A Star Citizen fejlesztésének vezetője, Chris Robert még nem unta meg az ígérgetést: most hamarosan 1.0-ba lépő kész verziót hallucinál.


Bódi Dániel

2024.03.17. – A címben elhangzottakat nem én állítom, hanem a Cloud Imperium Games első embere, a Star Citizen atyja, Chris Roberts, aki szerint a 2010 óta készülő játéka – most már tényleg – a megjelenés küszöbén áll. Bár a hír alapvetően nagyszerű fejlemény volna, viszont minimum akkora csodaszámba menne, mint egy vért könnyező Mária szobor.

A 2024 márciusára már 670 millió dollárt szivacsként felszippantó Star Citizen eredetileg 2014-ben kellett volna megjelenjen, de akkor Roberts újabb funkciókra és látnoki víziókra hivatkozva elhalasztotta, aztán megint, majd újra és újra, így érkeztünk el a mai naphoz. A régmúlthoz képest annyiban persze más a helyzet, hogy ezúttal már konkrét dátumok nélkül megy az ígérgetés, amit viszont borítékolhatunk, hogy még ez sem lesz beváltva.

Miért? – kérded meglepetten.

Nos, azért, mert a Star Citizen a jelenlegi alfa verziójában teljes mértékben alkalmatlan a megjelenésre, hogy rásüssék az 1.0-ás verziószámot. Az amúgy valóban ambiciózus program ugyanis tele van bugokkal, működésképtelen, vagy eleve hibás funkciókkal, a mesterséges intelligenciánál pedig még a nyári hőségben megzavarodott bögöly is eszesebb. Pedig annak sincsen sok sütnivalója. Játékipari rekordnak számító 670 millió dollárból sem sikerült még egy épkézláb játékot készíteni, de a csillagokat is leígérő és mindent megváltoztató játékmotor, szintén az ősidők óta készülő spin-off (vagy egyjátékos kampány, igazából tökmindegy), na meg kismillió valódi pénzért megvásárolható űrhajó, és több millió forintért kínálgatott kiadás, na az van.

Illetve már lehet más és más szervereken található csillagrendszerekbe is ugrani, méghozzá úgy, hogy egyáltalán nem kell hozzá megszakítani a játékot. Ez persze egy érdekes technológiai szintlépés, vívmány, ha a sok pénzzel bennlévő rajongóknak úgy jobb tetszik, az viszont már probléma, hogy Roberts konkrétan erre az egyetlen új fejlesztésre alapozza a végleges, papíron már elkészültnek tekinthető verzió megjelenését. Aggasztó, mert a Star Citizen a fejlesztési költségét abszolút meghazudtoló állapotban leledzik épp.

Mindeközben a vezető meg már arról beszél, hogy az először szintén 10 évvel ezelőttre, aztán 2016-ra ígért, sztárszínészekkel alaposan kitömött Squadron 42 fejlesztése befejeződött, így az azon dolgozó kollégákat bevonhatják a Star Citizenbe. Persze egyelőre ez is üres hablaty csupán, hiszen az egyjátékos kampány sem kapott konkrét megjelenési dátumot, pedig már 4 hónapja azt hallgatjuk, hogy technikailag elkészült. Lehet, hogy tényleg így van, de majd akkor mondjuk tósztot érte, ha már játszhatunk is vele.

De, ahol Chris Roberts, ott ígéretekből is akad néhány: átszervezik a komplett Cloud Imperium Games stábját, hogy több és hatékonyabb figyelem irányuljon a Star Citizenre (hihetetlen, hogy ide 14 évvel a munka megkezdése után jutottunk), állítólag az éles server meshing valamikor a Star Citizen Alpha 4.0-ban fog indulni (amitől még elég messze vagyunk), és csak ezt követően fognak ráállni az olyan problémákra, melyek már hosszú évek óta jelen vannak, amellyel párhuzamosan újabb tartalmakat és funkciókat fognak készíteni (melyek újabb és újabb hibákat fognak eredményezni).

De, ami a lényeg, hogy Roberts szerint „hamarosan” becsszó elkészülhet az eddigi legdrágább játék valaha. És most jön a csavar: mindez azért lehetséges, mert Roberts rájött – szó szerint idézve: „egy online MMO-ban nincs végleges célvonal, ezért még sok-sok éven keresztül fogunk új funkciókat és tartalmakat hozzáadni. De a Star Citizen 1.0 lesz az, amiről Mi már úgy gondoljuk rendelkezik a tényleges kiadáshoz szükséges funkciókkal és mennyiségű tartalommal. Vagyis képes bevonzani új játékosokat, stabil, és van benne elég játékmenet.” De lefordítom: a Star Citizen soha nem fog elkészülni, de legalábbis a fejlesztők által késznek nevezett kiadás nem lesz sokkal jobb, mint a jelenlegi alfa, az 1.0 pedig csak egy szám lesz, hogy igazolják saját magukat.

14 év pedig hosszú idő. Nagyon hosszú. 2010-ben bár a Star Citizen még csak papíron, koncepció szinten létezett, a Rockstar Games épp akkor adta ki a Red Dead Redemption első részét, majd három évvel később már a GTA V-nél jártak, aminek PS4-es és Xbox One-os verziója abban az évben jelent meg, amikor a Star Citizennek is kellett volna, hogy aztán 2018-ban leszállítsanak egy Red Dead Redemption 2 nevezetű újabb fenomént. A Rockstar 2025-ben, tehát, amikor a Citizen potom 20.000 forintért cserébe még mindig csak az alfájában lesz játszható, elkészül a „játékipart megrengető” jelzővel nagyvonalúan megelőlegezett Grand Theft Auto VI-tal is – pedig a rajongók már évek óta ekézik a fejlesztőket a „totojázásukkal”. Közben pedig ennek a cikknek a hatására csak a Citizen fanok fognak csúnyákat kommentelni a szerzőre, akinek valószínűleg halványlila gőze sincs arról, hogy 14 év nem elegendő egy „ilyen kaliberű” játékhoz, és hogy majd jól meg fogja látni. Chris Roberts egy zseni. Svindler, de egy zseni.

Ezt is olvasd el:

LAN-parti emlékkönyv: képek a korból, mikor egymáshoz hordtuk a PC-t

×