Ezt dörgöld anyád orra alá: okosabb leszel, ha játszol!
Bebizonyították, hogy a videojátékok nem csak az olvasási készséget fejlesztik, hanem az intelligenciát is! Nézzük ki az a császár, aki ezt kikutatta neked!
Bebizonyították, hogy a videojátékok nem csak az olvasási készséget fejlesztik, hanem az intelligenciát is! Nézzük ki az a császár, aki ezt kikutatta neked!
Bebizonyították, hogy a videojátékok nem csak az olvasási készséget fejlesztik, hanem az intelligenciát is! Nézzük ki az a császár, aki ezt kikutatta neked!
Mostantól senki sem szólhat be, hogy kattanj le a kedvenc gameidről, mondván: „károsak”, ugyanis minden jel szerint
ennek éppen az ellenkezője igaz!
Mondjuk ha szülő vagy, nincsenek jó híreink, mert mostantól azzal az érvvel, hogy butítanak, hiába tiltod a videojátékokat. Mielőtt diadalittas ábrázattal ennek ellenére is cserélnéd otthon a WiFi-jelszót, olvasd el az alábbiakat!
A videojátékok intelligencia-fejlesztő hatásáról nem a szomszédban élő kocka hamisított tanulmányt, hanem Európa egyik legrangosabb orvosi egyetemén, a Karolinska Intézetben írták meg. A svéd tudósok amerikai gyerekek kognitív készségeit vizsgálták és a hosszas megfigyelésekből azt szűrték le, hogy jobban fejlődött az intelligenciája azoknak a fiataloknak, akik átlagon felüli időt töltöttek videojátékozással, mint azoknak, akiket az arany középúton tartottak a szüleik.
Nos, e fronton sem fogunk feldobni, ha szülő vagy: bár a filmezés és a tiktokozás mérhetetlenül idegesítő lehet, teljesen ártalmatlannak bizonyultak a gyerekek értelmi képességeit illetően, IGAZ, pozitív hatást sem váltottak ki – ellentétben a videojátékokkal. A Science Daily-n elemzett, korunkban nagyon is hiánypótló tanulmányhoz több mint 9.000 oktatásban résztvevő amerikai gyereket vizsgáltak, két éven át. Azzal kezdték, hogy
9-10 éves korukban elvégeztek rajtuk egy sor pszichológiai tesztet,
az általános kognitív képességeik (vagyis lényegében az intelligencia) felmérésére. Őket és a szüleiket is alaposan kifaggatták arról, hogy mennyi időt töltenek tévézéssel, vagy videók nézegetésével, illetve videojátékokkal és közösségi médiával.
Az eredeti mintából 5.000 fiút és lányt választottak ki utánkövetésre – rajtuk két évvel később újra végrehajtották a pszichológiai teszteket, hogy összevessék miképpen változtak a dolgok az eltelt időben.
Előljáróban fontos leszögezni: a záró felmérések és az első vizsgálatok összevetésekor nem csak a nyers adatokat vették figyelembe, hanem azokat a genetikai tényezőket is, amelyek hatással lehetnek az intelligencia fejlődésére – például a szülők iskolázottsága és anyagi helyzete révén.
Kiderült, hogy a 9-12 éves gyerekek átlagosan napi 2,5 órát tévéznek, fél órát töltenek közösségi médiafelületeken és egy órát videojátékokkal. A kulcskérdés az utóbbi időtartam volt: mindenki izgatottan várta, hogy papírforma szerint a gamerebb fiatalok majd biztosan butábbak lesznek a többieknél. Nem is csalódhattak volna nagyobbat!
A stockholm-i tudósok mérései alapján
2,5 ponttal magasabb intelligenciahányadossal rendelkeztek azok a gyerekek, akik az átlagosnál több órát töltenek videojátékozással!
Torkel Klingberg, a Karolinska Intézet Idegtudományi Tanszékének kognitív idegtudományokkal foglalkozó professzora azért óvatosságra intett az eredmények kapcsán. Mint mondta, az IQ-szint tényleg mérhetően magasabb a sokat játszó kamaszok körében, de ettől még a gamek negatív hatást gyakorolhatnak a fizikai aktivitásra, az alvásra, vagy éppen az iskolai teljesítményre, hiszen ezeket a szempontokat ebben a kutatásban nem vizsgálták.
A tanulmány célja lecsupaszítva annyi, hogy egyszer és mindenkorra kiderüljön: önmagában a képernyőidő butítja, vagy sem a gyerekeket. Az eredmény pedig magáért beszél: a kognitív képességeket nem hogy rombolták a videójátékok, JAVÍTOTTÁK is, míg
a tévé és a közösségi média kapcsán nem mutatható ki sem pozitív, sem negatív hatás.
A professzor hozzátette: a végkövetkeztetés tudományos szempontból nem túl meglepő, hiszen a videojátékok kapcsán például korábbi hasonló vizsgálatok eredményét erősíti meg. Ilyen például az a megállapítás is, hogy az intelligencia nem egy konstans, adott dolog, hanem igenis hatással vannak rá az életkörülmények, illetve az otthoni hatások.
Nem csak az intelligenciát vizsgálták, hanem azt is, hogy az olvasási és írási készségek hogyan változnak egy specifikus műfaj, az akciójátékok hatására. Ezt a kutatást már Svájcban, a Genfi Egyetemen végezték, a laikusok számára szintén meglepő eredménnyel. A tudósok azt találták, hogy a fiatalok olvasási készsége mérhetően és TARTÓSAN javult, csupán 12 óra videojátékozás után!
„Az olvasás számos olyan alapvető mechanizmust igényel, amire nem feltétlenül gondolnánk; tudjuk például hogyan mozgassuk a szemünket az oldalon, vagy hogyan használjuk a munkamemóriánkat a szavak összekapcsolására egy koherens mondatban”
– magyarázta a kutatásban résztvevő Daphné Bavelier pszichológiaprofesszor.
Ezeket a megállapításokat szem előtt tartva terveztek egy videojátékot, ami ötvözi az akció- és minijátékokat azzal a céllal, hogy megmozgassa a különböző végrehajtó funkciókat így a munkamemóriát, a gátlásokat és a kognitív rugalmasságot, hiszen ezek mind kellenek az olvasáshoz.
„A játék univerzuma egy alternatív világ, amiben a gyerekeknek Rakujával, egy repülő lénnyel kell különböző küldetéseket végrehajtaniuk, hogy bolygókat mentsenek meg és tovább léphessenek a játékban”
– mutatott rá Angela Pasqualotto, a tanulmány fő szerzője. Hozzátette: a játék persze erőszakmentes, de nem tét nélküli: Rakuját meteorzáporban kellett navigálni, vagy egyenesen megcélozni és lelőni vele a lángoló köveket, hogy a hatásuk gyengüljön. A game persze jutalmaz is a jó teljesítményért: a továbbhaladással hasznos erőforrásokat lehet gyűjteni – ahhoz hasonló módon, mint a piacon lévő akciójátékokban.
A kutatást 150 olasz általános iskolás körében végezték el. A 8-12 éves alanyokat két csoportra osztották: az egyik a tudósok által fejlesztett videojátékkal, míg a másik a Scratch nevű olvasási készségfejlesztővel játszott. Ez utóbbit kifejezetten arra használják az oktatásban, hogy a kicsiknek megtanítsák a betűk hanggá dekódolását.
A megfigyelés hat héten át tartott úgy, hogy a csoportok az iskolában heti két-két órát töltöttek el a nekik kiadott játékkal, majd a gyerekeket rögtön ezután, illetve 6-12-18 hónappal később olvasási teszteknek vetették alá. Alig hittek a szemüknek, amikor meglátták az eredményeket.
A Rakujával játszó gyerekek
olvasási sebessége és pontossága HÉTSZER akkora mértékben javult,
mint azoké, akik a Scratch-csel bíbelődtek, holott a videojátékhoz még olvasási alapismeretek sem kellettek!
Idegesít a semmittevő gyerek? Itt van 13 király oktatójáték a nyárra!