Ismét balhéba keveredett a Facebook. Ezúttal a fizetős modellje miatt, ám most a Meta megütheti a bokáját, Európa-szerte lázonganak a felhasználók.

2023.11.30. – A világon mindent a pénz irányít. Gondolom ezzel a kijelentéssel kevés embert leptem meg. Az online térre ez egyébként hatványozottan igaz. A reklámok ma már furcsa szerepet töltenek be, sokkal több mindenre „jók”, mint régen. Anno azért fizettek vállalatok, hogy reklámidőt kapjanak a televízióban, hogy ezzel eljussanak potenciális vevőkhöz. Mindez online is működik, annyi csavarral, hogy már a felhasználók is bele lettek rángatva ebbe az ördögi táncba. Itt van példának okáért a Youtube. A híres videómegosztón állandóan reklámokat kell kerülgetnünk, ami jó a tartalomgyártóknak, a platformnak, na meg annak, aki fizet a reklámozásért. Az egyetlen személy, akinek ettől csak rosszabb lesz, az a felhasználó. Persze kész szerencse, hogy ott a Premium, ami az előfizetőknek reklámmentességet ad. Ez félig-meddig kedvez a felhasználónak (nincs reklám, de ürül a pénztárca), valamint többletbevételt generál a platformnak. A weboldal tehát minden esetben nyer, a felhasználó viszont csak bizonyos feltételek után jöhet ki „pozitívan” a dologból.

facebook

Nos, nemrég a Facebook is indított egy fizetős modellt, ami most kezdi lecsapni a biztosítékot Európában. Egy osztrák jogvédő szervezet feljelentette a Metát az ország adatvédelmi hatóságánál, mondván az túl sok pénzt kér a felhasználóktól, s még emellett szembe is megy az európai jogokkal. Ezen felbátorodván közel 20 további régió fogasztóvédelmi szervezete tette meg ugyan ezt. Mind úgy gondolja, a Meta illegálisan és tisztességtelenül kényszeríti a felhasználókat arra, hogy beleegyezzenek a nyomon követésükbe. Ez több ponton is sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogyszabályokat.

A Facebook platformtól (mobil, PC) függően 10-13 eurót gombolhat le a felhasználóktól azért, hogy reklámmentesen használják az oldalt. Ez az összeg még nagyobb lehet abban az esetben, ha ugyan ezt az Instagram esetén is tapasztalni szeretnék az előfizetők. Ám itt jön a csavar, hogy ha egy illető nem fizet elő, akkor a Facebook szabadon felhasználhatja annak adatait.

„Ez egy tisztességtelen választás a felhasználók számára, amely több szempontból is sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, éppen ezért meg kell állítani!”

– írta az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC), hozzátéve, hogy panaszt nyújt be a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC). A lépéshez 18 tagszervezet csatlakozott, a magyarországi azonban nincs köztük.

A közleményükben továbbá azt is kiemelték, hogy a Meta részben blokkolja a Facebook és Instagram használatát mindaddig, amíg a felhasználók az egyik utat nem választják. Az európai fogyasztóvédelmi jog szerint ez agresszív gyakorlatnak minősül. A szkeptikus felhasználók ráadásul abban sem hisznek, hogy az előfizetés tényleg megállítaná a Facebookot abban, hogy kövesse a felhasználói szokásokat. Szimplán csak „eltérő célokra” használnák a megszerzett adatokat.

A panszban kiemelték továbbá, hogy mivel a Facebook- és Instagram-szolgáltatásoknak elképesztő piaci és emocionális ereje van, ha kilépnének a szolgáltatásokból, elveszítenék az évek során kialakított összes kapcsolatukat és interakciójukat. Így tehát a fogyasztóknak nincs valódi választásuk. – írja a 24.hu

A Meta hosszú jogi procedúrára készül, ám amíg nincsen döntés az ügyben, valószínűleg fenn fogja tartani a jelenleg is aktív fizetős modellt.

Ezt olvastad már?

A vietnami boltok sorra vásárolják fel az RTX 4090 készleteket, az ok elképesztő

×