Egészen stílusosan, rendhagyó módon ünneplik az épp a The Day Before csúcsos bukásával egy időre eső 10. DayZ születésnapot a fejlesztői – egy jókora csicskalángossal.

Bódi Dániel

2023.12.12. – Teljesen átlagos nap a mai is, épp bedőlt egy fejlesztőcsapat, aminek tagjai a hülyére vett játékosoktól származó dollármilliárdokon csücsülve csupán ígéretekkel és „shit happens” kommentárral nyugtázzák az elmúlt 10 év egyik legnagyobb játékipari átverését, blöffjét – amit éppenséggel ők hajtottak végre The Day Before címen. Remélem, egyszer majd egy film is készül belőle, még inkább, hogy a károsultak mind visszakapják a Steamen elköltött 15.000 forintjukat, illetőleg kicsit szigorítanak a korai hozzáférés jelenleg igen alacsony belépési feltételein/szabályzatán.

Amennyiben az előbb felsoroltak közül legalább a Steamre vonatkozó részek megvalósulnak, akkor akár még hálásak is lehetnénk a Fntasticnak, amiért hősiesen beáldozták magukat egy nagyobb jóért – bár aligha ez, mintsem a könnyű pénzszerzés volt a fő céljuk. A hiszékeny játékosokon egészen biztosan nem múlt volna a dolog, még most, amikor már egészen egyértelmű scamről volt szó is szép számmal védik a fejlesztők hátsóját, abban ugyanakkor teljesen bizonyos vagyok, hogy a háttérben a Valve piríthatott oda nekik, hogy ha nem szeretnének legközelebb az egyik legnagyobb játékipari szereplő ügyvédeivel megvitatni a jövőjüket, akkor legyenek szívesek nem pénzzel teli zsebekbe vágott kézzel fütyörészve távozni.

Legalábbis mást egyszerűen nem gondolhat az ember a korábban nyájas önsajnáltatást prezentáló Fntastic már a cikk elején említett kommentjei láttán. Az pedig csak hab a tortán, hogy úgy hazudnak, mint a vízfolyás: míg egy korábbi nyilatkozatukban még azt állították, hogy az összes bevételt, ami a játékból származik a kiadások rendezésére, a titokzatos partnerek kifizetésére fordítják, addig most, valamilyen csoda folytán már úgy látják, hogy nulla, zéró – 0 forintot kaptak a The Day Before mintegy 200.000 játékostól származó kb. 3 milliárd forintos bevételből. Innen nehéz eldönteni hogy melyik az igaz (a Steam nem utal ám azonnal), mindenesetre több helyütt is ellentmondásos a történet.


Például a Fntastic saját bevallása szerint 5 éven keresztül vért és verítéket izzadva, éjt nappallá téve szüntelen a The Day Before tökéletesítésén dolgoztak, miközben már egy igen masszív, közel 300 tételből álló listába szedték azokat az Unreal Marketplace-en is megvásárolható asseteket, melyekből körülbelül fél, maximum egy év alatt összegereblyézhető egy ugyanilyen program – hozzáértőbb csapat keze alatt ennyi idő alatt akár még ennél sokkal jobbat is.

Szóval ja, erre a kínálkozó lehetőségre miért is ne szállt volna rá a DayZ csapata, ami akkora és olyan stílusos csicskalángost osztott ki, amilyet fejlesztőktől nagyon rég és nagyon ritkán láthattunk: (magyar fordításban, ha nem érdekel más, csak az eredeti poszt, akkor görgess lejjebb!)

„Ma elsősorban (minden ok nélkül) meg szeretnénk ünnepelni a DayZ különleges 10. évfordulóját. Óriási hálával emlékszünk hihetetlen közönségünk szenvedélyének, a kreativitásának és a rendíthetetlen támogatásának évtizedéről.
Ebben a mérföldkőnek számító pillanatban örömmel jelenthetjük a DayZ, az úttörő MMO-élményünk azóta is virágzó sikerét, amely világszerte magával ragadta a közönséget. Ez a nyílt világ túlélőjáték mestermű, ami több éves odaadással egy valódi játékcsodává nőtte ki magát.
Az évek során határtalan erőfeszítéseket, erőforrásokat és munkaórákat öltünk a DayZ fejlesztésébe. A magával ragadó nyílt világú dizájntól kezdve az adrenalindús túlélő elemekig, mindent aprólékosan kidolgoztuk, hogy páratlan játékélményt nyújtson.
Az utazás 2013-ban kezdődött a DayZ korai hozzáférésú verziójának kiadásával, amit 2018-ban az 1.0 frissítés megjelenése követett. Ezután érkezett 2019-ban a Livonia kiegészítő.
Mélységes hálánkat fejezzük ki annak a csodálatos közösségnek, amely minden lépésnél velünk volt. A ti rendíthetetlen támogatásotok tette egyáltalán lehetségessé ezt a hihetetlen utazást, és a még sok évig előttünk álló kalandot, felfedezést és bajtársiasságot a DayZ óriási világában.

Köszönjük, hogy az elmúlt 1O évben részesei lehettetek ennek a rendkívüli kalandnak:

  • 2012: a fejlesztés kezdete
  • 2013: a korai hozzáférés kezdete (közelharccal)
  • 2018: az 1.0-ás verzió megjelenése (az tereptárgyak átugrásával)
  • 2019: Livonia DLC megjelenése
  • 2023: 10. éve legyőzetlenül”

Ismerős ez a form valahonnan? HMM…. Görgess csak egy picit feljebb!

Roasted!

– szokás mondani, ami igazából remekül reflektál a The Day Before legnagyobb hazugságára; hogy alapos műgonddal, odaadással és passióval készült. Nem, semmiképp. A DayZ fejlesztői ugyan nem a semmiből rukkoltak elő a játékukkal, hiszen az Armából nőte ki magát, de később valóban egy egyedi színfoltjává vált a játékvilágnak – és amiből olyan más alkotások burjánztak, mint a PUBG. Ehhez pedig 6 évre volt szükségük úgy, hogy az asseteket nem összevásárolták egy 1000 dolláros kész kosárkában, mint ahogyan azt a Fntastic tette. Ebbe a haldoklóba talán nem olyan nagy bűn még egy utolsót rúgni…

Ezt is érdemes elolvasnod:

Ez a 15 videojáték volt 2023 leglátványosabb grafikai csúcsterméke

×