A Sony eredetileg kijelentette, hogy nem is akarnak Refundról hallani. Végül jött a hivatalos poszt, mégis lehet visszatérítést kérni. Leteszteltük.

A Cyberpunk 2077 volt a tavalyi év egyik leginkább várt videojátéka. A CD Projekt Red a legnagyobbak között van nyilvántartva a Witcher trilógia óta, így a lengyelek vállán az évek során egyre csak nőtt a nyomás. Pláne az után, hogy a Netflix elkészítette a Witcher (Vaják) élőszereplős adaptációját, aminek hatására a játékokat is többen kezdték játszani, mint korábban valaha. Olyan emberek is megismerték a lengyel kiadó-és fejlesztőcsapat nevét, akiknek korábban teljesen elkerülte a fülüket a cég. A Witcher játékok pedig különösképpen jól sikerültek – pláne a harmadik rész -, így adta magát, hogy ezt a minőséget fogja keresni a rajongótábor.

 

Mindez véleményem szerint nem kellett volna, hogy ördögtől való legyen, elvégre a Cyberpunk 2077-et a Witcher 3 megjelenése előtt 3 évvel már bejelentették. A hivatalos premiert 2020. tavaszára, egészen pontosan április 12-re tervezték. Vagyis bőven volt idő elkészíteni a játékot, pláne úgy, hogy nehéz elképzelni azt, hogy a cím és annak dizájnja már az előtt elkészül és bejelentik, hogy a játékmenetről még csak tervek sincsenek.

A koronavírus miatt is furcsának ítélhető 2020. már tavasszal megvillantotta méregfogát a gamer világban. A CD Projekt Red bejelentette, hogy pár hónap haladékra lesz szükségük, hogy a játék a lehető legjobb minőségben kerülhessen ki a boltok polcaira. Kaptunk egy új, szeptemberi megjelenést, aztán imádkozhattunk. Amikor már az a dátum sem volt megfelelő a fejlesztőknek – és aztán az azt követő sem – lehetett sejteni, hogy valami nincs rendjén. December 10-én végül megérkezett és végül hagyott némi kivetnivalót maga után.

Káosz a premier után

Mint kiderült, a játék ugyan szép, a világ pedig tényleg annyira lebilincselő, mint amilyennek ígérték, ám ezek mellett telis tele volt bugokkal és egyéb kellemetlen játékhibával. A konzolos portokról pedig ne is beszéljünk. (Igazából fogunk, elvégre erről szól a cikk, de majd csak kicsit később.)

A lengyeleknek már az első nap egy igencsak masszív frissítéssel kellett útnak ereszteniük a játékot, s még így sem lett sokkal jobb a helyzet. A játékosok hamar két táborra szakadtak. Voltak, akik a hibák ellenére is el tudtak merülni a játékban és beleszerettek a Cyberpunkba és voltak azok, akik keresztes hadjáratot indítottak a CD Projekt Red ellen.

Onnan lehetett tudni, hogy bizony nem csak egy felfújt lufiról van szó, amikor a kiadó hivatalos közleményben értesítette a játékos közösséget, hogy szabadon visszaválthatók a megvásárolt Cyberpunk kiadások és sajnálják, hogy nem tudták azt a minőséget hozni, amit elvártak volna tőlük. (Holott egy kisebb kutakodás után mindenki rájöhetett volna, hogy erről igazán híres a lengyel társaság. A Witcher 3 megjelenése is hasonlóan tragikus volt anno.) Még a fizikális kiadásokat is visszavette a CD Projekt, ha a viszonteladó nem fogadta el a visszaváltani kívánt játékot, a cég postán elintézte a procedúrát.

Kalandom a PlayStationnel

Körülöttem mindenki rettentően várta a Cyberpunk 2077 megjelenését. Én megmondom őszintén kicsi szkeptikus voltam, az ilyen jellegű világ nekem sosem volt a nagy kedvencem, viszont bíztam a lengyelek munkájában. A Witcher-szerű szerepjátékok például a gyengéim közé tartoznak. Már az FPS nézet is megkérdőjelezhető volt számomra, viszont a bemutatóvideókból jól látszott, hogy összességében ez kell ahhoz, hogy jól működjön a játékmenet.

Viszont nekem relatíve gyenge gépem van, így többnyire konzolokon játszom. A PlayStation 5 pillanatok alatt nagy kedvencem lett, viszont sokszor nyüstölöm még a PS4-et is. Épp utóbbira szerettem volna a Cyberpunkot, ugyanis két helyen is élek mostanában, így amikor abban a lakásban tanyázom, ahol a régebbi PlayStation csücsül, jó lett volna elveszni Night Cityben. A gond csak az, hogy valami irtózatosan ronda és játszhatatlan minőséget hozott a cím PS4 Slimen. Az újgenerációs gépen ilyen jellegű probléma nem volt, bár ott is voltak érdekességei a szoftvernek.

Akkor kerekedett csak el igazán a szemem, amikor a Sony egyik pillanatról a másikra levette a kínálatából a Cyberpunk 2077-et. Majd pedig bedobta a refund, vagyis a visszaváltás lehetőségét, természetesen egy külső, ámde hivatalos forrásból. Nem reklámozták agyon az interneten, hogy van erre hivatalos lehetőség, viszont az Ask PlayStation Twitter oldalon mindenki megtalálhatta a lehetőséget.

Őszintén, nem igazán hittem abban, hogy lesz lehetőség arra, hogy visszakapjam a pénzem. Már csak azért sem, mert a Sony ugyan létrehozott egy felületet, amin refundolni lehetett a címet, csupán annyi bökkenővel, hogy nem működött. Az is legalább olyan bugos volt, mint maga a játék a konzolon. Napokig nézegettem és vacilláltam, hogy mit tegyek, ha egyszer véletlenül működőképes állapotban találom a felületet.

 

Több mint három hét kíváncsi próbálgatás után egyszer kattintható formában találtam a weboldalt. Hirtelen annyira meglepődtem, hogy azonnal a visszatérítés gombra kattintottam. Mind a mai napig nem vagyok biztos abban, hogy jó döntést hoztam, de a kérelmem elindult. Megkezdődött a várakozás.

Szintén napok, hetek teltek el, nagyon úgy tűnt számomra, hogy csupán csak kacsa volt a lehetőség, amolyan játékosbékítő kezdeményezés. Ha akartam, játszhattam a játékkal, olyan volt, mintha mi sem történt volna.

Ma hajnalban viszont kaptam egy SMS-t. Elfogadták a kérelmemet, a játék teljes árát visszautalták a számlámra.

Innentől kezdve természetesen nem játszhatok majd a Cyberpunkkal, a gyűjteményemből is eltűnt az ikonja. Viszont meglepett, hogy nem a PSN felhasználómra kaptam meg a pénzt, hanem ténylegesen a bankszámlámon landolt az összeg.

Ha tehát PlayStationön játszod a játékot, de még mindig nem vagy vele megelégedve, úgy tűnik, van értelme visszatérítést kérni. A kérelmet nem két nap alatt könyvelik el, viszont korrekt módon, minden elégedetlen játékos visszakaphatja az érte kiadott összeget a számlájára.

https://www.facebook.com/groups/cyberpunkmagyarorszag

×