A részleges önvezető funkciókkal összefüggésbe hozható balesetek nagy része elkerülhető lett volna, ahogyan valószínűleg a mostani tragédia is.

Súlyos, halálos kimenetelű baleset történt a hétvégén az amerikai Utah állambeli Draperben, amikor egy Tesla belecsapódott egy előtte közlekedő motorosba.

A hatóságok és a Tesla sofőrje szerint a jármű az Autopilot módban közlekedett, amikor az nagyobb sebességgel konkrétan maga alá gyűrte az előtte haladó motorost. A Tesla tulajdonosa saját elmondása szerint nem vette észre a motorost, így nem tudta megakadályozni a balesetet.

A motoros a helyszínen szörnyethalt. 

A horrorbaleset azonban több súlyos problémára is rámutat. A tragédia ugyanis könnyen elkerülhető lett volna, ha a Tesla sofőrje a vállalat figyelmeztetései és hivatalos útmutatója szerint használja a részleges önvezetésre képes Autopilot funkciót. Részleteket a tragédiáról nem tudunk, azt azonban igen, hogy a Tesla világosan kiköti a funkció használatának módját, azaz a sofőr aktív jelenlétével és figyelmével, kormányra tett kézzel, beavatkozásra készen lehet Autopilottal utazni.

Ugyanakkor az Autopilot rendszere is hibádzik, hiszen ettől függetlenül is észlelnie kellett volna az autó előtt közlekedő motorost – kivéve ha az hirtelen vágott be elé (ezért a sofőr), de tekintve, hogy a Tesla haladt gyorsabban, ez aligha valószínű. Az Autopilot hibái pedig azért problémásak, mert Elon Musk rendre eltúlozza a képességeit, így többen elbízzák magukat a használatakor, ami efféle tragédiákba torkollhat.

Az eset pedig egyáltalán nem egyedi.

Július 26-án 48 baleset szerepelt az ügynökség különleges baleseteket összesítő heti listáján, melyek közül 39-ben Tesla járművek érintettek. Ezekben a Tesla-balesetekben 19 ember – köztük sofőrök, utasok, gyalogosok, más járművezetők és motorkerékpárosok haltak meg. Június elején például Las Vegas környékén ütközött egy Tesla és egy motoros, ami ugyancsak halállal végződött (a borítóképen).

Az incidensek többsége sötétedés után történt, a szoftver pedig minden esetben figyelmen kívül hagyta a helyszíni ellenőrző intézkedéseket, beleértve a figyelmeztető fényeket, jelzőfényeket, kúpokat és a kivilágított nyilas táblát.

Sőt, a szabályozó szerint csak az Egyesült Államokban 2021 júliusa és 2022 májusa között 273 olyan balesetről van tudomása, amelyeket Autopilotban közlekedő Teslák követtek el. Ebben az időszakban összesen 392 balesetet jegyeztek.

Ezek nagy része valószínűleg elkerülhető lett volna, ha a sofőrök betartják a hivatalos utasításokat, a gond csak az, hogy Musk nem azokat közvetíti a Teslások felé. És mint említettem, sokan emiatt túlbecsülik az Autopilot képességeit, amiből már nagyon könnyen megvan a baj. Ugyanakkor az is igaz, hogy azért a Teslák követik el a legtöbb balesetet, mert jelenleg több 2-es szintű rendszerrel felszerelt járművet ad el, mint riválisai.

via – The Verge, Futurism

Ezek fényében viszont nem olyan biztos, hogy pont erre lenne szükségünk:

Elon Musk szerint hamarosan a Steam is fut majd a Teslában

 

https://leet.hu/jbl-bt/

×