Mivan? Milyen chilei Star Wars? Milyen sörreklám? Milyen játékokba? Mi az a Cerveza Cristal?


Bódi Dániel

2024.03.06. – Egyvalamire biztosan jó volt a tévéműsorokat megszakító 15 perces reklámszünet: el tudtunk menni alatta fürdeni, kis- és nagy dolgot intézni, vagy ennyi idő alatt összedobhattunk valami kaját is magunknak a következő, általában fél óra múlva esedékes reklámblokkig. Sokakat idegesített, többeket nem különösebben érdekelt, míg pár mazochista szerette ezeket a szüneteket, és a TikTok bizonyítja, hogy néhány 2000-es években unásig ismételt reklám ma már nosztalgikus mosolyt képes csalni a 30+-os korosztály itt-ott ráncokkal borított orcájára.

Nem úgy mint azoknak, akik 2003 környékén a chilei 13-as csatornán csüngtek. Errefelé biztosan kevesebben akadnak ilyen tévénézők, ezért sokan biztosan nem találkoztak a csatorna koponyáinak fantasztikus találmányával, amivel egészen kreatív módon reformálták meg a 10-15 perces hirdetéseknek szentelt szüneteket. A kísérleti alany a 80-as évek egyik legnagyobb slágerfilmje és popkulturális fenoménja, a Csillagok Háborúja volt, aminek első tévés verziójába pakolt egészen eszelős reklámokat a chilei Cerveza Cristal sörgyártó.

Nem, nem olvastad félre: a sörreklámot a filmen belül helyezték el, és nem ám speciális trükkökkel a háttérbe rejtve, hanem kifejezetten profi módon adott jelenetekbe ékelve, így a hagyományos módon nem kellett 10 percekre megszakítani miatta a filmet. Például, mikor az Új reményben Obi Wan először veszi elő Anakin fénykardját: a kis dobozkából nem a sugárpallos, hanem egy jól behűtött Cerveza Cristal került elő. Vagy, amikor a Jedi visszatérben az Uralkodó nem a fénykardért, hanem szintén egy frissítő folyékony kenyérért nyúl:

 

A Cerveza Cristal így elég hamar népszerű márka lett a chilei sörkedvelők körében, George Lucasnak nem kifejezetten tetszett a reklámforradalom, aki 2004-ben hivatalosan is panaszt tett a chilei Önszabályozási és Reklámetikai Tanácsnál, ami aztán hamar elejét vette a Star Wars jeleneteibe ágyazott hirdetéseknek. A gyártó persze nem adta fel, és később olyan kultfilmekbe is becsempészte a sörét, mint a Gladiátor, vagy az Amerikai szépség.

Ennek azonban már vagy 20 éve, a marketingesek pedig a kábeltévés hirdetésekről előbb az internetes, majd a közösségi médiás reklámozásra tértek át. Bár mondhatnám, hogy a technológiai változás előnyükre vált, de az esetek többségében sajnos nem: az ötletesség helyét az egyszerű, közérthető és széles körben kommunikálható szlogenek , illetve a sablonforma influenszerekkel elmondatott még sablonosabb szövegek vették át. Akadnak még ugyan kreatív kampányok, de hasonló reformerakciót azóta sem láthattunk igazán.

Egy hatalmas időugrást követően aztán csak eljutottunk 2024-ig, amikor is valaki rátalált a chilei gyöngyszemekre, melyek villámsebesen terjedni kezdtek a közösségi médiában. A 20 éves kampány pedig annyira megihlette az embereket, hogy a máig működő Cerveza Cristal egy gigantikus ingyen reklámkampányt kapott, hirtelen mindenféle helyen elkezdett felbukkanni: még több filmben, sorozatokban, mémeken, na meg persze videojátékokban. Nyilván nem a valódi kiadásokban, csupán az inspirált közeg szerkesztette a sörösüvegeket az alábbi válogatott jelenetekbe, melyek jó részét maguk a stúdiók követtek el.

Érdekesség, hogy a videojátékoktól egyáltalán nem áll távol az ilyesfajta reklámozás. Korábban már többször fordult elő, hogy játékokban elhelyeztek bizonyos hirdetéseket: politikai reklámok (szavazz Obamára) kerültek a Guitar Hero 3, a The Incredible Hulk, a NASCAR 09, az NBA Live 08, a Burnout Paradise, a Need For Speed Carbon és az NFL Tour játékokba, Wiz Khalifa 2012-ben sportjátékokban népszerűsítette a koncertjeit, de Portugáliában még a FIFA-játékokban is helyeztek már el mozifilmes hirdetéseket – a sort pedig igen sokáig lehetne folytatni.

Ezt is érdemes elolvasnod:

Rájuk se ismerni! – Így néznek ki ma a 90-es évek sorozatainak sztárjai

×