Amennyiben a Microsoftnak sikerül felvásárolnia az Activision Blizzardot, akkor nagy esély van rá, hogy a következő PlayStationre már nem lesz Call of Duty és Diablo.

Ahogyan az Apple vs. Epic Games ádáz harca, úgy az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) Microsoft-Activision Blizzard felvásárlása elleni pereskedése is érdekes és tanulságos betekintést enged a játékipar ritkán látott belső működésébe.

A tengerentúli bíróság azt vizsgálja, hogy a játékipari rekordnak számító gigaüzlet milyen hatással lehet a piacra, a Microsoft, úgy pedig az Xbox milyen és mekkora feltételezett előnyre tehet szert az olyan játékok megszerzésével, mint a Call of Duty, a WarCraft, a StarCraft, az Overwatch, vagy többek között a Candy Crush Saga. Hogy a bírák teljes képet kapjanak, olyan nagyágyúk is megszólaltak, mint az Xbox részleg vezetője, Phil Spencer, vagy mint Sarah Bond és Matt Booty, akik amellett, hogy mesélnek a játékipar működéséről, alaposan rámutatnak a Sony szerintük piac és versenyellenes tevékenységére is.

Phil Spencer például elárulta, hogy csakis azért nincs kifejezetten PS5-re optimalizált Minecraft, mert a Sony a Mohjang felvásárlása után egyszerűen nem adott nekik fejlesztői PlayStationöket, melyek nélkül nem tudják optimalizálni és tesztelni a játékot a konzolra.

Sőt, ha végül az Activision Blizzard felvásárlása valóban megtörténik, akkor a kiadó összes többi játéka is hasonlóképp járhat.

És ezt nem az Xbox vezetői, hanem a Kotaku szerint maga a nagy rivális vezetője, Jim Ryan mondta, aki hangsúlyozta, hogy az üzlet sikeres zárultával a jövőben sem az Activision, úgy pedig a Blizzard sem kap egyetlen PlayStatation dev-kitet sem. Ez pedig egyenesen azt jelentené, hogy nagy eséllyel egyetlen jövőbeli játékuk sem jelenhetne meg PS-re – azaz PS6-ra már lenne Call of Duty, új Overwatch, Diablo, vagy egy esetleges Warcraft és Starcraft folytatás sem.

Mindez azért érdekes, mert korábban pont Ryan mondta, hogy a PlayStation nagy gondban lenne, ha nem jelenne meg rá Call of Duty, ami az időközben kiszivárgott belső levelezései miatt válik még ennél is komikusabbá. A Microsoft felvásárlási szándéka után nem sokkal ugyanis a Sony játékrészlegének elnöke azt találta mondani, hogy tökéletesen tisztában van azzal, hogy a riválisnak valószínűleg nem áll szándékában Xbox-exkluzívvá tenni a Call of Duty-t.

Spencer még egy kicsit megforgatta a kést: szerinte mivel a Microsoft továbbra is ad ki játékokat a PS-re, melyek eladásai és egyéb bevételei után nem kevés pénzt is adóznak a Sony-nak (30%), a vállalat a tőlük beszedett sarcból finanszírozza az időleges exkluzivitásait, melyek miatt Xboxon nem jelenhetnek meg ígéretes külsős alkotások, mint amilyen a Stray, a Final Fantasy XVI, a Bloodborne, vagy mint korábban a Bethesda alatt ténykedő Arkane kritikai sikerjátéka, a Deathloop, amely csak egy évvel a hivatalos megjelenése után mutatkozhatott be Xboxon is.

Emellett arra is fény derült, hogy 2020-ban a Microsoft elsősorban azért vásárolta fel a Bethesdát, mert tudomásukra jutott, hogy a Sony egy valag pénzzel próbálta PS5-exkluzívvá tenni a Starfieldet (is).

Itt pedig fontos kitérni a meghallgatás azon részére is, amikor a tömegek által várt The Elder Scrolls VI-ról kérdezték Spencert. Az Xbox vezető diplomatikusan csak annyit árult el, hogy egyelőre nem tudják, hogy milyen platformokra fog megjelenni a szupervárományos RPG, mivel az előreláthatólag 5 éven belül biztosan nem fog elkészülni. Ugyanakkor a fenti állítások, tények és kiszivárgott beszélgetések alapján szinte borítékolható, hogy a Skyrim utódja PlayStationön – kiváltképp a PS6-on – nem lesz elérhető.

Az Xbox vezetése sok más mellett arra is kitért, hogy a brand létezése óta harmadhegedűs a PlayStation és a Nintendo mögött, melyekre az Activision Blizzard felvásárlása után sem jelent valódi veszélyt. Pláne nem úgy, hogy a kiadó játékait nekik is üzleti érdekük a lehető legtöbb platformon megjelentetni. Erre azonban a Sony ténykedése-ármánykodása miatt egyre kevesebb terük és lehetőségük.

És végül, de közel sem utolsó sorban Sarah Bond az Xbox Game Pass cloud gamig funkciójáról is beszélt egy picit, kiemelve, hogy a játékosok nagy része nem állandó játékra használja a funkciót. Az előfizetők ehelyett jellemzően a letöltések közben indítja el a felhőn keresztül a játékokat, mielőtt natívan folytathatnák azokat, illetve ilyen módon sokan csak kipróbálják a szolgáltatásban elérhető tartalmakat – függetlenül attól, hogy az összes first party fejlesztés azonnal megjelenik abban.

Hogy mindezek alapján miként dönt a bíróság, azt nem tudni, de nyilván a Microsoft mindent is bevet, hogy feléjük billenjen a mérleg nyelve. Ennek nagyon egyszerű oka van: ha a bíróságon most nem nyernek, akkor nagy eséllyel fújhatják az akvizíciót, mivel az FTC augusztus 2-re szeretné halasztani az ügyet. Ez azért problémás, mert az eredetileg kitűzött felvásárlás július 18-án lezárul, ezután pedig az egész folyamatot újra kellene tárgyalni, majd a világ összes szabályozójával ismét le kellene zongorázni az elmúlt egy évet. Köztük a brit hatóságokkal, akik a felhő alapú játékpiacra hivatkozva szintén kigáncsolnák az üzletet.

Források: TechSpot, TechRadar, Kotaku, Windows Central

Ezt is érdemes elolvasnod:

KIDERÜLT: Ekkor jelenhet meg a PS6 és az újabb generációs Xbox

 

×