A Meta hajlandó lenne csökkenteni a reklámmentes Facebook árát az Európai Unióban, de ezzel a hatóság egyelőre nem elégedett.

2024.03.19. – Talán emlékeztek rá, hogy a Meta tavaly vezette be szolgáltatásaiban az előfizetést, amiért cserébe a Facebook és Instagram felhasználók reklámmentesen és adatgyűjtés-mentesen élvezhetik a közösségi oldalakat. Ennek célja az volt, hogy a Meta megfeleljen a GDPR törvényeknek, amik előírják, hogy a felhasználóknak lehetőséget kell adni a célzott reklámok megjelenítésének megtagadására. A Meta erre elindította a fizetős Facebookot, mivel reklámok nélkül nem tudják a szolgáltatást fenntartani. Így aki reklámmentesen szeretne élni, annak bizony fizetnie kell.

A Meta jelenleg Európában 10 eurót kér havonta ezért, ami nagyjából 4 ezer forint, ám nemrég felajánlották, hogy lecsökkentik ezt az árat 6 euróra, ami kb. 2400 forint. A Reuters szerint a Meta szóvivője, Matthew Pollard elmondta: valóban hajlandók lennének csökkenteni az árat, de egyelőre nem biztos, hogy ez megvalósul. Jelenleg a Meta az ír adatvédelmi bizottság (az EU-ban vezető adatvédelmi szabályozó hatóság) visszajelzésére vár.

Jogsértő?

A helyzet az, hogy a GDPR törvény szerint a Facebook felhasználóinak ingyenesen kéne azt a lehetőséget biztosítani, hogy ne kapjanak célzott reklámokat és ne gyűjtsenek róluk adatokat. Szóval itt egyáltalán az a kérdés, hogy jogszerű-e a mindenkit arra kényszeríteni, hogy fizessen, így egyelőre a bizottság nem adott választ a felajánlásra.

„Jelenleg nem tudunk nyilatkozni erről a kérdésről, mivel az értékelés még tart” – mondta a DPC helyettes biztosa, Graham Doyle. Szóval elviekben a Meta hiába szeretné csökkenteni az előfizetés árait, egyáltalán azzal van a baj, hogy ezért pénzt kérnek. Az Európai Digitális Jogok Központjának alapítója, Max Schrems közleményben azt mondta:

„A GDPR előírja, hogy a döntés lehetőségét „ingyenesen” kell biztosítani. Nem a pénzösszegről van szó – hanem a „fizetsz vagy elfogadod” megközelítés egészéről. A „fizetsz vagy elfogadod” (az adatgyűjtést és célzott reklámokat)’ célja az, hogy a felhasználókat rávegye, hogy az „hozzájárulásra” kattintsanak, még akkor is, ha ez nem a szabad és valódi választásuk. Nem gondoljuk, hogy az összeg puszta megváltoztatása jogszerűvé teszi ezt a megközelítést.”

Szóval egyelőre nem biztos, hogy a Facebook előfizetés árának csökkentése megoldást jelent a Meta számára. Hogy ki mondja ki a végső szót a dologban, egyelőre nem tudni.

Ezt láttad már?

Ha szereted a The Last of Us-t és a Subnauticát, akkor ezt a játékot imádni fogod

×