Bebizonyították, hogy tényleg jobban megy a vezetés a férfiaknak, de nem azért, mert győz a genetika. Igazából senki se lehet büszke az okokra.

Gábor János

2024.01.22. – Egy egészen friss kutatás alapján végleg eldőlni látszik a vita, hogy ki vezet jobban: a nő, vagy a férfi. A megoldás ugyanakkor nem genetika vagy isten adta tehetségnek köszönhető, hanem a neveltetésnek. Az, hogy végül kibukott: a férfiaknak jobban megy a vezetés, a leosztott szerepek miatt alakult így, nem pedig azért, mert bármelyik nem jobb lenne a másiknál a genetika szempontjából.

Forrás: F1 Arcade

Az eredményt a Royal Society Open Science folyóiratban osztották meg az Illinois-i Egyetem tudósai. A kutatás érdekes módon cáfolni látszik az eddig kész tényként kezelt hozzáállást a tudomány részéről, hogy evolúciós – és ebből fakadó genetikai – okokból megy a vezetés inkább a férfiaknak, mint a nőknek. Ha jobban belegondolunk, ez az elmélet egy méltatlan megkülönböztetés, ami arra igyekszik ráerősíteni, hogy egy fiú születésétől fogva jobb valamiben, mint egy lány.

Egyáltalán nem genetikai dolog, hogy a hím jobban tájékozódik

A tanulmány készítésében résztvevő Justin Rhodes összefoglalta: a fentebb írt teória aligha állja meg a helyét, azon egyszerű oknál fogva, hogy a férfi tovább örökítené genetikai tehetségét a vezetéshez a lány utódokra is (hacsak nem az Y kromoszómához kötődik ez a talentum, de ezt senki se bizonyította). A kutató ehelyett azt mondja: a tanulmányuk alapján kijelenthető, hogy egy férfi attól lesz jobb sofőr, hogy másfajta neveltetést kap.

A tudósok az ember mellett 20 további fajt vettek alapul a munkához, amiben a tájékozódási képességeket vizsgálták. Ehhez számításba vették azt is, hogy az egyes fajok milyen messzire merészkednek a lakóhelyüktől. Utóbbi szempont azért fontos, mert törvényszerűen azoknak a fajoknak kellene jobban tájékozódni, amelyek a legtávolabbra is elmennek, például az élelemért, majd hatékonyan újra megtalálják a lakóhelyüket.

És akkor ki is bukott, hogy mi a bibi a genetikailag jobban vezető hím elméletével.

Bár a fajok többségénél arra jutottak, hogy a hím egyedek jobban navigálnak, azért találtak olyan, akár messzire eltávolodó, majd hazataláló rák- és békafajt, aminél ennek éppen az ellenkezője igaz. Mivel ezek evolúciós tények, képtelenség a továbbiakban genetikai okokat dörgölni a nők orra alá, hiszen nem erről, hanem neveltetési különbségről van szó: a fiúkat jobban bátorítja a környezetük, hogy a szabadban játszanak, és több természeti, valamint túraprogramban is részesülnek a lányoknál, ami jobban felerősíti a tájékozódási képességeiket. Ennyi.

Ha nem tudod a volánnál, hogy fiú vagy-e, vagy lány, ezeket a szimulátorokat nem érdekli a genetika:

Irány a jogsi! – 7 játékszimulátor, ami segíthet megtanulni vezetni