Csúnyán kiborult a bili: a Marvel csettintésre felezi a VFX vállalatok bevételeit, stábját és határidejét, miközben fokozza a rájuk nehezedő nyomást!

A mozikasszák után a streaming platformokat is letaroló Marvel vidámnak és csilivilinek mutatja magát, miközben a belét is kitapossa Hollywood összes speciális effektes stúdiójának. A képregényfilm műfajának kisgömböcéről az IGN derítette ki, hogy elég koszos játszmákba kényszeríti a VFX vállalatokat, akik ott tartanak, hogy nem mernek nemet mondani, pedig már alig keresnek valamit az MCU-nak vállalt, irdatlan mennyiségű munkán.

Mint kiderült, a legnagyobb VFX-megrendelőnek számító Marvel Studios minden, csak nem hősies, ha a tartalmak utómunkáiról van szó, ráadásul nem is túl profi – nyilatkozták a nevük elhallgatását kérő szakemberek.

Utolsó pillanatban készülnek el a filmek

Előfordult, hogy a bemutató előtt alig egy hónappal dobták vissza a mozit azzal, hogy az utolsó harmadának effektusait egy az egyben újra el kell készíteni. Volt olyan film is, ami csak a premier napjának reggelén készült el, de nem a digitális hatásokon dolgozó csapat, hanem a Marvel sorozatos szőrözései miatt.

„Őszintén szólva tele a hócipőm azzal, hogy Marvel show-kon dolgozzak! Valószínűleg nekik van a legrosszabb gyártási procedúrájuk és VFX-menedzsmentjük a szakmában”

– írta a Redditen egy szerencsétlen flótás, akinek a cége több MCU-s mozit és tévés produkciót is elvállalt. Persze elvileg arra a megkeresésre mondanak igent, amire akarnak, de érdekes módon nincs túl sok választásuk: a Marvel nagyra nőtt univerzuma olyan mennyiségű munkát ad, hogy abból több okból sem szabad kimaradni. Az egyik a folyamatos foglalkoztatás – mert a stúdió és a munkaerő fenntartása akkor is pénzbe kerül, ha éppen nincs munka, míg a másik az MCU nimbusza, ami elég hozzá, hogy a stúdiók egymáson taposva versengjenek a megbízásokért, ami persze azt eredményezi, hogy folyton egymás alá ígérnek.

Forrás: Marvel

A rossz feltételek ellenére sorban állnak a melóért

Egy VFX-es vállalat bennfentese elárulta: akkor is elvállalják az MCU-s munkákat, ha tudják, hogy heti 80-90 órát fognak rajta dolgozni, és néhány jelentetet SZÓ SZERINT 140-nél több változatban kell elkészíteni, mire a fejesek rábólintanak. Mindezt elég rosszul fizetik:

amíg a Disney, vagy a Warner ugyanúgy megcsinálja a maga alkudozását, a legrosszabb munkadíjat a Marvel kínálja,

vagy éppen megköveteli azt, hogy egy-egy feladaton (legyen az például Mordály szélben lengedező bundája) tíz ember helyett csak kettő dolgozzon – és ezt ugyanúgy teljesíteni kell, ugyanarra a határidőre, mintha ötszörös létszámmal dolgoznának rajta.

Forrás: Science World

Gyakorlatilag zsarolják a szakmát

A munkájukat feleslegesnek érző, vagy éppen túlhajszolt VFX-esek gyakran válnak pályaelhagyóvá, ami nem meglepő, ha az egyik legfőbb megrendelő a Marvel. Ahogy azt fentebb írtuk: senki sem mer nemet mondani nekik, mert a visszautasítás hosszú időre feketelistára küldheti a magáért csak kiállni akaró VFX-céget, és a pozíció hosszas Canossa-járás után szerezhető vissza.

„A stúdiók képtelenek megzabolázni őket. Rengeteg más cég van, aki szívesen elvállalja a feladatot, hogy aztán ők is kínlódjanak, ők is legalább annyi, ha nem több órát dolgozzanak ezekkel. Láttam olyan stúdiókat, melyek teljesen összeroppantak, miközben nekik dolgoztak”

– árulta el az IGN-nek az egyik hollywood-i szakember.

Nincs kiút a mókuskerékből

Ha a Marvel továbbra is úgy viselkedik, mint egy nagyra nőtt tröszt, akkor az élet rémálom maradhat a VFX-es szakiknak (kivéve persze, ha a Marvel nélkül is meg tudnak élni), hiszen az MCU folyamatosan duzzad:

amíg a 2008-2015 közötti első-második fázis tartalmai összesen 27 órát tettek ki, addig a tavaly indult negyedik fázis már most 50 órányi kontentnél tart!

Naná, mert a 2021-22-ben megjelent HÉT mozifilm mellett már nem 2-3 tévésorozat futott (mint a COVID előtti években), hanem mindjárt 9, plusz készül két különkiadás is, a Werewolf by Night és a Galaxis őrzői – Holiday Special.

Forrás: FandomWire

A helyzet jövőre se lesz kellemesebb, mert bár egyelőre csak a Loki és a What If…? második évadja kapott zöld utat, nem kizárt, hogy több másikat is folytatnak, miközben olyan újdonságok jönnek melléjük 2023-24-ben, mint a Secret Invasion, az Echo, az Ironheart, az Agatha: Coven of Chaos és a Daredevil: Born Again.

Azok a VFX-esek, akik az MCU tévés idővonala láttán még nem vágták fel az ereiket, a mozik miatt fogják:

az 5-6. fázisra eddig KILENC film van bejelentve!

Jövőre jön A Hangya és a Darázs: Kvantumánia, A galaxis őrzői 3., a Marvelek és a Penge, míg 2024-25-ben lesz két új Bosszúállók (The Kang Dynasty, Secret Wars) és egy új Amerika kapitány mozi (New World Order), amivel párhuzamosan ismét megkísérlik felfingani a Fantasztikus négyest és bevezetnek Deadpool mellé még egy antihőst, Thunderbolts személyében.

Rájuk férne egy seggberúgás

Az első alkalom, amikor már a nézőknek is kilógott a lóláb – bár inkább ránk zuhant az egész ménes, a She-Hulk előzetese volt. A kisvideó gyenge effektjeit elég hamar szájukra vették a rajongók (amúgy joggal), de a hozzáértők számára ez nem a VFX-es szakik felkészületlenségét jelezte, hanem azt, hogy egy végletekig túlhajszolt – és minden bizonnyal csonka – csapat dolgozott rajta.

 

Mivel a folyamatos CGI-használatot igénylő főhős a Marvel túlzott elvárásai és minimumra szorított VFX-költségvetése miatt minden, csak nem látványos, elkezdhetnénk bízni abban, hogy a reggelire is kaviárt szopogató producerek rájönnek: ez így nem mehet tovább.

De nem vagyunk ennyire naivak és szerintünk a VFX-es szakemberek sem.

Nem lennénk meglepve, ha a tényfeltáró riport után elindulna egy a 2007-2008-as forgatókönyvíró sztrájkhoz hasonló mozgalom. Ehhez persze érdekképviselet is kellene, hiszen a magasabb tiszteletdíjat kiverekedő tiltakozást nem egyénileg háborgó szerzők vitték sikerre, hanem a keményen tárgyaló Amerikai Írók Céhe, és bár csak néhány hónapig tartott, még évek múlva is éreztette a hatását.

Forrás: CNET

Napjaink látványfilmjei és az ugyanazt a VFX-es színvonalat immár kötelezően hozó sorozatai legalább akkora bajban lennének speciális effektusok, mint jól megírt szkriptek nélkül. Képzeljük csak el, hogy Thanos és a Bosszúállók nem nagy csatában döntik el ki az erősebb, hanem mondjuk kockapókerben, mert azt kevesebb digitális effekttel is meg lehet csinálni! Ilyesmit legfeljebb a soron következő Deadpool végén lehetne elsütni. Egyszer. De ennyi.

Még jó, hogy a kedvenc játékainkból nem a Marvel forgat sorozatot:

A legvártabb adaptációk – Négy király játék, amiből filmsorozat lesz

 

×