Nincs egyértelmű válasz itt sem.

Az elmúlt időszakban több, a videóbeállításokkal kapcsolatos bejegyzésünkkel is találkozhattatok. Természetesen az elsőben az alapbeállításokon és azok jelentésein szaladtunk végig. A különféle „Sync” beállításoknak külön bejegyzést szenteltünk, illetve azt is elmagyaráztuk miért nem szabad néha korlátozni a játékokban az FPS értékeket, hiába nem bír kitolni annyit a monitorunk.

Ebben a bejegyzésben szintén egy egyre gyakoribb beállítási lehetőséget bontunk szét. Több játék is lehetőséget ad arra, hogy válasszunk mely API-val szeretnénk játszani. Általában a DirectX 11/12 és a Vulkan között választhatunk. Jogosan merül fel a kérdés:

mi is ez a kettő egyáltalán?

Mi az az API?

Ezt a kérdést érdemes legelőször megválaszolnunk. Az alkalmazásprogramozási felület vagy alkalmazásprogramozási interfész (angolul application programming interface, röviden API) egy program vagy rendszerprogram azon eljárásainak (szolgáltatásainak) és azok használatának dokumentációja, amelyet más programok felhasználhatnak.

Nagyon leegyszerűsítve, ha a programozó választ egy utasítást/feladatot (például: rajzold ki ezt a falat, jelenítsd meg ezt a textúrát stb.) akkor nem kell tudnia mi is történik pontosan a színfalak mögött, neki a végeredmény lesz a lényeg. A többit pedig elvégzik a fent említett DirectX és Vulkan API-k. Így jelentős időt és erőforrást spórolhatnak meg a fejlesztők.

Vulkan API

Az AMD nem túl sikeres Mantle nevű API-jára épül, melyet a Khronos Grouppal együtt alkottak meg. A mai követelményeknek megfelelően teljes mértékben multiplatform. A Microsoft Windows operációs rendszertől kezdve egészen az iOS-ig megtaláljuk.

OpenGL vs. Vulkan

A DirectX 11, OpenGL-hez képest magasabb teljesítményt ígértek a fejlesztők, mindezt kiegyensúlyozottabb CPU/GPU kihasználtsággal. Ezen kívül a párhuzamos feladatok megoldásában is jobban csillog a korábbi társaihoz képest, így többmagos rendszereken is meglehetősen otthonosan érzi magát. Ennek megfelelően adott hardveren több FPS-t érhetünk el használatával például egy OpenGL-hez viszonyítva, miközben az erőforrásokkal is barátságosan bánik. A fenti képen is tökéletes leolvasható ez, egyértelműen jobban kezeli a több szálat az OpenGL-hez képest, legyen szó 4 vagy 12 szálról.

DirectX 11/12

A DirectX a redmondi óriáscég, a Microsoft egyik csomagja Windows operációs rendszerekhez. Már a Windows 95-től a rendszer szerves része, így borítékolható volt a sikere, hiszen a legtöbb gamer számítógép a mai napig Windows-t használ. A tizenkettes verzió a Windows 10-zel érkezett, de a játékfejlesztők lehetőséget kaptak arra is, hogy Windows 7 alatt is használhassák.

DX 11 vs. DX 12

Ez az API komplexebb a Vulkanhoz képest, hiszen igazából egy API csomagról beszélhetünk. A részei például az a Direct3D, DirectDraw, DirectMusic, DirectPlay, DirectSound stb. A neve is innen eredeztethető természetesen. Nem meglepő módon csak a Microsoft platformjain érhető el. A Windows operációs rendszer mellett az Xbox konzolokon is használhatják a fejlesztők.

Megfelelő hardveren itt is jelentős előrelépéseket tapasztalhattunk a korábbi, 11-es verzióhoz képest, miközben az erőforrásokat szintén jobban igyekezik beosztani az újabb verzió.

Melyiket válasszuk?

Erre talán nincs is tökéletes válasz. Természetesen mindkettő API elérhető az újabb Nvidia és AMD videókártyákhoz is, így szabadon próbálgathatjuk melyiken fut jobban a játék. Sajnos az adott játék motorja is beleszólhat a dologba, könnyen lehet, hogy a fejlesztők valamelyik API implementálásánál hibát vétettek.

Vulkan vs. DX 12

Ahogy a fenti képen is látható Red Dead Redemption 2 esetén egyértelműen a DX 12 kerül ki győztesen (legalábbis papíron), még AMD videókártya használatával is. A tesztelők kevesebb apró laggal találkoztak a Microsoft API-ját használva és a minimum FPS is jóval magasabb volt.

Ám több felhasználó éppen ellenkezőjéről számolt be, így nem biztos, hogy érdemes egyértelmű döntést hirdetni. Van, hogy egy-egy játékfrissítés után az erőviszonyok nemes egyszerűséggel megfordulnak. A legbiztosabb az lehet, ha a saját gépünkön mi magunk próbáljuk ki, hogy a DX 11, 12 vagy Vulkan hármasából melyik fekszik jobban a hardvereinknek. Ne féljünk átállítani a kapcsolót, hiszen végzetes hibát úgysem tudunk ezzel okozni sem a gépünknek, sem a játéknak. 

https://leet.hu/?s=%22Xiaomi%22+%22Redmi%22+%221More%22+%22YEELIGHT%22&post_type=product

×