Bizonyos feladatokkal nem kell „összekoszolnod a kezed” a videojátékaidban, ha veled van a Google általános AI-ja, amit hangutasításokkal irányíthatsz.

Gábor János

2024.03.14. – A Google egy DeepMind-alapú mesterséges intelligenciát fejleszt, ami a sokoldalú virtuális társad lehet a videojátékokban. Úgy néz ki, messze nem mindent helyetted csináló szuperrobotról van szó, hanem egy általános, tanítható, játékra képes AI-ügynökről, amit megkérhetsz, hogy egyhangú feladatok közben ő írányítsa helyetted a karakteredet. A Google kutatója, Rowan Cheung tudományos cikkben számol be a Scalable Instructable Multiworld Agentről (SIMA), ami egy tanuló mesterséges intelligencia: képes követni a szóbeli utasításokat és megérti a virtuális világot. Ahelyett, hogy évtizedek óta megszokott, keményen kódolt AI partnerként vagy botként működne, a SIMA viszonylag természetesen viselkedő, emberszerűbb gaming asszisztensnek ígérkezik.

A Google nyolc játékstúdióval működött együtt, hogy tesztelje SIMA modelljét olyan játékokban, mint a Valheim, a Goat Simulator 3 vagy a No Man’s Sky.

Ezeket a nyílt világú játékokat úgy választották ki, hogy a SIMÁ-t általános játékkészségek elsajátítására taníthassák bennük. A modell jelenlegi verziója körülbelül 600 alapkészség elvégzésére képes, beleértve a navigációt, a tárgyakkal való interakciót és a menük használatát. A PC Gamer a No Man’s Sky példája nyomán úgy szemlélteti a veled kooperáló AI társat, hogy azt például erőforrásgyűjtögetésre vagy építkezésre foghatod be, egyszerű hangalapú utasításokkal. Ha azt mondod az AI-nak, hogy menjen oxigént keresni vagy építsen bázist, azzal arra használod, amire az iparban szokás hasonló szoftvereket vagy robotokat: rájuk bízzák a monoton, időrabló feladatokat, hogy az ember maga hasznosabb dolgokkal foglalkozhasson.

Mire lesz jó a Google AI-ügynöke?

A korai eredmények ígéretesnek tűnnek. A Google szerint egy betanított SIMA ügynök majdnem olyan jól teljesít egy általa korábban soha nem látott játékban, mint azok az AI-k, amelyeket kifejezetten az adott címhez fejlesztettek. Ez kulcsfontosságú, hiszen egy ilyen ügynök (pláne, ha az általánosan használható és vihetjük magunkkal játékról játékra) valóban hasznos lehet a gamereknek, elsősorban a túl hosszúra többszáz órára nyúló játékmenetek alatt. Kérdés ugyanakkor, hogy a SIMA – ha valaha kereskedelmi forgalomba kerül – milyen hatást váltana ki a játékfejlesztésben. Kellene-e például tovább növelni a nyílt világok méretét, nehogy a játékosok túl hamar végezzenek? Bekerülnének-e további nehezítések vagy át kell-e a SIMA miatt alakítani a most még csak emberi teljesítményre tervezett történetíveket, amelyeknek szerves eleme a gyűjtögetés?

Ezzel persze nagyon előre szaladtam, mert bár a nagy nyelvi modellek egész jók az információszerzésen alapuló feladatellátásban, a képességük, hogy valós időben is megfelelően reagáljanak, alkalmazkodjanak és viselkedjenek (mint az ember), továbbra is korlátozott. A mesterséges intelligencia a videojátékokban nyilván nem új koncepció, de mindegyiket eléggé lekorlátozza a kódolása. Egy megfelelően implementált SIMA-szerű AI drámaian befolyásolhatná az általános játékmenetet. A Google hangsúlyozza, hogy a kutatás egyelőre korai fázisban van, de ahogy egyre több játékból tanul, várhatóan mind sokoldalúbbá és alkalmazkodóbbá fog válni.

Egy ilyen AI tovább terhet rakhat viszont a hardverre, aminek így is van elég baja:

Ezért kár elvárni a konzoloktól 60 FPS-t – legalábbis egyelőre

×