Az egészen biztos, hogy a Google nem ezzel a változtatással fogja belopni magát a felhasználók szívébe.

Nagyon sokaknak fájni fog a Google legújabb lépése, aminek hatására hamarosan teljesen ellehetetlenülhetnek a Chrome böngészőben futó reklámblokkoló bővítmények – figyelmeztet a veszélyre az Ars Technica és a NordVPN.

A portál szerint a vállalat záros időn belül áttérhet a ManifestV3 elnevezésű bővítményplatformra (API), ami egyben azt is jelenti, hogy a korábban használatos ManifestV2-t fokozatosan ki fogják vezetni. A Google blogbejegyzése alapján ennek kezdetét a Chrome 112-vel 2023 januárjára teszik, azaz ekkortól már nem kapnak támogatást a V2-es bővítmények, júniustól pedig egyáltalán nem fogadják a régi platformot használó programokat, 2024-ben pedig teljes eltávolításra kerülnek.

Ez önmagában még nem befolyásolná a reklámblokkolókat, ám a Manifest V3 a felhasználók biztonságára és az adatvédelemre hivatkozva jelentős mértékben csökkenti a hatékonyságukat.  

A Manifest V3-on a Google már 2018 óta dolgozik serényen, de az átállás majd csak 2024 januárjában lesz teljes. Addig pedig minden szinten próbálnak leszámolni a V2-vel, ami minden egyes chromium-alapú böngészőt érinteni fog – legyen szó akár olyan alternatív programokról, mint a Brave, vagy a Vivaldi.

De hogyan nyírja ki a hirdetésblokkolókat?

A Manifest API-k szabályozzák, hogy a chromium-bővítmények miként léphetnek kapcsolatba a böngészővel, illetve milyen műveleteket végezhetnek, milyen módosításokat végezhetnek a beállításokon, és hol tárolják a kódot és az adatokat. Sok böngészőbővítmény a felhőben lévő kódra támaszkodik; a letöltött bővítmény gyakran csak egy híd a böngésző és a távolról tárolt kód között, amely ténylegesen megváltoztatja a böngésző működését. Ez azt jelenti, hogy nehéz lehet megítélni, hogy egy bővítmény kockázatos-e vagy sem, mivel a bővítményben lévő fontos kód nagy része nem a letölthető fájlokban van tárolva.

A Manifest V3 viszont már megköveteli, hogy a bővítmények tartalmazzák az összes futtatható kódot, így a Google gond nélkül át tudja azokat vizsgálni, hátha valami oda nem illő dolgot tartalmaz. Mindezen túl pedig, ha a bővítmény változtatásokat szeretne eszközölni a böngészőn, ahhoz már a Google engedélyére is szükség lesz, vagyis adott esetben belátásuk szerint bármit blokkolhatnak. Ez azért lesz probléma a hirdetésblokkolóknak, mert a V3 a jelenleg használatos webRequest API-nak nevezett rendszer helyett a saját, az úgynevezett declarativeNetRequest API használatára kötelezné őket.

Míg a korábbi rendszer 300.000 különböző kritérium/szabály alapján tiltotta a reklámokat, addig a V3 csak 30.000 szabályt alkalmaz – átfordítva ezentúl az ad-blocker bővítmények minimum tízszer rosszabbul fognak működni, mint jelenleg.

És szemernyi kétségünk se legyen afelől, hogy a Google ezt tényleg meg fogja lépni, hiszen jelenleg ő a világ egyik legnagyobb reklámfelület értékesítője, aminek a reklámblokkolók kvázi ősellenségei. A Google-nek közvetlen üzleti érdeke fűződik ahhoz, hogy a reklámblokkolók jelentősen több hirdetést engedjenek át a szűrőn, amiért mindent meg is teszek.

Ez pedig azt jelenti, hogy a továbbiakban tulajdonképpen nincs is értelme reklámblokkolót használni, hiszen a Google azt engedélyez és tilt le, amit csak akar. A jelenlegi ad-blockerek tehát 2023 közepéig fognak változatlan formában működni, 2024-ben pedig kénytelenek lesznek vagy átállni az új rendszerre, vagy végleg letehetik a lantot. A továbbiakban a Google-től teljesen független megoldások lehetnek a legjobb opciók, ha a továbbiakban sem szeretné úton-útfélen reklámokba botlani: a VPN-alkalmazások.

Mindeközben a YouTube Premium is megdrágul:

Erre készülj fel: Hamarosan sokkal drágább lesz a YouTube Premium

 

×