Leet Shop

Tovább a shopba

EVGA GeForce GTX 1660 SC Ultra Gaming 6GB GDDR5 (06G-P4-1067-KR)219990Kosárba

AOPEN 23,8" 24MV1YPbmiipx FreeSync VA LED Gamer Monitor (UM.QM1EE.P01)133440Kosárba

Lian Li Strimer Plus 8-Pin RGB VGA Tápkábel 30cm D-RGB (Strimer plus 8 pins)15990Kosárba

ZOTAC GeForce GTX 1650 OC GDDR6 Videókártya147990Kosárba

79 990 Ft 69 990 Ft -13%

Xiaomi Mi Desktop 27 (BHR4975EU) Monitor

Xiaomi Mi Desktop 27 (BHR4975EU) Monitor69990Kosárba

169 990 Ft 133 440 Ft -22%

BenQ ZOWIE XL2540K (9H.LJMLB.QBE)

BenQ ZOWIE XL2540K (9H.LJMLB.QBE)133440Kosárba

EVGA GeForce RTX 3070 8GB GDDR6 256bit LHR (08G-P5-3755-KL) XC3 Ultra Gaming479990Kosárba

EVGA GeForce GTX 1660 SUPER SC ULTRA GAMING 6GB GDDR6 192bit (06G-P4-1068-KR)219990Kosárba

EVGA Nvidia GeForce RTX 3080 10GB XC3 Ultra Gaming Low hashrate (10G-P5-3885-KL)649000Kosárba

EVGA NVIDIA RTX 3070 Ti 8GB - GeForce RTX 3070 Ti XC3 GAMING (08G-P5-3783-KL)529990Kosárba

Samsung C49RG90SSR Ívelt QLED monitor, 49", VA, Dual QHD (LC49RG90SSRXEN) + Ajándék Gamer Vitamin444990Kosárba

Samsung Odyssey G5 S27AG500NU 28" Ívelt WQHD 165 Hz G-Sync Gamer Monitor (LS27AG500NUXEN) + Ajándék Gamer Vitamin146990Kosárba

Samsung Odyssey G3 S24AG300NU 24" HDMI Display port 144 Hz Monitor (LS24AG300NUXEN) + Ajándék Gamer Vitamin71000Kosárba

Samsung Odyssey G5 C32G55TQWR 32" Ívelt WQHD 144Hz FreeSync Gamer Monitor (LC32G55TQWRXEN) + Ajándék Vitamin122990Kosárba

BenQ ZOWIE XL2411K 24" 144 Hz Gaming Monitor (9H.LJPLB.QBE)84990Kosárba

EVGA 08G-P5-3663-KL GeForce RTX 3060 Ti 8GB GDDR6 XC GAMING (LHR)327990Kosárba

PHILIPS 243V7QSB/00 23.8" LED MONITOR48690Kosárba

AOC AG251FZ2E Monitor111990Kosárba

AOC 23,6" C24G2AE/BK Ívelt Kijelzős LED Monitor68490Kosárba

Samsung C24RG50FQR 144 Hz Gamer Monitor (LC24RG50FQRXEN) + Ajándék Gamer Vitamin59990Kosárba

A körülmények nagyban meghatározzák a kérdésre adott választ.

A különböző közösségi oldalakon és fórumokon visszatérő téma, hogy a 60 hertzes monitorokon van-e értelme 60 FPS-nél nagyobb értékeket engedni a játékoknál. Rengeteg felhasználó kapásból egy hatalmas nemmel válaszol ezekre a kérdésekre, pedig egyáltalán nem ennyire egyértelmű a dolog. Az alábbi bejegyzésben kiderül, hogy mely esetekben jöhet jól az a plusz kis FPS.

Érdemes elkülönítenünk három fő kategóriára a lehetőségeinket 60 hertzes monitor esetén:

  • 60 FPS-re korlátozzuk a játékot V-sync használatával
  • 60 FPS-re korlátozzuk a játékot, de V-sync nélkül
  • Elengedjük az FPS értéket, amennyire csak lehet

A legnagyobb különbség az első és harmadik kategória között lesz majd értelemszerűen, de a második és harmadik között is mérhető változásokat tapasztalhat a játékos.

1. Amikor V-Sync segítségével korlátozzuk le az FPS értéket

Vizuális szempontból ez lehet a legjobb választás, hiszen a V-Sync segítségével megszűnnek a képtörések és a GPU sem dolgozik többet a kelleténél. Lassabb AAA játékoknál maradhatunk ennél a választásnál, de gyors játékoknál súlyos árat fizetünk ezért.

Kellemetlen input delay

Kellemetlen Input (bevitel – egérrel, billentyűvel vagy kontrollerrel) csúszással kell számolnunk, ha ezt az opciót választjuk. Hiszen ahogy a fenti képen is láthatjuk, a bekapcsolt V-Sync miatt hiába rendereli ki kártyánk gyorsan a képkockát (FRAME), várnia kell (HOLD időszak) értékes ezredmásodperceket a megjelenítésével, hiszen 60 hertzes esetén (1000/60 = 16.7) ekkora időközönként tud frissülni csak a monitorunk.

Így már érthető miért lesz akkora a csúszás, hiszen a V-Sync funkciónak “köszönhetően” a korábbi bevitelünkhöz (egérrántás, gomb lenyomás) tartozó képkockák mindig szépen kivárják a sorukat. FPS játékoknál nagyon érezhető jelenség, ám ahogy fentebb említettük vannak olyan játékok, ahol nem sok vizet zavarnak.

2. FPS korlátozás, de nem V-Sync segítségével

Az arany középút lehet az input delayre kevésbé érzékeny játékosok számára, de ez sem a legjobb megoldás. Itt a monitorunk és a videókártyánk gyakorlatilag “ahogy esik, úgy puffan” elv alapján szórják ki magukból a képkockákat.

blank

Változó Frame Latency

Emiatt a generált kép és annak megjelenítése közötti idő (ez a Frame Latency) gyakorlatilag folyamatosan változik. Így az input delay is másodpercről másodpercre más lesz, nem tudunk egy konzisztens értékkel számolni. Az biztos, hogy átlagban kevesebb lesz, mint V-Sync esetén, de még mindig nem a legjobb opció, ha ki akarjuk magunkból hozni a maximumot.

3. Miért jó a sok FPS?

Mi történik ha szabadjára engedjük a játék képkockáinak számát? Természetesen jobban igénybe veszi majd a videókártyánkat és processzorunkat, de némi előnnyel is kecsegtet. A második esetnél látott képet kiegészítve hamar meg is látjuk, hogy miért.

blank

Több képkocka, több lehetőség

blank

Több képkocka, több lehetőség

Mindkét képen láthatjuk, hogy miért is lesz nekünk ez jó. Sok generált képkocka esetén gyakorlatilag monitorunk a bőség zavarával fog szembesülni, hiszen bármikor is jelenítené meg a következő képkockát a legfrissebbek közül tud majd választani, nem csak egy árva darabból. Így az első lehetőségnél mért, legalább 16.7 ms értékű késés (Bevitel -> Monitor által megjelenített képkocka) akár 5 ms értékre is csökkenhet (200 képkockával kalkulálva) a harmadik felállásban, persze beáldozva némi képtörést a siker érdekében.

Ez bizony már erőteljesen megérezhető szint a legtöbb játékos számára, sokan még a 100 FPS -> 200 FPS ugrást is megérzik, akár 60Hz monitor esetén is.

Verdikt

A fenti három példán végigszaladva tökéletes látszódik, hogy a 60 hertzes monitorunk valóban soha nem fog 60 FPS-nél többet megjeleníteni. Az azonban nagyon nem mindegy, hogy a bevitelünkhöz képest milyen ritmusban és mekkora csúszással teszi ezt. FPS/TPS lövöldözős vagy egyéb gyors reagálást igénylő és mozgással operáló játékokban nyugodt szívvel engedjük el az FPS értéket, érezhető lesz a különbség. Lassabb AAA címeknél meg úgysem számít az input delay annyira, így a bekapcsolt V-Sync sem lesz ördögtől való, a legjobb vizuális élmény érdekében.

A bejegyzésben felhasznált képek az alábbi két videóból származnak, ha kicsit is értesz angolul és érdekel a téma, akkor mindenképp ajánlott megnézni őket:

 

https://leet.hu/xmas/

Kiemelt ajánlatok

Tovább a shopba

White Shark Red Devil Gamer Szék (W028315)

134 990 Ft 73 790 Ft -45%

Kosárba

134 990 Ft 73 790 Ft -45%
blank

RED DEVIL

   

2D karfák

Puha párnázott fejtámla a kényelem és a támogatás érdekében.

tovább »

134 990 Ft 73 790 Ft -45%

Kosárba

- 2D karfák - Puha párnázott fejtámla a kényelem és a támasztás érdekében. - Pneumatikus ülésmagasság állítás

- Kialakítás

Karfa: 2db 2D karfa Döntés fixálható: Igen Döntés mértéke: 180° Fej- és hátpárna: Igen Székhuzat anyaga: PVC + textil Összeszerelés szükséges: IGEN Alap anyaga: Fém Szög beállítható: IGEN Döntés zárható: IGEN A görgő anyaga: PU Keret anyaga: Fém Szín: Fekete / Piros

Glorious PC Gaming Race Model O- Matt

24 530 Ft 17 990 Ft -27%

Részletek

24 530 Ft 17 990 Ft -27%
blank

Glorious Model O-

tovább »

24 530 Ft 17 990 Ft -27%

Részletek

Csatlakozó: USB Gombok száma: 6 Kialakítás: Kétkezes Kábelhossz: 200 cm Súlyozható: Nem Érzékelő típusa: Optikai Érzékelő felbontás: 12000 dpi Világítás: RGB Súly: 58 gramm

×
blank