, hogy egyre több az újabb Twitch tartalomfogyasztó, akik nagy eséllyel a továbbiakban is a streamerekkel maradhatnak. Ebben persze sokat számít az időbeosztás, hiszen nem mindenki tudja szabaddá tenni magát pont akkorra, amikor a kedvence épp élőzik, de meg lehet rá az esély, hogy az iskolából hazaérve mondjuk Nessajt, a TheVR-t vagy valaki mást indítson el.

A reggeli műsorok már más tészta, hiszen azok általában pont akkor kezdődnek (a 8-11-es idősávban), amikor a diákok biztosan nem tudják követni őket, de azok a típusú tartalmak nem is elsősorban nekik készülnek. Ez viszont egy másik fajta problémát vet fel: hogyan lehet bevonzani a platformra azokat az embereket, akik korábban nem ezt a fajta tartalomfogyasztást szokták meg, hanem mondjuk a YouTube-ot?!

Nos, nehezen, de a Jólvanezígy sikere bizonyítja, hogy nem lehetetlen a feladat. Bár az utólag feltöltött vágott anyagok a TheVR esetében is sokkal több emberhez jutnak el – és ez így is marad, viszont jól látszik, hogy lassacskán, de egyre többen szakítanak időt az élő műsorokra is. Talán azért, mert ott sokkal interaktívabban kommunikálhatnak az alkotókkal, illetve sokkal közösségibb az élmény is, hiszen a Twitch-streamek chatjén a nézők egymással is beszélgethetnek, vitázhatnak, anyázhatnak.

Ugyanakkor a FOMO-érzés, azaz a „valamiből kimaradok” érzet (fear of missing out) is sokat besegít, ami ebben az esetben elég valós egy félelem. Szintén jó példa erre a Jólvanezígy: Marci és Ádám reggelente 1 óra 15 percen át, nem ritkán másfél órán keresztül beszélgetnek mindenféle témáról, míg a megvágott adások 40-50 percesek. Vagyis azok, akik élőben követik (vagy előfizetnek), sokkal több tartalmat kapnak az idejükért cserébe.

Szó, mi szó, a nyár eléggé megdobja a Twitch-nézettségeket, ami bár őszre valamelyest elapad, de hosszútávon valószínűleg enyhe növekedést okozhat. Három hónap múlva kiderül.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Tudod-e, mit jelent a Z a Dragon Ball Z-ben? – Nem, nem Zed-et

×